Mazda typ 6 nedávno modernizovala. Zvonku zmenili tak málo, že kým nestoja vedľa seba, nič nepostrehnete. Prišla však aj podstatná zmena - pohon všetkých kolies AWD. V tejto triede áut (okrem prémioviek) 4x4 nie je samozrejmosť. Mazda kombinuje AWD len s 2,2 litrovým naftovým agregátom a v našom prípade aj 6-stupňovým manuálom. Prinášame pohľad 3 redaktorov na jedno auto. Všetci sa tešili, lebo v teste Mazda6 2,5i Revolution sme z nej boli doslova nadšení! Bude to teraz iné?

Mazdu 6 s pohonom AWD kúpite len s 2,2 litrovým dieselovým motorom

Oliver

 

Na veľkú Mazdu som sa veľmi tešil. Japonský výrobca je jeden z tých, ktorý robí aj bežné autá pre potešenie z jazdy. Navyše Mazda 6 je v oboch verziách (sedan i kombi) veľmi pekná. Už od predstavenia v roku 2012 premýšľam ktorá je krajšia. Ešte som na to neprišiel... :) No len vonkajšia krása nestačí, ale šestka skrýva mnoho tromfov v útrobách.

Sú autá, v ktorých už po pár metroch viete, že sú výborné. Mazda6 je jedným  z nich. Prečo? Ešte pred naštartovaním ma potešil výborný posed. Po prvých metroch jazdy mi bolo jasné, že dni za volantom Mazdy 6 si užijem aj napriek tomu, že spaľuje naftu. Presné a krátke radenie si ma získalo okamžite. Asi bude znieť hlúpo, keď ho prirovnám k Mazde MX-5, ale ono k nemu ozaj nemá ďaleko. Druhá vec je výborne riadenie so slušnou spätnou väzbou. Do tretice komfortný podvozok. A to sme sa ešte nedostali z mesta. V prvých zákrutách za ním zisťujem, že podvozok nie je len komfortný, ale aj predvídavý. Na ubratie plynu reaguje poslušným utiahnutím stopy, nejde teda o sterilné „manažérske kombi“, v ktorom prejazd serpentín znamená len nutné spomalenie z vysokého tempa. Tu si každú zákrutu dokážete užiť! Aj napriek pohonu všetkých kolies má relatívne nízku pohotovostnú hmotnosť 1 470 kg. Pohon AWD pridáva len 60 kg! Na druhej strane, o pohone všetkých kolies pri bežnej jazde ani neviete. Systém posiela výkon na zadok cez medzinápravovú spojku len pri prešmyknutí predných kolies. AWD sa hodí len pre ľudí, ktorí jazdia často po vozovke s horšou trakciou. So štvorkolkou ste navyše pomalší, na stovku akceleruje za 9,5 sekundy (predokolka to zvládne za 9,2 sekundy). A samozrejme, žerie viac...

V Mazde nepostavili auto s najväčším kufrom, najväčším vnútorným priestorom ani s najlepším komfortom. Jednoducho postavili skvelé auto vo všetkých merateľných aspektoch. Nezabudli pritom na vodiča, ktorý za volantom hľadá pôžitok zo šoférovania a z jazdy. To Mazda6 naozaj vie dať.

Mazda sa na pohodlnom podvozku síce nakláňa, no v zákrutách dáva dostatok informácií o diani pod kolesami a dovoľuje aj svižnú jazdu.

Motor 2.2D bol pre mňa najväčším prekvapením. Posaďte za volant šoféra s horším sluchom a nepozná, že ide o naftu. Reakcie a ľahkosť, s akou ide motor do otáčok je pre 4-valcový diesel priam famózna. Nástup aj priebeh výkonu sú lineárne a nečakajú vás žiadne turbokopance. Podľa mňa postavili inžinieri Mazdy najlepší 4-valcový diesel! Je tak dobrý, že som ochotný ho kúpiť. Nežartujem. Jediné čo prezrádza, že ide o nafťák, je zvuk a otáčkomer. Napriek tomu, že motor má červené pole pri 5000 ot. ťahá až do 5 500 ot! Fakt neskutočné! No to najlepšie zo seba vydá v rozsahu 2000 – 4500 ot. Výkon 110 kW (150 koní) vrcholí práve pri 4500 ot. Väčšina dieselových motorov začína chabnúť za hranicou 3500 ot. Normálne sa mi chce napísať, že ide o „športový“ diesel, akokoľvek hlúpo to znie.
 

Výborný motor by k jazdnému zážitku nestačil. Mazda6 má omnoho viac. Zladenie prevodovky, motora, riadenia a podvozku je proste v danej triede bezkonkurenčne dobré. Všetko funguje tak ako by malo. V Mazde nepostavili auto s najväčším kufrom, s najväčším vnútorným priestorom a ani s najlepším komfortom. Postavili jednoducho dobré auto vo všetkých merateľných aspektoch a nezabudli pritom na vodiča, ktorý hľadá za volantom štipku nadšenia.

Naftový štvorvalec nezaujme výkonom, ale rýchlymi reakciami a lineárnym záťahom k hranici 5000 ot./min.

Japonci zmenili pri facelifte prístrojový panel, palubnú dosku a modernizovali multimediálny systém. Interiér je jeden z najlepších z neprémiovej triedy. Či už sa bavíme o ergonómii, spracovaní a kvalite použitých materiálov. Takmer každému pripomína kokpit BMW, a to je pre Mazdu veľká pochvala. Veď len pred dekádou robili v Hirošime „plasťáky“. Pritom sme mali požičanú len strednú výbavu Attraction, ktorá však obsahovala všetko potrebné. Automatickú klímu, vyhrievané sedačky, kožený paket, tempomat... Kufor má objem 522 litrov, ktorý po sklopení sedadiel narastie na 1648 litrov. 


Mazda 6 nie je športovým autom, ale aj tak vám dokáže vyčariť úsmev na tvári (aj s dieselom pod kapotou). Pokiaľ vyslovene nepotrebujete AWD, choďte do predokolky. Budete s ňou vo väčšine situácii rýchlejší a zároveň s ňou budete jazdiť úspornejšie. Navyše verzia s pohonom všetkých kolies má menší objem palivovej nádrže (len 52 litrov).

 

Draho


O Mazde 6 som počul len chválu, no doteraz som nemal možnosť nejakú vyskúšať. Faceliftovaná Mazda 6 dizajnom zaujme, aspoň mne sa páči a páčila sa mi aj pred modernizáciou. Ale dizajn je strašne subjektívna vec a nemá zmysel sa tu rozpisovať o tom, aký je štýl KODO fantastický alebo úplne zlý. Za všetko hovoria fotky a názor na zovňajšok japonského kombi si môže urobiť každý sám. Verziu s pohonom všetkých kolies odlíšite od predokolky len nápisom AWD pod ľavým zadným svetlom. Alebo je tu ešte jedna možnosť, zohnete sa pod auto a uvidíte, že aj zadné kolesá sú hnané.

Mazda 6 je krásne auto, má skvelý motor, výborný podvozok, aj pár múch. Verzia s pohonom 4x4 začína na sume 30 690 eur. Za to dostanete veľmi slušný kus auta. Perfektné na každý deň aj na víkend, slušný kufor s 522 l a výbornými jazdnými vlastnosťami. Mazdu6 je radosť šoférovať aj vlastniť.

Systém i-stop používa namiesto batérii kondenzátor, ktorý ukladá energiu počas brzdenia motorom

2,2 litrový naftový 4-valec ponúkne len 110 kW (150k) pri 4500 ot. a 380 Nm v rozsahu od 1800 do 2600 ot. To sú tabuľkové údaje. Realita je celkom iná. Po poslednej skúsenosti s dieselom inej japonskej automobilky som očakával veľmi malý rozsah využiteľných otáčok. Mazda 6 však veľmi príjemne prekvapila. Po zošliapnutí plynu ťahá od 1500 do 4500 ot. tak pekne, že som tomu nechcel veriť. Ani náznak poľavenia. Prevodovka? Je vidieť, že ju robili Japonci, a to v každom ohľade. Radí krásne, je presná, len to sprevodovanie! Je typicky japonské. Nepredpokladá, že s dieslom bude niekto jazdiť väčšinou po diaľnici. Auto optimalizovali na 90 km/h, vtedy pri zaradenej 6-ke dosiahnete najnižšiu spotrebu, ak ale pôjdete dialničných 130 km/h, spotreba začne neutešene narastať. Dovolím si povedať, že aj v meste ste schopní jazdiť za menej. Fabrika by chcela, aby sme jazdili za 4,9 l na 100 km. No takto to nefunguje, testovaciu trať sme prešli za 6,6 l / 100 km. Musím spomenúť aj výborný podvozok, neurobili ho vyložene mäkký, ale ani príliš tvrdý, je presne taký, ako mám rád. Navyše výborne drží, filtruje nerovnosti a môžete sa naň spoľahnúť.

Facelift zvonku takmer nespoznáte. Dizajnéri zmenili napríklad tvar predného nárazníka, svetlometov a hmloviek.

Ergonomicky je všetko tam, kde má byť. Výborná vec pre bezpečnosť, čo sa mi strašne zapáčila, je ovládanie infotainmentu. Kým auto stojí, môže sa hrať s dotykovou obrazovkou koľko chcete, no počas jazdy nie. Vtedy funguje len pomocou ovládača na stredovej konzole. Najčastejšie som mal na displeji aplikáciu i-ELOOP, ktorá ukazuje, ako momentálne funguje kondenzátor, na akú kapacitu je nabitý, prípadne ako dlho z neho čerpajú energiu zariadenia v aute počas toho, ako stojíte na križovatke. Celkom zábavná hračka. Čo mi vadilo bolo, že s pripojeným smartphonom pri počúvaní hudby som nemohol prehľadávať adresáre, bol som stále v prvom a keď som to chcel zmeniť, musel som tak urobiť na telefóne. Ďalšia vec, čo mi udrela do očí, je nulovanie počítadla vzdialenosti. To skutočne musíme používať paličku na prístrojovke ako v 90-tych rokoch?


Mazda 6 je krásna, má skvelý motor, výborný podvozok, ale aj svoje muchy. Verzia s pohonom všetkých kolies začína na sume 30 690 eur. Za svoje peniaze dostanete kus auta, perfektné na každý deň, so slušným kufrom 522 l a výbornými jazdnými vlastnosťami. Navyše v tejto triede nie je veľa áut (okrem prémioviek), ktoré ponúkajú pohon 4x4. Spolu s Mazdou6 ho získate od Subaru v type Legacy alebo vo VW Passat B8, či v Superbe III.

Fero

 

Prvú cestu v testovanom vozidle som absolvoval na zadnom sedadle a hoci nebola dlhá, bola veľmi pohodlná. Po nasadnutí mi padol zrak na prístrojovú dosku. Výrazne pripomína BMW, za čo môže najmä nový dizajn a kaplnka pre umiestnenie displeja informačného systému. Podobnosť s prémiovou značkou však nie je výčitka. Aj použité materiály a spracovanie totiž pôsobia hodnotne. Sú možno dokonca hodnotnejšie než v najnovších bavorákoch, kde už cítiť šetrenie. Za volantom a pár km som si uvedomil, že vnútri je Mazda 6 veľmi príjemná. Má navyše skvelú ergonómiu a nič netreba dlho hľadať.

Interiér pôsobí veľmi dobrým dojmom. Materiály a kvalita spracovania sú na vysokej úrovni.

Manuálna prevodovka má napriek výbornému fungovaniu jeden neduh a tým je prevodový pomer na 6-ke. Autu totiž stúpa spotreba práve počas jazdy na diaľnici. Aj tak sme sa dostali na príjemnú hodnotu 6,6 l/100 km. Výrobca udáva len o pol litra menej, čo je jeden z najmenších rozdielov.

Zaujal ma aj zvuk motora. Auto je tiché napriek tomu, že má pod kapotou naftový motor s objemom 2,2 litra. Jeho výkonové parametre neohúria, no len v tabuľke tech. údajov. 110 kW (150 k) a 380 Nm sú dnes skôr podpriemerné. Ale Mazda6 je aj podpriemerne ťažká. Pri prejazde Pezinskou Babou aj neskôr, keď som sa vybral na motoristické podujatie do Bojníc, bolo výkonu a dynamiky viac než dosť. Auto s pohotovostnou hmotnosťou necelých 1 500 kg v pohode a s veľkou rezervou zvláda diaľničné tempo aj predbiehanie pomalších na okreskách. Motoru sekunduje 6-stupňová prevodovka s presnými dráhami. Auto v tejto konfigurácii bolo pre mňa naozaj veľmi príjemné na ovládanie a nad automatom by som asi ani neuvažoval. No je v ponuke a rovnaký motor vo verzii so 6-stpňovým automatom dokonca disponuje ešte väčšou porciou výkonu (129 kW a 420 Nm). Manuálna prevodovka má však aj napriek výbornému fungovaniu jeden neduh - prevodový pomer na 6-ke. Autu totiž na našej testovacej trati počas jazdy na spotrebu stúpla spotreba práve na diaľnici. Aj tak sme sa však dostali na veľmi príjemnú hodnotu 6,6 l/100 km. Výrobca pritom udáva iba o pol litra menej. Čo však nepoteší, je dojazd. Verzia s pohonom 4x4 má totiž o 10 litrov menšiu nádrž ako predokolka. Po zástavbe hnacej sústavy teda na pôvodnom mieste zostal priestor iba na 52 litrov. To je škoda, pretože Mazda 6 je veľmi príjemným spoločníkom aj na dlhé cesty. Jej podvozok je skôr pohodlný, ako športový, no dobre drží stopu a dáva vodičovi istotu.

Mazdu 6 v konfigurácii s pohonom všetkých kolies a manuálnou prevodovkou môžete mať iba s motorom 2,2 Skyactiv-D a vo výbave Attraction. Vyjde vás na necelých 31 tisíc eur a okrem už spomínaného dostanete aj veľmi slušný audio systém so 6-timi reproduktormi. Aj napriek tomu, že nešlo o najlepšiu audio sústavu, akú môžete v šestke mať, hrá veľmi čisto a vyvážene. Mimochodom, tým vrcholom, čo sa týka zvuku, je v Mazde 6 systém Bose s 11-timi reproduktormi. Ak by ste ho ale chceli, vo štvorkolke narazíte na problém. Je totiž k dispozícii iba v dvoch najvyšších výbavách, čo pre verziu AWD znamená automatickú prevodovku. Mimochodom, v otázke výbavy je Mazda 6 typický Japonec s danými balíkmi. K testovanému modelu si môžete priplatiť iba navigáciu, metalízu a predĺženú záruku. Tak či onak je to stále jedno z top troch áut segmentu D a to skutočne v každom smere. Napriek veku a množstvu novej konkurencie je toto jedno z áut, ktoré úprimne a od srdca odporúčame každému. Zabudnite na predsudky, Mazda6 je takmer dokonalá! 

PLUSY:
 

+ všetko (okrem drobností vpravo).

   

MÍNUSY:


- AWD len s motorom 2,2 Skyactive-D

- krátky 6. prevodový stupeň,

- i-stop je príliš pomalý
 (pri rýchlom zaradení 1. st. a rozbehu zdochne motor)
- head-up displej,
- vysoký posed vpredu,

- pevné stupne výbav.
 

Mazda 6 Wagon AWD 2,2 Skyactiv-D rok výroby 2015
Hnací agregát:

turbom prepĺňaný vznetový radový 4-valec s priamym vstrekovaním paliva, uložený vpredu naprieč, objem 2 191 cm3, 4-ventily na valec, kompresný pomer 14,0:1 rozvod DOHC, max. výkon 110 kW (150 k) / 4 500 ot, max. krútiaci moment 380 Nm / 1 800 - 2 600 ot, litrový výkon 55 kW (75 k) / l, Euro VI.

Pohon: manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon všetkých kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, elektronické systémy podvozka: ABS, TCS, EBD, EBA, ESC.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17",
pneu 225/55 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4805 x 1840 x 1475 mm, rázvor - 2750 mm, objem kufra - 522 / 1 648 l, pohotovostná hmotnosť - 1 470 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,9 l/100 km, spotreba počas testu -  6,6 l/100 km, palivová nádrž - 52 l, výkonová hmotnosť 13,36 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 201 km/h,
rýchlenie z 0 na 100 km/h - 9,5 s

Cena:

Základna verzia 2,0i Wagon Challenge- od 22 290 €,
Zakladná verzia 2,2D Wagon AWD Attraction - od 30 690 €