Študenti, čerství absolventi alebo mladí ľudia. Všetci sa potrebujeme a chceme na niečom voziť. V spolupráci v autobazárom AAA AUTO a službou Motointegrator.sk prinášame test jazdeného Seatu Ibiza tretej generácie s označením 6L. Tá je prvou Ibizou, ktorá vznikla pod taktovou VW. Oblé tvary Seat predstavil v roku 2002. Dovolím si tvrdiť, že išlo dovtedy o najvydarenejší počin s názvom Ibiza. Výrobca postavil typ na platforme PQ24, ktorú má napríklad aj Polo štvrtej generácie, ale aj prvá Škoda Fabia.

Briti udelili Ibize niekoľko ocenení.

Viete odkiaľ pochádza ten názov? V čase jeho uvedenia automobilka a miestna vláda chceli propagovať španielske ostrovy. Preto napríklad jeden zo svojich typov nazvala Ibiza, iný Cordoba... Magazín What Car? označil Ibizu tretej generácie v roku 2003 ako „Best Car of the Year“. Následne tri roky po sebe získala titul „Supermini of the Year“.

 

V nárazových testoch si Ibiza na svoju dobu neviedla úplne zle. V roku 2002 z ochrany dospelej posádky získala 4 hviezdičky z piatich. Pri zrážke s chodcami si ľudia musia vystačiť s 2 hviezdičkami zo štyroch.

Ibiza na svoju dobu získala dobré hodnotenie. Z hľadiska dnešných štandardov to až tak veselé nie je.

Dizajn

 

Z trojice Polo, Fabia, Ibiza, má Ibiza rozhodne najlepší dizajn. Cítiť z nej južanský vplyv. Nie je to náhoda. Hlavným dizajnérom tretej generácie bol Walter de Silva, ktorý má na svedomí napríklad Alfu Romeo 147 či 156.

 

Malá Ibiza má bacuľaté oblé tvary, ktoré však v celku dávajú nádych dynamiky. Najmä v trojdverovom prevedení. Zaujímavo pôsobia hlavne zadné svetlá alebo predná maska. Žiadne experimentovanie však neprebehlo.

 

Ibiza svojim zjavom nikoho nezaujme a študenti na ňu len veľmi ťažko budú baliť pekné spolužiačky. S trochou snahy však hanbu určite nerobí a ešte aj dnes dizajnovo stíha držať krok s dobou.

 

Interiér je však už o niečom inom. Na pohľad vyzerá dobre. Minimalisticky a dokonca až športovo. Používanie však odhalí, že je úplne o ničom. Možno až na sedačky, ktoré sú pohodlné a majú veľmi dobré bočné vedenie tela. Seat na konštrukciu palubnej dosky použil 2 druhy plastov, z ktorých je jeden absolútne tvrdý a  najlacnejší. To by napríklad mohlo svedčiť o dobrej odolnosti ale ani to nie je pravda. Tento druh plastu poškriabete aj nechtom. Vypracovanie je taktiež slabé. Vo vnútri hocikedy niečo vŕzga alebo búcha.

 

Miesta je však do vnútri dostatok. Aspoň teda pre vodiča. Cestujúci na zadných sedadlách sa občas zvyknú sťažovať, no to patrí ku koloritu tak malého auta. Na funkčnosti interiéru mi navyše vadí niekoľko vecí. Panel Climatronic je otočený skôr na brucho vodiča ako na jeho oči. Ovládanie ventilácie a klimatizácie to síce neovplyvňuje, no radosť to taktiež neurobí. Dobrý pocit nezanecháva ani volant, ktorého veniec je príliš tenký.

Dizajn exteriéru je veľmi dobrý. Interiér je taktiež po vzhľadovej stránke dobrý. Jeho vypracovanie je však podpriemerné.

Vypracovanie interiéru je skutočne zlé.

Jazda a jazdné vlastnosti

 

Napriek jednoduchému podvozku má Ibiza veľmi dobré jazdné vlastnosti. Aspoň teda v rámci možností. Jazda s ňou je veľmi ľahko čitateľná a so správnym obutím je jej ovládateľnosť na vysokej úrovni.

 

Ak sa blížite na limit, auto vám o tom dá vedieť. S ťažkými motormi je pomerne nedotáčavé, no v ponuke sú aj ľahšie agregáty, ktoré však nestoja za nič. Naladenie tlmičov je tvrdé a ak máte radi mäkučké zvezenie, tak v tomto prípade ho nehľadajte.

 

Horšie je to už s odhlučnením podvozku, ktoré v podstate neexistuje. Každú nerovnosť počujete vo vnútri. Na diaľnici sa aerodynamický hluk v kombinácii s otáčkami motora musí výrazne kompenzovať hlasnejším rádiom. Pri dlhších jazdách je to otravné.

 

V meste však s malou bacuľkou zaparkujete úplne bez problémov. Môže za to aj elektro-hydraulický posilňovač riadenia, ktorý v meste dáva autu obratnosť a pri vyšších rýchlostiach mierne stuhne. Inak má Ibiza veľmi príjemné, presné a strmé riadenie.

Jazdné vlastnosti sú v niektorých prípadoch až prekvapujúco dobré. Podvozok je však tvrdý.

Motory a prevodovky

 

Ibizu môžete nájsť s 8 motormi v 19 výkonových verziách. Rozhodne teda je z čoho vyberať. Niektoré však nestoja ani za pohľad. Ide najmä o tie, ktorým chýba jeden valec. Naozaj nevidím dôvod na kúpu 1,2 HTP alebo 1,4 TDI. Motory neposkytujú dostatok výkonu a pri rýchlejšej jazde sú mimoriadne smädné. Okrem toho turbodiesel má navyše extra drsný chod.

 

Za zváženie určite stojí benzínová jednaštvorka v najsilnejšej verzii s výkonom 74 kW. Ešte väčší krútiaci moment môže ponúknuť jednašestka, ktorá je však na našom trhu pomerne zriedkavou záležitosťou. Taktiež raritou je aj Ibiza s atmosférickým dvojlitrom. Modely Cupra alebo FR dostali preplňovanú jednaosmičku.

 

Naftová ponuka začína chrochtavým a upoteným trojvalcom s objemom 1,4 litra. Nasleduje 1,9 litrový motor SDI, ktorému však chýba turbo. Vyznačuje sa síce nízkou spotrebou, no jeho výkonové parametre sú úbohé. Pomerne rozšírenou a dobrou voľbou je 1,9 TDI s výkonom 74 kW. V ponuke však bola aj silnejšia verzia s výkonom 96 kW, ktorú Seat spároval so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Cupra má dokonca výkon až 118 kW! Naftové motory fungujú na princípe čerpadlo tryska a teda ich prejav nie je práve kultivovaný. Kompenzujú to však vo väčšine prípadov slušnou dynamikou.

 

Okrem päť a šesťstupňového manuálu existujú niektoré kusy aj so štvorstupňovým automatom s hydrodynamickým meničom. Túto prevodovku však prudko neodporúčam. Jej zastúpenie na trhu s jazdenkami je aj tak minimálne.

Malá Ibiza mala veľkú ponuku motorov.

Benzínové motory

Objem (l) Počet valcov Výkon Roky výroby
1,2 3 40 kW (54 k) 2002–2007
1,2 3 44 kW (60 k) 2007–2008
1,2 3 47 kW (64 k) 2002–2005
1,2 3 51 kW (70 k) 2006–2008
1,4 4 55 kW (75 k) 2002–2006
1,4 4 63 kW (86 k) 2006–2008
1,4 4 74 kW (101 k) 2002–2006
1,6 4 74 kW (101 k) 2002-2008
1,6 4 77 kW (105 k) 2006–2008
1,8 T (FR) 4 110 kW (150 k) 2004–2008
1,8 T (Cupra) 4 132 kW (180 k) 2004–2007
2,0 4 85 kW (115 k) 2003–2004

 

Naftové motory

Objem (l) Počet valcov Výkon Roky výroby
1,4 TDI 3 51 kW (70 k) 2005–2008
1,4 TDI 3 55 kW (75 k) 2003–2005
1,4 TDI 3 59 kW (80 k) 2005–2007
1,9 SDI 4 47 kW (64 k) 2002–2006
1,9 TDI 4 74 kW (101 k) 2002–2008
1,9 TDI (Sport/FR) 4 96 kW (130 k) 2002–2008
1,9 TDI (Cupra) 4 118 kW (160 k) 2004–2007

 

Najčastejšie poruchy

 

Ibiza 6L patrí k spoľahlivejším autám, no má však svoje nedostatky. Vo väčšine prípadov ide o typické neduhy, ktorých odstránenie stojí niekoľko eur. Hovorím napríklad o praskaní žiaroviek v svetlometoch, zbytočne svietiacej kontrolke airbagu alebo zatuhnutej ručnej brzde. Radosť neurobí ani hrdzavejúci výfuk. Zriedkavo sa môže vyskytnúť aj nefunkčné sťahovanie okien.

 

Z hľadiska podvozku zvyknú ako prvé odchádzať čapy prednej nápravy, silentbloky alebo ložiská zadných kolies. Extrémnou odolnosťou netrpia ani tyčky stabilizátora. Silnejšie verzie môžu mať problémy aj s výdržou bŕzd.

 

Motory v mnohých prípadoch trápia úniky alebo vyššia spotreba oleja. Benzínový trojvalec môže trpieť aj na preskočenú rozvodovú reťaz. Spolu s ostatnými môže mať aj zanesenú škrtiacu klapku alebo nefunkčné zapaľovacie cievky. V zime zvykne pri 16V verzii 1,4 litrového benzínového motora zamŕzať systém odvetrávania kľukovej skrine.

 

Naftové motory trápia netesné vstrekovače, opotrebované turbo, zanesený EGR alebo nefunkčný snímač hmotnosti vzduchu. Čiže bežná klasika.  Z hľadiska prevodoviek môžu mať opotrebované kusy problémy s radením spiatočky.

 

Z hľadiska nákladnejších opráv sa občas môže vyskytnú aj potreba výmeny posilňovača riadenia. Daná potreba sa však objavuje najmä pri Ibizách zo začiatku výroby.

Servisné náklady sú nízke. Náhradné diely sú dostupné a nestoja veľa. Občas sa však môže vyskytnúť aj nákladná oprava.

Výfuk má veľmi dobré vzťahy s hrdzou.

Ponuka náhradných dielov Motointegrator.sk

 

Diel Premium Standard
Hlavný svetlomet 110 € 63,80 €
Elektrický mechanizmus zdvíhania okien 51,10 €  
Lambda sonda 58,70 €  
Zadný tlmič výfuku 65,16 € 59,40 €
Silentblok prednej nápravy 7,76 € 5,75 €
Čap riadenia 13,18 € 8,76 €
Guľový čap 22 € 15 €
Tyč stabilizátora 18,50 € 11,80 €
Ložisko- predná náprava 66,20 € 43,20 €
Ložisko- zadná náprava 82,60 € 44,40 €
Brzdový kotúč- predný 39,10 € 20,40 €
Brzdový kotúč- zadný 31,30 € 18,60 €
Brzdové platničky- predná náprava 53,60 € 20,40 €
Brzdové platničky- zadná náprava 40,70 € 14,30 €
Zapaľovacia cievka 48,10 € 27,12 €
Čerpadlo ostrekovača 31,70 € 6,12 €
Dvojhmotný zotrvačník- 1,9 TDI 530 €  
Turbo- 1,9 TDI 502 €  
Snímač plniaceho tlaku 47,60 €  
Výmena oleja už od 38,02 €  
Najčastejšie poruchy
Zahmlievanie svetlometov
Praskanie žiaroviek
Porucha sťahovania okien
Lambda sonda
Korózia výfuku
Opotrebované siletnbloky a čapy
Porucha posilňovača riadenia (prvé roky výroby)
Zatuhnutá ručná brzda
Opotrebované ložiská zadných kolies
Nefunkčné zapaľovacie cievky
Preskočená rozvodová reťa 1,2 HTP
Úniky oleja, vyššia spotreba oleja
TDI- dvojhmotný zotrvačník, turbo, vstrekovače
TDI- chybný snímač hmotnosti vzduchu

Kúpiť/nekúpiť?

 

Seat Ibizu môžete aktuálne kúpiť už približne za 1500 €. V tomto prípade však počítajte s očesaniu verziou a trojvalcovým motorom. Auto vám neposkytne ani žiadne potešenie z jazdy ani z jeho výbavy. Za slušne vybavený kúsok budete musieť dať približne 3500 € a viac. V tomto prípade však získate napríklad automatickú klimatizáciu, tempomat, systém kontroly trakcie a výkonný motor.

 

Pri kúpe tohto auta treba myslieť aj na to, že servisné náklady sú pomerne nízke. Ak sa teda aj niečo objaví, oprava vo väčšine prípadov účty smrteľne neprevetrá. Ak teda hľadáte nenáročné auto, ktoré vám dá aspoň nejakú radosť z jazdy, Ibiza je presne pre vás.

TopSpeed verdikt pre jazdený Seat Ibiza tretej generácie: ODPORÚČAME s malými výhradami.