Písanie správ počas jazdy je oveľa nebezpečnejšie ako telefonovanie, pretože vodič "prichádza" nielen o ruku, ale aj o vizuálny kontakt s premávkou pred sebou. Je to pritom globálny problém a stále rastie.

Telefóny už dávno neslúžia iba na telefonovanie, či písanie SMS. Dnes komunikácia medzi ľuďmi vo veľkej miere prebieha na sociálnych sieťach alebo pomocou aplikácií na to určených. Dostupnosť mobilného pripojenia na internet preto priniesla do našich áut nové nebezpečenstvo. Čoraz viac ľudí totiž za volantom reaguje na prijaté správy. Písanie počas jazdy je pritom oveľa nebezpečnejšie, pretože vodič "prichádza" nielen o ruku, ale aj o vizuálny kontakt s premávkou pred sebou. Je to pritom globálny problém a stále rastie. Okrem rôznych organizácií naň upozorňujú aj samotné automobilky a rôznymi kampaňami sa snažia presvedčiť ľudí, aby za volantom nepísali správy. Svojho času prišlo s podobnou kampaňou napríklad Porsche a Mark Weber alebo Toyota s partnermi. Štatistiky však ukazujú, že aj napriek podobným kampaniam rozšírenosť tohto neduhu stále rastie. Preto chce napríklad americká národná diaľničná agentúra pre bezpečnosť na cestách (NHTSA) obmedziť možnosť písania a prístup na sociálne siete počas jazdy.

Pomôže Faradayova klietka zvýšiť bezpečnosť na cestách?

S najnovšou iniciatívou na tomto poli prišiel Nissan. Podľa prieskumu, ktorý si urobil v Británii, celých 18 % vodičov priznalo, že písalo správu počas šoférovania. To je takmer každý piaty vodič. Podľa prieskumu britskej poisťovne RAC vzrástol počet vodičov, ktorí priznávajú, že manipulujú počas jazdy s telefónom, z 8 % v roku 2014 na 31 % v roku 2016. Ak si myslíte, že toto je problém iba Spojeného kráľovstva, nenechajte sa mýliť. Ide totiž o celosvetový trend. Problémom pritom je, že ľudia sú zvyknutí reagovať alebo si minimálne prečítať každú správu hneď ako príde. Na vine je pritom obyčajná ľudská zvedavosť. Čoraz menej ľudí totiž dokáže odolať prijatej správe a venovať sa jej až po zastavení vozidla. Nissan preto pre tých zodpovednejších prináša miesto v aute, kde telefón nie je schopný prijať žiadny signál a tým pádom ani žiadne správy. Prototyp takejto schránky má podobu odkladacieho priestoru v lakťovej opierke Nissanu Juke.

Pri výrobe odkladacieho priestoru v lakťovej opierke konštruktéri využili princíp známy pod názvom Faradayova klietka. Je to vynález, ktorý v 30. rokoch 19. storočia vynašiel Michael Faraday. Ide o uzavretú "nádobu" vytvorenú z elektricky vodivého materiálu. Vnútorný priestor takejto klietky je chránený pred účinkom elektrických, elektrostatických a elektromagnetických polí a vĺn. Prototypová schránka pre Nissan Juke má v stenách ako vodivý materiál mosadzné pletivo. Vďaka tomu blokuje signál telefónnych operátorov, Bluetooth a Wi-Fi. Vodiča, ktorý je ochotný vzdať sa počas šoférovania komunikácie cez svoj telefón, teda chráni tým, že mu žiadne správy nebudú doručené, kým nevyberie telefón z lakťovej opierky. Ak ale chce napríklad počúvať hudbu zo svojho telefónu, môže ho stále napojiť na systém auta pomocou USB alebo AUX. Je otázne, koľko ľudí bude natoľko zodpovedných, aby takúto schránku používali. A čo vy? Vedeli by ste si dať digitálny detox?

Zdroj: Nissan