Skôr než začne samotné hodnotenie Mercedes GLE Coupé, považujem za potrebné všetkým menej informovaným, alebo nerozhľadeným fanúšikom BMW zdôrazniť zásadnú vec. Áno, GLE Coupé je priamou odpoveďou (inými slovami kópiou) typu X6, ktorý prišiel koncom roka 2007. To je fakt. Ale fakt tiež je, že Mercedes s konceptom kupé-sedanu CLS prišiel ešte v roku 2004 (BMW 6GC až v roku 2012), Mercedes triedy B prišiel v roku 2005 (BMW 2 Active Tourer až v roku 2014)..., a vôbec. Doťahovať sa vôbec nemá zmysel, lebo keby sme šli až ku koreňom nezmyselnej naťahovačky, Mercedes-Benz mal prvé auto s piestovým spaľovacím motorom na svete ešte v roku 1886. Týmto by som rád dal definitívnu bodku za posmešky a narážky na to, že GLE Coupé je hotovou kópiou X6. Je totiž úplne normálne, že konkurenti sa vzájomne dorovnávajú. Tak to má byť, na to je na svete konkurencia a neustály zápas o trh.

Je to zrejmé aj na pohľad. Mercedes GLE Coupé je o poznanie väčšie auto než BMW X6.

Mercedes-Benz GLE Coupé každý vníma len ako priameho a v zásade jediného konkurenta pre BMW X6 (typ F16). Možno vás prekvapí, že X6ka je o viac než 6 cm kratšia, viac než 3 cm nižšia no 4 cm širšia. A tu rozdiely nekončia...

Model GLE Coupé, podľa očakávania a jeho imidžovej dôležitosti, získate len s tým naj, čo má Mercedes pre novú generáciu vozidiel vyvinuté. Pod jeho kapotou nenájdete menej ako 6-valcové motory. Všetky motorické verzie (s výnimkou modelov GLE AMG) sú spojené s novou 9G-Tronic prevodovkou a permanentným pohonom oboch náprav 4matic. Tu to zďaleka nekončí. Naopak, len začína. V Štuttgarte pre GLE Coupé a jeho športovejšie naladenie zásadne prepracovali systém vzduchového pruženia Airmatic. Ako vo videoteste opakovane konštatujem, minimálne v kombinácii s 21" diskami to auto aj v režime Comfort na horších cestách stratilo svetoznámy komfort a pohodlie. Atribút, pre ktorý veľký Mercedes mnohí stále volia pred BMW. Testovaná verzia však nebola vybavená ďalšou perličkou, doplnkovým systémom vzduchového pruženia ADS+. Tento sa neustálou kalibráciou adaptabilných tlmičov neprestajne stará o optimalizáciou nastavenia charakteristiky pruženia/tlmenia podľa vodičom predvoleného programu Dynamic select. Dá sa teda predpokladať, že s ním bude komfortný režim pohodlnejší a športový vďaka ďalšiemu stupňu Sport+ naopak agresívnejší. S ADS+ má Dynamic select 5 módov.

GLE Coupé je plnohodnotne 5-miestne so zásadne väčším kufrom (BMW X6 4-miestne). V základnom stave má o celých 70 litrov, po sklopení sedadiel dokonca až o 200 litrov viac než BMW X6.

Odpoveď na X6

Z poznámok kolegov, ktoré sa do videotestu nedostali:

Systém Parkasist funguje veľmi slušne. Parkuje pozdĺžne aj priečne. Len treba dávať pozor na obrubníky. Auto je širšie než väčšina ostatných na ulici. Keď medzi také, ktoré sú blízko pri obrubníku, parkuje samo, máte 100%-nú istotu, že vám krásne disky poškodí. Parkasist je v centre mesta, kde je málo miesta na manévrovanie a parkuje sa blízko pri vysokých obrubníkoch, skrátka nepoužiteľný.

Zámky bezpečnostných pásov sú vedľa sedadiel vpustené prekvapivo nízko. Práve to majú mnohé ostatné Mercedesy riešené opačne, teda že sú vysoko pre ľahšie zapnutie bezpečnostných pásov špeciálne obéznym a menej obratným ľuďom...

Veľký panel so stereokamerou, snímačom automatických stieračov a rozmerné vnútorné zrkadlo uberajú vyšším vodičom z výhľadu vpravo dopredu...

Ak obídem debatu o kráse, alebo dizajne, ktorá už z princípu skončí vždy nerozhodne (aj keď na oboch stranách je len zriedka rovnaký počet ľudí), výsledné zhodnotenie jednou vetou bude nasledovné: Mercedes GLE Coupé síce nie je lepšia mašina než II. generácia BMW X6 (F16), ale je o štipku lacnejší a za svoje peniaze dostanete o poznanie viac auta, čo oceníte hlavne vnútri a v kufri. V konečnom dôsledku, autá tejto ligy sa kupujú s patričnou dávkou emócií a rozum ide nezriedka úplne stranou. To je často zrejmé hlavne pri objednávaní doplnkovej výbavy, kde mnohí klikajú všetko - má/nemá zmysel. Pri kúpe tohto auta však, v žiadnom prípade, chybu neurobíte.

Málo áut má krajší, luxusnejší a prepracovanejší interiér. To je jasné. Je ale škoda, že GLE Coupé má vnútri ešte "starý" koncept a nezískal nové, oceňované riešenie ako triedy S, C a E.

Špeciálne stredný panel doslova obsypaný "nepotrebnými" tlačidlami vracia GLE Coupé do predošlého desaťročia napriek tomu, že na palube je aktuálna generácia multifunkčného a dotykového ovládača Command.

Mercedes-Benz GLE Coupé 350d
rok výroby 2015

 

 

Cenník modelov Mercedes-Benz GLE Coupé platný na Slovensku.

 

PLUSY:
 

+ imidž na "nezaplatenie", top prémiovka,
+ vydarený dizajn (až na prednú časť),
+ veľkoleposť, majestátnosť (nový kráľ ciest),
+ "športové" jazdné vlastnosti ako X6,
+ špičkové technológie a asistenti vodiča,
+ 9-st. prevodovka je skvelá, radí hladko              až nebadateľne (no nie je 9 už priveľa?),
+ ergonómia interiéru,
+ 4 jazdné režimy dynamic select,
+ offroad režim až do 80 km/h,
+ kvalita obrazu kamier,
+ skvelé LED auto adaptívne svetlá ILS,
+ kufor (650/1720 l - zásadne viac než X6),
+ V6 motor (zvuk, parametre, dynamika),
+ vyhrievanie/chladenie nápojov,
+ Distronic+ ide do zastavenia a rozbehne sa,
+ držanie jazd. pruhov (aj bez dvoch čiar),
+ výborné športovo/komfortné sedadlá,
+ audio Harman Kardon L7 nie je špičková   možnosť, no za daný príplatok postačí,
+ dojazdové koleso,
+ až 93 l nádrž bez príplatku (dá 1000 km).
 

     

MÍNUSY:
 

- obmedzený výhľad, (vzad, malé zrkadlá, volant+clona výhľad ako z tanku),
- najtuhší airmatic aký poznám (s 21"),
- citlivý na koľaje,
- vysoká nakladacia hrana kufra,
- praskanie náprav pri manévrovaní,
- 4 dospelí (nad 185 cm) vzadu nepohodlne,
- zastaraný interiér/stredový panel,
- nad 140 km/h vyššia hlučnosť vnútri,
- napriek 9-st. prevod. len priemerná spotreba,
- horšie nastupovanie (výška a vysoký posed vs nízka strecha).

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Na GLE C som sa, ako na každý Mercedes, tešil. Zostal som však sklamaný. Dôvodov je viacero. GLE Coupé je na Mercedes pritvrdý aj napriek tomu, že má ozaj veľký rozdiel medzi režimami comfort a sport. Auto týchto rozmerov a hmotnosti síce môže byť rýchle, no určite nie športové. Najmä pri tejto výške. Načo to teda siliť? Plusom podvozka je, že ho môžete výrazne zodvihnúť. GLE C je pre extra kufor vyslovene ozrutný a zbytočne mohutný. V tomto kontexte prekvapí vyslovene zlé nastupovanie, pod ktoré sa podpisuje vysoký podvozok, nízky A-stĺpik, strecha a vysoké bočnice sedadiel. Mám 175 cm, no do Porsche 911 sa mi nastupovalo pohodlnejšie. Systémy na palube fungujú štandardne skvelo. Výsledkom pre mňa je konštatovanie: „Šoféroval som lepšie a pritom lacnejšie Mercedesy...“


Mercedes GLE Coupé 350d rok výroby 2015
Motor:

prepĺňaný vznetový vidlicový 6 valec, uložený vpredu pozdĺžne, objem 2 987 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, priame vstrekovanie paliva, kompresný pomer 15,5 : 1, max. výkon 190 kW (258 k) / 3 400 ot, max. krútiaci moment 620 Nm / 1600, litrový výkon 63,3 kW (86,1 k) / l. Emisná norma EURO VI 

Pohon: automatická prevodovka 9G-tronic,  
stály pohon všetkých kolies
Podvozok: predná náprava: dvojité priečne zavesenie kolies, zadná náprava: viacprvkové zavesenie, kotúčové brzdy, elektronické systémy ABS, EBD, ESC, AEB, elektrický posilňovač riadenia.
Kolesá: základné obutie: 275/50 R20 vpredu a 275/50 R20 vzadu
testovaná verzia: 275/45 R21 vpredu a 315/40 R21 vzadu
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4900 x 2129 x 1 731 mm, rázvor 2915 mm, objem kufra - 650/1720 l, nádrž 93 l, pohotovostná hmotnosť - 2 250kg, kombinovaná spotreba - 7,2 l/100 km, výkonová hmotnosť 11,8 kg/kW,

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 226 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,0 s

Cena: základný model 68 340 €
testovaná verzia 99 114 €