Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ceny tohto auta sú naozaj rôzne a všetko závisí od veku a stavu samotného vozidla. Na európskom trhu jazdených vozidiel sú ceny nasledovné:
BMW 5 benzínový 4-valec: od 12 do 20 tisíc €
BMW 5 naftový 4-valec:  od 7 do 30 tisíc €
BMW 5 benzínový 6-valec: od 6 do 30 tisíc €
BMW 5 naftový 6-valec: od 6 do 35 tisíc €

Definícia vyššej strednej triedy

BMW 5 vyššiu strednú triedu, dnes označovanú aj segment E, definuje. Generácia s označením E60 prišla na trh v roku 2003. Nahradila typ E39. Modernizácia prišla v roku 2007. Kontroverzný dizajn má na svedomí David Arcageli. Výrobca auto ponúkal vo verziách sedan a kombi (Touring). V roku 2010 prišla nová generácia BMW radu 5, typ F10.

BMW na stavbu tejto päťky využilo v prednej časti hliník. V oblasti kabíny a zadnej časti auta oceľ. Samozrejme, aj toto auto má prakticky vo všetkých svojich verziách ideálne a pre BMW značku definujúce rozloženie váhy 50/50.  BMW radu 5 E60 prišlo na trh s pokročilými technológiami ako pohon všetkých kolies xDrive, aktívne variabilné riadenie Active Steering, aktívne pruženie,  alebo systém združeného ovládania funkcií iDrive. Mnoho prvkov päťka prevzala od väčšieho súrodenca BMW radu 7.

V bariérových testoch Euro NCAP BMW radu 5 E60 získalo v prípade ochrany dospelej posádky 4 hviezdičky z 5. Rovnaké skóre zaznamenalo aj pri ochrane detí. V prípade ochrany chodcov získalo len 1 hviezdičku. V tom čase sa problematikou chodcov výrobcovia ešte len začínali zaoberať podrobnejšie.

O tom, že auto nie je žiadny drobec svedčia rozmery. BMW 5 je dlhé 4 843 mm, široké 1 846 mm, vysoké 1 491 mm a rázvor má 2 888 mm. Hmotnosť sa v závislosti od verzie pohybuje od 1 635 kg do 1 835 kg.

Na trhu s jazdenými autami je BMW radu 5 so širokou ponukou motorov.

Dizajn a „wau“ efekt

BMW radu 5 E60 prinieslo pomerne netradičný dizajn, ktorý verejnosť prijala rozpačito. Vzhľadové oživenie tradičných tvarov bavorákov sa nepáčilo a dodnes nepáči všetkým. Kvality auta však mnohých prinútili sa nad tento „nedostatok“ povzniesť a dnes aj po našich cestách jazdia kvantá týchto áut.

Auto pôsobí robustným dojmom, no nečakajte žiadnu pozornosť okolia. Jeho už okukané tvary spôsobujú, že ľudia toto BMW často prehliadajú. Dá sa povedať, že ide o nenápadné auto. Najmä ak nie je nijako špeciálne vybavené veľkými diskami, ktoré sa mu hodia, alebo iným optickými prvkami či netradičnou farbou. Ak na seba chcete upozorňovať, kúpte si niečo iné. BMW 5 sa skôr hodí na reprezentačné účely, pre majiteľa, ktorý ocení prémiový výrobok a jeho kvality v každom smere, než na demonštráciu bohatstva.

Nenápadnosť exteriéru si v plnej miere vynahradzuje interiér. Hneď po otvorení dverí zbadáte veľké množstvá kože, dreva, alebo hliníka (podľa výbavy) a mnohých luxusných doplnkov. Ich množstvo a rozsah sú veľmi individuálne, podľa štedrosti prvého majiteľa pri objednávaní takmer nekonečnej doplnkovej výbavy. Aj 5 ľuďom ponúkne dostatočný priestor a luxus. Sedadlá sú až netradične veľké (hlavne tie predné), príjemné a pohodlné. Dosť miesta je aj vzadu.

BMW na mňa hneď po nasadnutí pôsobilo ako pestúnka, ktorá sa chce o mňa čo najlepšie postarať a dovolí mi naozaj veľa.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazda a jazdné vlastnosti

V tejto oblasti je BMW 5 už niekoľko generácií na veľmi vysokej úrovni. Na rozdiel od predošlých generácií prišlo v tomto prípade k radikálnejšiemu posunu smerom k pohodlnej a plavnej jazde. V Mníchove štandardne veľmi dobre zvládli podvozok, takže jazda je doslova radosťou. Každé cestovanie sa stáva príjemným, auto zvláda vynikajúco tlmiť takmer všetky nerovnosti aj našich nekvalitných ciest. Napriek hmotnosti si môžete vďaka nastaveniu pruženia užívať aj rýchlejšie prejazdy zákrutami. Navyše ak nemáte systém xDrive, môžete mať problém za znížených adhéznych podmienok. Ak je však sucho, môžete rezať zákruty koľko len chcete.

Pohon zadných kolies je naozaj vynikajúci. Ponúka dobrú odozvu na každú akceleráciu, presnejšie riadenie a pri zapnutých systémoch elektronickej podpory s ním nebude mať problém ani podpriemerný vodič a nováčik pre zadný pohon. Ale pozor, situácia sa môže veľmi prudko zmeniť, keď v neskúsených rukách vodič vypne systémy DTC a hlavne DSC! Iste, pre niektoré situácie v zime na zasneženom či zľadovatelom povrchu dokáže byť zadný pohon nevýhodou. Na toto si však treba odpovedať pred kúpou auta, ako často za rok sa v takej situácii ocitáte. Som presvedčený, že 90% slovenských vodičov veľmi málo až vôbec (snáď len niekoľko dní v roku, keď cestári niekedy nestihnú ošetriť cesty v kopcovitom teréne). Odmenou týmto trampotám však po celých ostatných 11 mesiacov budú jazdné vlastnosti a zainteresovanosť vodiča pri jazde, akú väčšina iných áut nepozná. Ak sa chcete vyhnúť týmto situáciám, poobzerajte sa po kuse, ktorý je vybavený pohonom všetkých kolies xDrive. Tu sa už o nedostatkoch prakticky hovoriť nedá... Na druhej strane sa môžete práve so zadokolkou veľmi pekne vyblázniť a to nie len na snehu a v zime. Stačí úplne deaktivovať stabilizačnú elektroniku DSC. Pohon zadnej nápravy sa o potrebnú zábavu postará. :)

Pri jazde je vnútri veľmi ticho. Dokonca som mal niekedy pocit, že som až príliš zvukovo izolovaný od okolitého sveta vrátane motora, ktorý sa ozval len vo vyšších otáčkach. Hlavným účelom tohto auta je odviezť posádku z bodu A do bodu B rýchlo, bezpečne, luxusne a hlavne na úrovni. K týmto atribútom ticho na palube rozhodne patrí.

Je veľmi dôležité vyhnúť sa kusom, ktoré dostali neodborný servis.

BMW 525d 130 kW (177 k)

V testovanom modeli bol 2,5 litrový naftový šesťvalec, pred modernizáciou, ktorý dosahoval 130 kW (177 k) pri 4000 ot. Jeho max. krútiaci moment 400 Nm je plne dostupný od 2 000 ot. Ak by vás náhodou zaujímalo kódové označenie motora: M57 D25 TU. Spojený bol so 6-stupňovým automatom Steptronic. Zrýchlenie na 100 km/h s týmto motorom a prevodovkou má podľa výrobcu prebehnúť za 8,1 s. Maximálka 230 km/h.

BMW pre svoje autá pripravuje kvalitné motory. V tomto prípade to nie je výnimkou. Vďaka vyššej hmotnosti však nešlo o žiadnu raketu. Na svižnú jazdu určite stačil. Podľa môjho názoru motoru automatická prevodovka neprospievala. Kazila dynamiku jazdy a zvyšovala spotrebu. Ak teda nie ste zaťažení na automaty a budete mať možnosť, berte 6 stupňový manuál.  Výrobca udáva priemernú spotrebu 9,3/5,3/6,7 litrov (mesto, mimo mesta, kombinovane). Mne sa podarilo jazdiť za 11/7/9 litrov (mesto, mimo mesta, kombinovane). Spotrebe však v mojom prípade neprospievali stále použité zimné pneumatiky...

Ostatné motory

Ako som spomínal, BMW vybavilo radu 5 armádou motorov. Benzínové motory sa vyznačujú veľmi dobrými jazdnými výkonmi, vynikajúcou spoľahlivosťou a v prípade 6 a 8 valcov aj nezameniteľným zvukom. Po príchode na trh boli v ponuke radové šesťvalce s variabilným časovaním ventilov Vanos, ktoré pochádzali z predchádzajúcej generácie. V roku 2007 vymenili staršie agregáty za nové s priamym vstrekovaním HPI, ktoré dosahovali taktiež vysokú spoľahlivosť a relatívne nízku spotrebu. Základná verzia 520i dostala dokonca štvorvalec s výkonom 125 kW (170 k).

BMW radu 5 nie je auto, ktoré vám umožní okázalo prezentovať bohatstvo. Na druhej strane svojho majiteľa reprezentuje veľmi dobre.

Prehľad jednotlivých modelov.

Na trhu s jazdenými autami najčastejšie narazíte na radové šesťvalce s objemami 2,5 a 3,0 litra, ktorých výkony sa pohybujú od 140 kW (190 k) pri modeli 523i až do 225 kW (306 k) v turbom prepĺňanom modeli 535i.

Komu tento výkon nestačí a je ochotný si priplatiť za vyššiu spotrebu, môže sa poobzerať po osemvalcoch s objemami od 4 do 4,8 litra. Ich výkony sa pohybujú od 225 kW (306 k) pre verzie 540i do 270 kW (367 k) pre 550i. Vrchol samozrejme tvorí model M5 s V10, ktorý dosahuje 373 kW (507 k). To je však napriek vonkajšej tvarovej príbuznosti úplne samostatná kapitola a úplne iné auto...

BMW pripravilo aj silné naftové motory. Ich symbolom sa stal radový šesťvalec. Štvorvalec nájdete len pod označením 520d. Jeho výkon 120 kW (163 k) neskôr zvýšili na 130 kW (177 k). Šesťvalce majú v podstate len dva objemy: 2,5 a 3 litre. Ich výkon sa však pohybuje od 130 kW (177 k) pre 525d až do 210 kW (286 k) pre 535d. Ide o pomerne úsporné a výkonné motory, ktoré sú na trhu mimoriadne vyhľadávané.

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

BMW 5 E60 pre svoje kvality patrí medzi vyhľadávané a najmä často používané autá. To znamená, že za roky jeho prevádzky sa vyskytlo niekoľko základných problémov, ktorými tieto autá trápia. No aj napriek tomu môžeme rad 5 E60 hodnotiť ako naozaj spoľahlivé auto. Pri kúpe si však dajte pozor na to, kde bolo auto servisované. Rad 5 si vyžaduje naozaj kvalitný a odborný servis. Kamaráti u suseda na dvore mu môžu viac uškodiť ako pomôcť. Rovnako pozor na počet najazdených kilometrov. Tieto autá si nekupovali šetrní dôchodcovia. Päťka, ktorá má najazdených reálne 200 000 kilometrov má pred sebou pomerne dlhý život. Často sa však stáva, že tieto autá majú „stočené“ kilometre.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Medzi najčastejšie poruchy patrí problém so systémom iDrive, ktorý sprevádzal najmä prvé ročníky. BMW toto riešilo zvolávacou akciou. Rovnakým spôsobom sa BMW postavilo k zasekávajúcemu sa volantu a netesnému vstrekovaciemu čerpadlu na prvých dieselových motoroch. V rámci elektroniky vedia občas potrápiť xenónové svetlomety alebo parkovacie snímače. BMW 5 je veľmi citlivé na vyváženie pneumatík. Ak nie je správne, vibrácie na volante budú silnejšie než na iných autách, dlhodobejšie ignorovanie tohto problému sa prejaví nákladnejšími opravami na podvozku.

Pri väčšom nábehu kilometrov začínajú turbodieselové motory trpieť tradičnými poruchami ako opotrebované vstrekovače alebo turbo. Problém môže spôsobiť aj upchatý DPF filter, ktorého životnosť môže skončiť aj po 150 000 km. Jeho výmena stojí zhruba 1 000 €. Niekedy sa stane, že odlomené klapky na vírenie vzduchu sa dostanú do valcov a spôsobia značné škody. Túto poruchu však nemožno zaradiť ku bežným a častejším. Podvozok vykazuje veľmi dobrú odolnosť, pretože prebral komponenty z oveľa ťažšieho súrodenca, radu 7.

Kúpiť/nekúpiť?
 

Osobne by som si toto auto za určitých podmienok určite kúpil. Ide o výborný nástroj na dlhé cestovanie a reprezentáciu, ktorý dnes už stojí v niektorých prípadoch aj menej ako 10 000€. Za tieto peniaze dostanete luxusný sedan (kombi), ktoré vám pri kvalitnom servise bude slúžiť ešte veľa kilometrov. Na trhu sa dajú zohnať aj lacnejšie kusy, no všetko je to o tom, v akom stave je samotné auto. Rovnako dokážete päťku kúpiť aj za oveľa viac peňazí. Najmä od majiteľov-fanúšikov, ktorí svojho miláčika držali po celý čas v špičkovej kondícii a vedia že aj pri vysokom veku predávajú zánovné auto. Výber je naozaj na vás, no odporúčam oblúčikom sa vyhnúť najlacnejším ponukám len preto, lebo jedine tie sú vo vašich možnostiach. ND na tieto autá lacné nikdy neboli a množstvo systémov a doplnkov dokáže z vašej peňaženky ťahať peniaze celkom zbytočne. Iste, tieto autá sa dajú používať aj s rozsvietenými chybami na prístrojovke, mnohé z nich bežné denné použitie auta neovplyvnia, no otvorene, je to hanba majiteľa!

Netreba sa báť ani dieselových, ani benzínových motorov. Dokonca aj naftový štvorvalec dokáže s autom hýbať. Predsa len, základné kritériá dynamiky v BMW sú na inej úrovni ako má väčšina iných výrobcov.

Je naozaj ťažké niečo tomuto autu vytknúť zásadne. Problém sú snáď len ľudia, ktorí sa v nich vozili a najmä tí, ktorí sa ich snažia predať s nečistými úmyslami. Keď je niečo príliš lacné, bude to mať nejaký dôvod!

TopSpeed.sk verdikt pre jazdené BMW radu 5: ODPORÚČAME!

PLUSY:

+ prestíž,

+ luxusný a kvalitný interiér,

+ široká ponuka kvalitných motorov,

+ jazdné vlastnosti,

+ výbava a bezpečnosť.

MÍNUSY:

- nutnosť kvalitného servisu,

- horšie trakčné schopnosti na snehu/blate bez systému  xDrive, no to je logické...

- drahšie náhradné diely.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 36 obrázkov