Minulý piatok som sa zúčastnil tlačovej konferencie pri príležitosti 20. výročia založenia Združenia Automobilového Priemyslu na Slovensku, známy pod skratkou ZAP. Z medzičasom zmenilo význam na Zväz, ale to nie je podstatné. Dôležité je to, čo väčšina z nás pozná, alebo tuší, no nepozná presnejšie, skutočne až veľkolepé čísla - pre tak drobnú krajinu. V týchto ťažkých časoch drží automobilový priemysel Slovensko nad vodou! Môžme ďakovať nebesám a všetkým, ktorí sa o to pričinili, že ho máme.

 


Než vám naozaj zaujímavé čísla predstavím, musím znova podotknúť, že Slovensko v žiadnom prípade nie je automobilová veľmoc! Tento termín mnohí dôležití páni radi používajú a často sa objavuje v médiách. Snáď pre vyburcovanie vyššej národnej hrdosti, alebo pre liečenie komplexu menejcennosti, ktorým Slováci trpeli a trpieť budú. Predsa len, vo svete skutočne nie je veľa krajín, ktoré s celkovým počtom obyvateľov menším než má mnoho veľkomiest dostávajú nálepku veľmoc. Ak ju má porovnateľne veľké, prepáčte malé Švajčiarsko v oblasti bankovníctva, luxusných náramkových hodiniek alebo syra, je to v poriadku. Na rozdiel od Slovenska tieto produkty nie len vyrábajú, ale v prvom rade vlastnia firmy, poznajú a vlastnia výrobné postupy a technológie. Všimli ste si ten rozdiel prosím? Slovensko LEN vyrába. Alebo presnejšie vďaka bohu stále vyrába. Lebo vyrába kvalitne a lacno. Ale veľmoc?! Prosím nás... Nebuďme smiešni!

Efektivita automobilového priemyslu v SR je až neuveriteľná. Len 9% zamestnaných produkuje 41% tržieb priemyslu SR.

Som veľmi rád, že Slovensku sa v oblasti automotive za ostatné dve desaťročia podarilo zabezpečiť to, čo máloktorej krajine na svete. Podiel automobilového priemyslu predstavuje až 41% tržieb priemyslu SR. Z toho 30,5% predstavuje podiel samotných producentov áut a 10,5% tvoria subdodávatelia.

 

Ak nesedíte, radšej si sadnite. Aj ďalšie čísla vás totiž posadia na zadok. Samotná výroba áut v SR sa od roku 1993 do roku 2013 znásobila 310 krát! Z 3000 áut ročne v tom čase v jedinom závode VW Bratislava na odhadovaných 930 000 ku koncu tohto roka. Najväčší skok sme mali v roku 2007 kedy VW v BA podstatne rozšíril výrobu a otvorili sa hneď dve nové fabriky KIA pri Žiline a PSA pri Trnave. Druhý veľký skok bol práve minulý rok, vďaka získaniu výroby nových áut. S priemerom 171 vyrobených áut na 1000 obyvateľov sme skutočne na špici svetovej výroby.

Jedno pracovné miesto priamo v automobilovom priemysle generuje priamo 4 a nepriamo až 6 pracovných miest v SR. Bez tak rozsiahlej výroby áut by sme tu všetci dávno živorili!

Za 20 rokov sa podarilo posunúť automobilový priemysel do jedinečnej pozície a pomôcť slovenskej ekonomike v čase krízy. Traja výrobcovia áut a až 275 dodávateľov dosiahli spoločný obrat 27,5 miliardy Eur za minulý rok. V rokoch 1993 - 2013 sa podarilo vyprodukovať tieto, skutočne zaujímavé počty:

 

6 093 189 áut spolu
5 987 000 prevodoviek
1 850 000 motorov
1 362 185 nových registrovaných áut v SR


Aktuálne vyrábané autá na Slovensku patria vo svete medzi najpredávanejšie:

Volkswagen Bratislava - Touareg, Up, Q7, Citygo, Mii

PSA - 208, C3 Picasso, 207i

KIA - Ceed, Ceed SW, Pro ceed, Venga, Sportage, Pro ceed GT

ZAP - Zväz automobilových výrobcov je dobrovoľné združenie právnických osôb (spoločníkov, podnikov, výrobných družstiev) pôsobiacich v oblastiach:

* výskum, vývoj, výroba a predaj motorových a prípojných vozidiel, komponentov a účelových nadstavieb pre motorové a prípojné vozidlá a ich príslušenstvo,

* projekcia a výroba náradia a účelových zariadení pre automobilový a príbuzný priemysel

* dovoz motorových vozidiel a obchodovanie s nimi

* príprava vysokoškolsky vzdelaných odborníkov pre automobilový, dodávateľský a príbuzný priemysel, servis a prevádzku.

ZAP vznikol 22.06.1993 v Bánovciach nad Bebravou. Dnes združuje 161 právnych subjektov.