Cross Climate je bez preháňania revolúcia. Hotový prevrat vo svete pneumatík a všetkého čo o nich vieme. Michelin je tu už 126 rokov a iste nemusím vysvetľovať, že je to solídna, rešpektovaná a prémiová značka nie len automobilových pneumatík. Keďže blízko nie sú ani Silvester ani 1. apríl, nasledovné info o revolučnej pneumatike, ktorá je podľa výrobcu vhodná pre leto aj zimu berte smrteľne vážne!
 

 

Michelin totiž v máji uvedie na európske trhy prvú letnú pneumatiku so zimnou certifikáciou. Verili by ste tomu? Letná pneumatika vhodná na zimu? Volá sa MICHELIN CrossClimate. Nie len podľa mňa, je to doslova zlom v histórii automobilových pneumatík. Zdá sa, že do krajín v miernom pásme na oboch pologuliach prichádza revolúcia. Michelin CrossClimate spája prednosti a technológie letnej a zimnej pneumatiky v jedno. Technológie o ktorých sme si doteraz mysleli že sú nekompatibilné. Je teda celkom možné, že jarné a jesenné prezúvacie šialenstvo sa môže o pár rokov skončiť. Mýlim sa, ak si začínam myslieť, že pneuservisáci budú Michelin CrossClimate nenávidieť? :)

Prevrat vo svete pneumatík ako ich poznáme! Michelin v máji uvedie letnú pneumatiku so zimnou certifikáciou. Verili by ste? Letná pneu pre zimu?! Do krajín v miernom pásme príde revolúcia. Michelin CrossClimate spája vlastnosti a technológie, ktoré sme doteraz považovali za nekompatibilné.

Michelin CrossClimate je inovačnou pneumatikou, pretože sa adaptuje na rôzne klimatické situácie. Je to jediná pneumatika kombinujúca výhody letných pneumatík a zimných pneumatík. Na suchom povrchu brzdí na slušne krátkej vzdialenosti. Má dokonca najlepší stupeň A definovaný európskym označovaním pre brzdenie na mokrom povrchu. Je schválená na použitie v zime, identifikovateľná logom 3PMSF (3-Peak Mountain with Snow Flake - symbol hory s tromi vrcholmi so symbolom snehovej vločky na bočnici pneumatiky). Ten vyjadruje vhodnosť použitia v zime, vrátane takých krajín, kde je používanie zimných pneumatík požadované zákonom. 

Nová pneumatika k tomuto výkonu pridáva ďalšie vlastnosti, typické pre výrobky značky Michelin určeným pre bežné denné použitie: kilometrový výkon, energetickú efektívnosť a komfort.

Na letmý pohľad sa zdá byť Michelin CrossClimate minimálne dezénom veľmi povedomá. Takto vyzerali pred dvoma desaťročiami prelomové pneumatiky so zvýšenou odolnosťou voči aquaplaningu.

Vlastnosti novej Michelin CrossClimate sú dôsledkom kombinácie 3 technológií:
 

1. Inovatívna zmes behúňa: oblasť behúňa je extrémne ohybná a zvyšuje schopnosť zmesi prisposobovať sa nepatrnej hrboľatosti povrchu vozovky za všetkých podmienok (sucho, mokro, sneh). Nový behúň optimalizuje energetickú efektívnosť pneumatiky znižovaním produkcie tepla. Inžinieri Michelinu redukovalil zahrievanie použitím novej generácie kremeňa, ktorý pridali do zmesi gumy, čím sa naviac podarilo znížiť valivý odpor, a teda spotrebu paliva.


2. Kombinácia jedinečného V dezénu s novou 3D zámkovou lamelou. Jedinečný V dezén s evolučným uhlom optimalizuje priliehanie na snehu: Bočne, vzhľadom k uhlu centrálnej oblasti stúpania, pozdĺžne vzhľadom k väčšiemu rozšíreniu uhla v ramennej oblasti.
 

3. Samoblokovacie 3D lamely: ultra-vlnité s variabilnou hrúbkou a s komplexnou geometriou, vytvárajú tieto plno hĺbkové lamely pazúrový efekt na snehu a preto zvyšujú záber.


Vertikálne a bočné zvlnenie poskytuje samo-blokovaciu funkciu. To znanemná, že sa spoločne zaväzujú k vačšej pevnosti blokov behúňa. To vedie ku zdokonaľovaniu stability pneumatiky bez ohľadu na sily, akým musí čeliť: pozdĺžna sila pri brzdení a akcelerácii a bočná sila pri zatáčaní. Výsledkom je zdokonalenie presnosti jazdy a všeobecný výkon za suchého počasia. S touto kombináciou pokročilých technológií je celková tuhosť behúňa vyššia, čím sa nielen zdokonaľuje presnosť jazdy na suchom povrchu, ale tiež zvyšuje životnosť prenaumatiky. Zmes modernej technológie a prítomnosť EverGripTM technológie v ramene, ponúka vynikajúci výkon na snehu, presnosť na suchu a dlhovekosť. Inovatívna kombinácia skosených blokov behúňa s vysoko výkonnostými lamelami zabezpečuje optimálny kontakt s povrchom vozovky za účelom zlepšenia brzného výkonu na suchu. S týmto inovatívnym dizajnom Michelin kombinuje pridanie skosených rohov s komplexnými a plne hĺbkovými lamelami pre vynikajúce brzdenie  a záber na snehu.

V mimoriadne náročných testoch počas vývoja Michelin neustále porovnával svoju CrossClimate s klasickými letnými, zimnými a celoročnými pneumatikami.

Mýlim sa, ak si myslím, že pneuservisáci budú Michelin za CrossClimate nenávidieť? :) Táto pneu má šance zastaviť prezúvacie šialenstvo.

Na vytvorenie revolučnej pneumatiky využil Michelin svoje chápanie správania motoristov už v začiatkoch vývojového procesu. Cieľom Michelinu je poskytnúť tú najvhodnejšiu pneumatiku pre každé použitie a pre každý druh šoférovania. Spôsob ako toho dosiahnuť je zahrnutý v troch stupňoch:


1. Porozumieť - Motoristi v každodennom živote čelia neočakávaným zmenám počasia, dažďu, snehu a klesaniu teplôt. Riešenia známe dnes, alebo postoje ich plne neuspokojujú. Preto sa na základe štúdií vykonaných spoločnosťou Michelin ukazuje, že:

až 65% euroópských motoristov používa letné pneumatiky celý rok, čím v studenom počasí, v snehu a ľade ohrozujú nie len svoju bezpečnosť. Tieto čísla podrovnejšie predstavujú 20% v Nemecku, kde predpisy dokonca vyžadujú používanie zimných pneumatík počas zimného obdobia, a až 76% vo Francúzsku, kde však nie sú žiadne regulačné obmedzenia.

* 4 z 10 európskych motoristov považujú sezónu výmenu pneumatík za nátlak a nechávajú ich výmenu na posledný možný moment. Tí, ktorí nemožu alebo nechcú akceptovať náklady a nepohodlie spojené s prezúvaním odmietajú  pre svoje autá používať zimné pneumatiky.

* 3% šoférov v Nemecku a 7% šoférov vo Francúzsku naopak používa zimné pneumatiky po celý rok. Obetujú brzdenie za sucha, obzvlášť za teplého počasia a permanentne si zvyšujú spotrebu paliva.
 

2. Inovovať - Michelin ročne investuje do výskumu a vývoja viac ako 640 milliónov eur. Medzi užívateľmi na celom svete vykoná 75,000 testov a robí prieskumy na vzorke približne u 11,000 ľudí nakupujúcich pneumatiky.


3. Splniť očakávania - Nová MICHELIN CrossClimate spĺňa stále vyššie potreby kladené na bezpečnosť a mobilitu.

Michelin CrossClimate bude dostupná v 23 veľkostiach od 15 do 17 palcov, čo pokrýva 70% kolies Európskeho trhu. Ďalšie veľkosti sú pripravané na rok 2016. Spĺňa oblasti bezpečnosti a hospodárnosti. Motorista na nich može šoférovať počas celý rok, bez ohľadu na výkyvy počasia.


Vývoj Michelin CrossClimate v číslach:

7 - počet krajín, v ktorých pneumatiku testovali:
Nemecko, Kanada, Fínsko, Francúzsko, Poľsko, Španielsko a Švédsko.
 

36 - počet mesiacov, počas ktorých pneumatiku navrhovali, od prázdneho papiera až po tlačové uvedenie pneumatiky 2. marca 2015. Vývoj trval iba 3 roky. Štandardný rozvrh zvyčajne vyžaduje 4,5 roka. Čas požadovaný na vývoj novej Michelin CrossClimate bol 1,5 krát rýchlejsší než pri iných automobilových pneumatikách.


70° Celzia je rozsah, pri ktorých testy vykonávali. CrossClimate testovali a vyvíjali v rozmedzí teplôt od -30° C do +40 °C.


150 - počet inžinierov a expertov, ktorí na vývoji, testovaní, industrializácii a výrobe MICHELIN CrossClimate pracovali.


1000 - laboratórnych testov uskutočnených na materiále, behúni a kostre. 


5 000 000 - kilometrov najazdených počas testov dynamiky, opotrebovania a vytrvalosti. To je 125x okolo zemegule po rovníku!

 

Nuž, pravdupovediac, v tomto budem asi ako neveriaci Tomáš - kým neuvidím, či presnejšie nezažijem - neuverím! No pri toľko preinvestovaných peniazoch, čase a ľuďoch by som sa veľmi divil, keby CrossClimate boli vlastne omyl.