Ak sa vám dizajn nepáči, môžete zvoliť konzervatívny Fiat Bravo, alebo športovo ladenú Alfa Romeo Giulietta. Techniku používajú takmer totožnú. 

Auto pôvodom z Talianska sme na test už dlho nemali. Značku Lancia som mal v minulosti veľmi rád. Mala krásne modely, ktoré klamali telom. Vlci v baraňom rúchu. Škoda, že sa veľmi dlho hľadali, na chvíľu sa aj našli, a potom sa zas úplne stratili... Tak, ako neplatič na Sicílii. A pomaly po nej ani pes neštekne. 

Zvyčajne spracovávam testy áut bezprostredne po tom, ako ich vrátim. Na Deltu som si však musel nechať čas na rozmyslenie.

Ťažko tomu uveriť, ale Delta je tu presne desať rokov. Využívala techniku Fiatu Bravo, ktoré prišlo trošku skôr. Jeho technika však miestami vychádzala ešte zo Stila. Je mi veľmi ľúto, že sa mi ju nepodarilo vyskúšať ako novú, predsa jazdené auto už nikdy nebude ako nové auto.

Dizajn

Fakt neviem, kde pri tom aute začať. Dizajn auta vo mne evokuje takú malú andulku alebo iného operenca. Predné svetlá sú oči, maska ako zobák, dlhé telo a zadné pretiahnuté, avšak nie veľmi rozmerné svetlá s LED technológiou, sú krídla. Páči sa mi, alebo nie? To je otázka, na ktorú som hľadal odpoveď pri každom stretnutí. Pri pohľade na auto z niektorých uhlov, alebo na niektoré detaily moje oči jasali, no pri iných plakali. Asi najviac na celku mi prekážala maska, pretiahnutá hlboko do spodnej časti nárazníka (ale s iným rebrovaním vo farbe karosérie zas tak zle nevyzerá) a spätné zrkadlá, ktoré boli priveľmi jednoduché, ako z 90. rokov. Ale celkovo je v mojich očiach určite skôr pekná ako škaredá. V polovici životného cyklu prešlo jednou modernizáciou. Zmeny boli minimálne.

Interiér auta už vonkajšku takou extravaganciou nesekunduje. Možno budete mať pocit, že si do jeho tvarov trochu kopnem. Za tých pár dní som sa s ním nedokázal zžiť. V ňom ako keby hľadali, čo ešte môžu recyklovať (páčky, vnútorné spätné zrkadlo a i.), a čo už musia dať bezpodmienečne nové. Jednoduché budíky základnej verzie (limitované verzie však mali podklad iný), kde rýchlomer štartuje kolmo nadol, sa sem akosi nehodia. Navyše otáčkomer je ako pre slepých. Vzhľadom teda veľmi neočaria, zato stredový displej budíkov ponúka kvantum informácií, okrem iného aj tlak turba znázornený grafom. 

Čo najviac v interiéri osloví a poteší? Čalúnenie sedadiel je doslova a do písmena krásne, a okrem toho sú aj pohodlné. Len si v nich nesadajte v bielom. Lebo dopadnete ako chlapík v reklame na Mentos pred 20 rokmi. Pravidelná údržba a očista je nutná. Zadná lavica, rovnako ako predné sedadlá, je posúvateľná. Pri tvorení dizajnu zadného výduchu klimatizácie sa inšpirovali asi mytológiou, pravdepodobne kyklopom. Odkladacích priestorov Lancia nemá rekordne veľa. Do stredu palubnej dosky nedáte nič, do otvorených časti stredového tunela len drobnosti, ale mobil a peňaženku pokojne strčíte pod ľavý výduch klimatizácie, alebo do stredovej opierky. Zaujímavý je aj priestor pri rádiu, alebo multimediálnom systéme vo vyšších výbavách. Po bokoch ho lemujú tlačidlá rôznych funkcií. 

Ak však hľadáte auto nižšej strednej triedy, ktoré okrem dizajnu zaujme aj vnútorným priestorom, ktorý naozaj atakuje o jeden stupeň vyššiu triedu, tak pouvažujte aj nad týmto adeptom.  

 

Auto nie je úplne malé. Rozmery karosérie sú 4 520 x 1 797 x 1 499 mm (D x Š x V) Rázvor náprav je na danú triedu úctyhodných 2700 mm. Do kufra zmestíte 380 litrov až po 465 litrov a do nádrže 57 litrov. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje na úrovni zhruba 1,5 tony, čo nie je málo!

Motory  a prevodovky

Použitá technika pod kapotou je známa z celého koncernu. Za základ benzínovej palety sa považujú dva motory s objemom 1,4 litra s turbom. Slabší má 88 kW (120 k), silnejší 110 kW (150 k). Silnejší motor časom z ponuky vypadol. Bol nahradený motorom s rovnakým objemom, ale s technológiou MultiAir. Výkon mal 103 kW (140 k). Z dlhodobého hľadiska počítajte pri týchto motoroch so spotrebou 7,5 – 8 litra benzínu na 100 km. Na vrchole stála motorizácia 1,8 Di T-Jet 16V, ktorá bola v podstate 1,75 TBI v Alfe 159 s výkonom 147 kW (200 k). Niektoré kusy boli predané aj s nainštalovaným systémom LPG. 

Model Objem  Výkon Zrýchlenie Max. rýchlosť
1,4 T-Jet 16V 1368 88/120 9,8 195
1,4 T-Jet 16V 1368 110/150 8,7 210
1,4 T-Jet MultiAir 1368 103/140 9,2 202
1,8 Di T-Jet 16V 1742 147/200 7,4 230

Podstatnú časť u nás jazdiacich kusov tvoria naftové verzie. Sú síce hlučné, ale mechanicky veľa problémov nemajú. Objemové verzie boli tri. Základom je 1,6 Multijet s výkonom 88 kW (120 k) a pri jazde ho budete musieť točiť. Aj napriek tomu sa s vám odmení spotrebou pod 6 litrov nafty. Medzistupeň je 2,0 Multijet, s výkonom 121 kW (165 k). Jazdná dynamika je na úplne inej úrovni, ako u menšej 1,6ky. Prirátajte si k priemernej spotrebe pár decilitrov navyše. Pohybovať sa budete niekde medzi 6,5 - 7 litrami. Absolútnou špičkou je motor 1,9 Twinturbo Multijet 16v s výkonom 140 kW (190 k). Spotrebovo je niekde na úrovni väčšieho 2,0 litra. 

Model Objem  Výkon Zrýchlenie Max. rýchlosť
1,6 Multijet 16V 1598 88/120 10,7 194
2,0 Multijet 16V 1956 121/165 8,5 214
1,9 Twinturbo  Multijet 16V  1910 140/190 7,9 222

V Delte môžete naraziť na tri druhy prevodoviek. Pre klasicky orientovaných vodičov je základom 6-stupňová manuálna prevodovka. Dráhy prevodovky sú však na úrovni áut z 90. rokov. Pre komfortnejšie založených vodičov je k dispozícii variant s klasickou automatickou prevodovkou. Dízlová 1,6ka mohla mať robotizovanú prevodovku Selectronic, ktorá však vyžaduje patričnú starostlivosť. 

Jazda a jazdné vlastnosti

Prvých pár kilometrov bolo pre mňa veľmi ale fakt veľmi rozpačitých. Jazda mi skôr pripadala tak, ako keby sa vo všetkom zasekli desať rokov skôr, ako pôvodne chceli. Dráhy rýchlostnej páky, jej tvar, volant, smerovky, ktoré nepočujete, posed za volantom... Potom som si musel povedať, veď je to predsa Talian. A zrazu som začal všetko vnímať inak... Skôr tak tolerantne a s rezervou. Dokonca aj neskutočne hlučne pracujúci centrál mi už ku koncu vôbec neliezol na nervy. 
 
Lancia už svojím dizajnom jasne vraví, že nejde primárne o športové auto. Tomu sekunduje aj skôr komfortne naladený podvozok. Ten je aj veľmi dobré odtlmený. Niektoré druhy nerovnosti mu však robia vrásky na čele. V zákrutách drží dobre, a to aj vďaka dlhému rázvoru. V mestskej premávke veľa vodičov ocení aj režim City, kedy volantom budete otáčať jedným palcom. Priznám sa, že som s tým jazdil po meste takmer vždy.  

Spoľahlivosť

Kúpiť talianske auto niekedy znamenalo úsmevnú prípoviedku: "autom tam, vlakom späť". Je to ale prípad aj maximálne 10-ročnej Delty? 

O úplný prepadák nejde. Ide o klasické choroby všetkých modernejších áut. Cievky, sviečky pri benzínových motoroch, sem-tam vyššia spotreba oleja, vo verzii MultiAir aj problém so solendoidmi systému. Dízlové motory majú problém s dvojhmotou, vstrekmi, čerpadlom a klapkami. DPF sa považuje za menej poruchové. Turbá občas potrápia aj v nafte aj v benzíne. Pri robotizovanej prevodovke si dajte záležať na údržbe.  

Autá nemajú problémy ani čo sa skôr estetických vecí týka. Interiér je trvácnejšieho charakteru. Hrdza sa tiež ešte k slovu zvyčajne nehlási. Jediný taký menší detail je krehký mechanizmus otvárania nádrže. Dokonca som nezanamenal ani problémy s vypálenými ledkami, a to ani vpredu, ani vzadu - aj keď nič nie je večné.

Hodnotenie Autoporadca.sk     

Lancia Delta. Pre tých skôr narodených motoristických nadšencov je to ikona vo svete motoršportu a s prívlastkom HF Integrale Evoluzione 2, je to dnes už poklad. Toto sa ale netýka jej nástupkyne. Ostalo meno, všetko ostatné je iné. Tretia generácia Delty je neobvyklá. Jej dizajn je atypický, na hatchback až priveľký, po športových génoch jej predchodcov nezostalo ani stopy. Podvozok je zameraný skôr na komfort, výbava v rámci triedy a veku zväčša nadštandardne bohatá, športovú verziu nehľadajte – neexistuje. Ponuka motorov nebola zlá a tak v dízli ako aj v benzíne nájdete dvoch silných hráčov: 1,9 MultiJet Biturbo s výkonom 140 kW a 1,8 TBi 147 kW známy aj z Alfy Romeo. Oba tieto motory sú už tak trochu nad schopnosti podvozku, diesel s dvoma turbami je aj zbytočným rizikom z hľadiska technickej komplikovanosti a benzínové 1,8 TBi je pomerne smädný kamarát. Rozumnou voľbou sú oba dízle MultiJet 1,6 88 kw aj 1,9 120 kW. V oboch už ale nájdete filter pevných častíc. Z benzínových variant boli v ponuke ešte 1,4 T-Jet 88 kW a 110 kW, neskôr 1,4 Multi Air 103 kW. Na vyslovene zlý motor v Delte nenatrafíte, asi najrozumnejšou voľbou pre bežné jazdenie sa javí benzínový 1,4 T-Jet, chybou na dlhé jazdy však nebude ani MultiJet s jedným turbom.


Klady vozidla

  • priestorová ponuka na vrchole segmentu v daných rokoch, posuvné zadné sedadlá;
  • vzhľadom na vek sú v ponuke zväčša dobre vybavené kusy čo sa týka komfortu aj bezpečnosti;
  • netuctový dizajn, kto má chuť a túžbu odlíšiť sa, Delta mu to umožní ako málokto v danom segmente;
  • technický základ vo Fiate Bravo a podvozkovo dokonca sčasti v Stile, takže napriek ústupu Lancie z trhu sú mnohé diely kompatibilné s Fiatom;
  • priaznivé ceny jazdeniek v pomere k ročníku a toho, čo auto dokáže ponúknuť;
  • absolútny nezáujem zlodejov.

Zápory vozidla:

  • systém Multiair máva občas problémy s elektohydraulicky ovládanými sacími ventilmi, výmena systému vychádza zhruba na 1000 eur;
  • všetky ponúkané verzie motorov sú výlučne s turbodúchadlom, jednoduchý atmosféricky motor pod kapotou Delty nehľadajte;
  • u dieselov pozor na vírivé klapky v saní. Časom sa zanesú a motor padá do núdzového režimu;
  • podvozok Delty je len veľmi priemerný a so silnejšími motormi si až tak nerozumie, vie však poskytnúť komfort aj dobrú smerovú stabilitu;
  • robotizovanú prevodovku Selectronic z hľadáčiku vynechajte, ak už sa pre ňu rozhodnete, určite siahnite po kusoch, kde je jasne dokladovateľná servisná história a s ňou spojené výmeny náplní. V tomto prípade je výmena oleja každých 60 000 km nutnosťou, a to výlučne pod značkou Selenia. Tak ako každý Talian, aj Delta je od tohto závislá;
  • v prípade vybehaných dieselov počítajte s klasikou ako je turbo, dvojhmotový zotrvačník, DPF filter, prípadne vstrekovače.

Hodnotenie Autoporadcom 8/10

Kúpiť / nekúpiť 

Prišli sme do poslednej, pre autora najťažšej časti testu, pre čitateľa asi najzaujímavejšej. Aké hodnotenie autu udeliť? Dizajn exteriéru 9 bodov, dizajn a spracovanie interiéru 6 bodov, vnútorný priestor 10 bodov.. no a potom tu je jazda. Dráhy rýchlostnej páky - 5 bodov, rôzne ovládače a prepínače max 6 bodov. Imidž značky? Nedefinovateľné... A tak by sme mohli ísť ďalej po jednotlivých kategóriách, na ktoré sa pri autách zameriavam. Keby som mal auto hodnotiť ako také, tak by som mu dal 5,5 bodu, ale keďže musím zaokrúhliť, tak v zmysle platných matematických pravidiel ideme smerom hore, teda k šestke.  
 
Cena nákupu auta je fakt smiešna. Za menej ako 10-ročné auto v zahraničí pokojne pýtajú aj menej ako 4 tisícky. U nás začínajú zhruba na 6 000. Keď som si letmo prebehol ceny spotrebných vecí a relatívne solídnosť konštrukcie niektorých komponentov, hodnotenie je fakt dobré. Dostáva sa k číslu 7.