Jednou z motoristických anekdot je dlho známa pravda, že najlepšie sa vodičovi mení prázdna pneumatika v noci, v zime a za dažďa, či sneženia. Ideálne, keď je rezerva zahádzaná plne naloženým kufrom. Kam tie veci vyložiť? Ako sa dostať na dno, čo dokonca pod? Preda len, bol som na tom o čosi lepšie. Bola už zima a tma, pršalo no v aute som bol sám a kufor bol prázdny. Takže sa vlastne nemôžem sťažovať, no nie? :)

1. rada: Auto odstavte na bezpečnom mieste, hoc aj za cenu zničenia pneumatiky. Nikdy neriskujte so zastavením v neprehľadnej zákrute, na horizonte alebo tesne za ním.

Keď som dostal Mitsubishi Space Star s extrémne nízkym predným nárazníkom, tušil som, že s tým môže byť problém. Dokonca ma upozornili na to, že príplatkový paket bol už raz lepený, tak mám dávať pozor. Nuž, tak som dával. Počas celého týždňa som ho nikde nechytil.

Keď je diaľnica horšia voľba

To sa však nedá povedať o pneumatike. Keď som šiel z Bratislavy domov do dediny vedľa Piešťan, rozhodoval som sa, či pôjdem po diaľnici, alebo po zaujímavejšej starej ceste. Z pragmatických dôvod nízkeho predného nárazníka a nekvalitnej starej cesty po Trnavu som sa rozhodol pre diaľnicu. A to bol problém.

Úsek cesty vedený po zebre kvôli rekonštrukcii mosta. Bežná vec, avšak stav asfaltu už tak bežný nebol.

Celý diaľničný úsek som prešiel bez výraznejšieho problému. Keď som však vychádzal z diaľnice na mimoúrovňovej križovatke Piešťany, prechádzal som ponad diaľnicu, kde opravovali most. Jazdný pruh bol zvedený do protismeru cez ľudovo povedanú zebru, po ktorej sa nikdy predtým nejazdilo. Netuším z akého dôvodu, práve v tom mieste sa ale na ceste nachádzalo niekoľko po sebe idúcich jám.

Takýto rozmer pneumatiky som ešte nevidel na aute. Okrem nepraktickosti je to pre mňa aj dizajnovo nevhodný rozmer.

Nízky profil pneu v kombinácii s ostrou hranou jamy

Tu sa zišli dva problematické aspekty. Prvým spomínané jamy, niekoľko za sebou s ostrou hranou. Druhým bolo ešte stále na dojem dobre vyzerajúce letné obutie Mitsubishi. Rozmer 195/40 R16 je jednoducho na naše cesty nevhodný a táto situácia to potvrdila. Iný nízkoprofilový rozmer by možno aj takéto jamy prešiel bez ujmy, keďže nízky profil na širších pneumatikách dokáže prejsť mnohé jamy bez spadnutia do nej. Jazdím na letnom profile 235/45 R17, ktorý považujem za nízky. No spomínaných 195/40 R16 je ešte ďalej (v horšom slova zmysle).

Tu je asi môj výherca, jama hlboká viac ako 5 cm s ostrou hranou.

Zastavte na bezpečnom mieste

Už keď som do tých jám padol (píšem v množnom čísle, keďže ja a ni nikto ďalší nedokázal určiť, ktorá z nich to spôsobila), hovoril som si, že budem rád, ak sa nič nestalo prednému nárazníku. Veď zastavím a pozriem to. Po asi 100 metroch sa mi však rozsvietila kontrolka tlaku v pneumatikách a ja som vedel, že je zle. Asi po 200 metroch je odstavné miesto, kde som vedel, že môžem bezpečne zastaviť. Prvá rada, ak sa vám niečo podobné stane, radšej riskujte totálne zničenie pneumatiky za 100 eur a bezpečné odstavenie auta aj o 300 metrov ďalej, ako zastavenie v neprehľadnej zákrute a možnosť dopravnej nehody.

Tu je nádherne vidieť sériu výtlkov.

Bez rezervy ďalej nezájdeš

Po zastavení a vystúpení som už počul jasný zvuk „pssssssss“. Obehol som celé auto a zistil, že mojim výhercom je predné ľavé koleso. Zadné to vydržalo, ale to sa dalo čakať pri aute s motorom naprieč a k tomu obsadené len mnou na vodičovej strane vpredu. Ďalšie prekvapenie na mňa čakalo, keď som otvoril kufor, kde sa na mňa usmievala sada na lepenie miesto dojazdovej rezervy. Keďže som s tým nemal skúsenosť (a rozťatá bočnica by lepenie nevydržala), tak som batožinový priestor zavrel, šiel informovať prevádzkovateľa a riešiť, akú odťahovú službu zavolať.

2. rada: Ak viete, že auto máte požičané, nemáte havarijné poistenie alebo je rozsah poškodenia väčší, vždy volajte políciu na zdokumentovanie udalosti. Môže vám to uľahčiť následné dokazovanie.

Volať políciu v takomto prípade veľmi odporúčam

Popri tom som samozrejme zavolal na políciu. Pýtate sa prečo? Nuž, vozidlo je síce havarijne poistené a ja nie som vlastník. Bál som sa, či sa pri náhrade škody nebude nejaká spoločnosť vyhovárať na chýbajúci záznam od policajtov. Tí najprv neboli veľmi ochotní prísť, avšak po vysvetlení situácie som ich presvedčil. To potvrdili aj na importe, že preplatiť niečo bez policajného záznamu je veľmi ťažké.

3. rada: Všetko si nafoťte. Jamu, cestu po ktorej ste jazdili, aktuálny problém na aute, jednoducho všetko, čo vám môže v budúcnosti pri dokazovaní pomôcť.

Na koho sa obrátiť?

Tému nakladania auta s takým nárazníkom na odťahovku nebudem riešiť, len doplním, že ak sa rozhodnete pre podobné úpravy, investujte do dojazdovej rezervy. Po tom, čo prišla dopravná hliadka, sme museli ísť najprv preveriť miesto škodovej udalosti, prípadne dopravnej nehody, keďže už bola privolaná dopravná polícia. S policajtom som nafotil niekoľko fotiek a šli sme naspäť k môjmu odstavenému autu. Policajt, aby mal záznam o výjazde, mi dal ešte fúkať a následne oznámil, že samotný záznam mi nedá. Na druhý deň ho ale zanesie do strediska Správy a údržby ciest TTSK (trnavského samosprávneho kraja) v Piešťanoch a tam to mám následne riešiť ja.

Už na tejto fotke je viditeľne vyšší profil pneumatiky, s ktorým by som s najväčšou pravdepodobnosťou danú jamu prešiel len s nadávkami, ale bez defektu.

Na moje prekvapenie ústretový personál

Na druhý deň som sa teda vydal do SÚS TTSK Piešťany, kde som problém popísal, a veľmi ochotný riaditeľ mi vysvetlil ďalší postup. Keďže to okresné stredisko nerieši, ale rovno správca cestnej siete, treba v takomto prípade kontaktovať ich, teda v mojom prípade priamo v Trnave. Tam som celú udalosť nahlásil, opäť sa stretol s príjemnou odozvou a celú udalosť ešte rozpísal v emaili. Pre zdokladovanie bolo potrebné dodať fotografiu vozidla s EČV, fotografiu poškodenia na aute, obrázok z miesta udalosti a žiadosť o kompenzáciu škody. Tú však nikde na ich internetovej stránke nenájdete, musíte jednoducho improvizovať.

Viete si predstaviť, aký to bol boj, naložiť auto s takýmto podnárazníkom na odťahovku.

Trocha ma "odpinkali"

Po asi 3 mailoch ma trocha prekvapivo „odpinkali“, že udalosť sa stala na mieste stavby, teda kde prebiehala rekonštrukcia a tak sa mám obrátiť na firmu, ktorá cestu opravuje. Trocha som nechápal, prečo by som mal kontaktovať túto firmu, keďže jamy boli na neopravovanom úseku, nespôsobil to ani pohodený materiál zo stavby, ale za skúšku nič nedám. Napísal som teda pánovi zo stavebnej spoločnosti, ktorý mi opäť na moje prekvapenie promptne reagoval a po konzultácii aj prisľúbil celú situáciu vyriešiť k mojej spokojnosti (respektíve Mitsubishi). Následne je potrebná cenová kalkulácia zo strany servisu. Po nej by už malo prísť k uhradeniu škody, aj keď sme sa obaja s manažérom spoločnosti zhodli na tom, že danú škodu by mala platiť priamo Správa a údržba ciest TTSK.

4. rada: So žiadosťou o uplatnenie škody na vašom vozidle sa obráťte na správcu cesty. Spýtajte sa dopravnej hliadky, kam zanesú záznam o udalosti, prípadne si pozrite na odkaze nižšie, kto spravuje danú komunikáciu.

Píšte priamo na hlavné stredisko, pod ktoré spadá dané okresné oddelenie

Ja už ďalej v tejto veci nefigurujem, keďže peniaze má spoločnosť uhradiť priamo Mitsubishi. Každopádne pár dobrých rád na záver. Ak už sa rozsvieti kontrolka tlaku v pneumatikách, nepodceňujte to a zastavte. Ale na bezpečnom a prehľadnom mieste, radšej vymeniť pneumatiku za 100 eur ako mať rozbité auto, prípadne niečo horšie. Ak môžete, volajte políciu. Je vyššia šanca, že vám následne škodu uznajú, keď o tom bude záznam od polície. Polícia vám aj následne povie, kam záznam zanesie. Záleží to podľa správcu cesty, na ktorej sa vám to stalo. Ak to bude na diaľnici, spravuje ju NDS. Cesty prvej triedy spravuje SSC. Cesty druhej a tretej triedy spravujú úrady samosprávnych krajov. Cesty v Bratislave spravuje Magistrát hlavného mesta a na území Košíc zas Magistrát mesta Košice. Tí vám už konkrétne povedia, čo všetko potrebujú doložiť k vybaveniu vašej žiadosti. Sám ale dúfam, že to už nikdy nebudem musieť riešiť.