Nissan Qashqai prvej generácie prišiel na trh v roku 2007. Mne sa dizajnovo nepáčil ani pred a ani po modernizácii. Akoby sa v tej dobe Nissan hľadal v oblasti dizajnu, bolo to príliš fádne, nič nehovoriace auto, ak si zoberiem napríklad staršie Nissany z 90-tych rokov.

Druhá generácia, ktorá prišla na trh v roku 2014, je po dizajnovej stránke diametrálne odlišná. Upustili od decentných tvarov, zamiešali do karosérie viac extravagancie a Nissan Qashqai zrazu ožil. Po modernizácii z roku 2017 ešte dospel a aktuálne je pre mňa dizajnovo absolútne prijateľný, ba dokonca by som ho dosadil na čelo v oblasti dizajnu v triede. 

Skvelé LED-ky

Po exteriérovej stránke mu prakticky nemám čo vytknúť. Predné LED svetlomety efektne zapadajú do prednej masky v tvare písmena V, čo je dizajnový podpis dnešných áut od Nissanu. Keď už som pri predných svetlometoch. Mali LED zdroj svetla, stretávací režim svietil až prekvapivo dobre, na túto kategóriu áut. Trocha horšie to bolo s diaľkovým režimom, ktorý svetlo rozptýlil až príliš do strán, viac dosvitu do diaľky tak veľmi nepriniesol. Avšak nič hrozné a určite odporúčam prikúpiť.

Testovaný model bol vo výbave Tekna, to znamená najväčšie možné, až 19-palcové disky. Áno, sú efektné a do veľkých podbehov sa určite hodia viac, ako napríklad 17-palcové, avšak komfort veľmi utrpí. Škoda, že Nissan neponúka možnosť zvoliť si menší rozmer a ušetriť pár eur. Verím, že niekoľko zákazníkov by zvolilo aj túto cestu. Doslova by som ju odporúčal.

Volil by som menej efektné, menšie, ale na jazdu komfortnejšie disky.

Zvolil by som menšie kolesá

Práve komfort na 19-palcových diskoch bol asi jednou z najväčších slabín dobre vybaveného Nissanu Qashqai. Auto má pritom vzadu nezávislé zavesenie kolies, aj keď to bola len predokolka. Nissan nepoužil jednoduchšiu torznú priečku, ale ani to s veľkými 19-palcovými diskami nedokázalo robiť zázraky. Jednoducho za krásu sa trpí a jednoznačne by to chcelo adaptívny podvozok, ktorý však nie je v ponuke.

Benzín len ako predokolka

Keď už som pri tej predokolke. Bohužiaľ, 4x4 tu dostanete len so vznetovým motorom. Ak teda chcete jazdiť väčšinou po meste, ale máte chúťky aj trocha si zajazdiť v teréne alebo máte chatu v horách, kde v zime s jednou poháňanou nápravou jednoducho nevyjdete, tak máte smolu. Tiež chápem, že Nissan to spravil asi z dôvodu znižovania globálnych emisií CO2, keďže vznetový motor s 4x4 ich má na úrovni zážihového s pohonom predných kolies. So štvorkolkou by to číslo narástlo a počet zákazníkov, ktorí by o takéto auto mali záujem, bude asi veľmi nízky, alebo pôjdu do iného, väčšieho segmentu.

Výmena rozvodovej reťaze má svoj interval

Ešte predtým, než nasadneme do vnútra a rozoberieme interiér s infotainmentom, som si otvoril servisnú knižku a manuál k autu a nestačil sa čudovať. Nissan v servisnom pláne myslel dokonca na takú vec, ako je výmena rozvodovej reťaze. Len si spomeňte, koľko výrobcov vám udá výmenný interval na rozvodovú reťaz? Ja si nespomínam na žiadneho. Dokonca v časoch najväčšej slávy rozvodovej reťaze, keď sa tvrdilo, že je doživotná (a skutočne aj bola v 80-tych a 90-tych rokoch u BMW alebo Mercedes-Benz), ani vtedy ste takýto údaj v servisnej knižke jednoducho nenašli. Nissan udáva životnosť do 300-tisíc km, čo je približne dvojnásobok výmenného intervalu rozvodového remeňa.

Výmenný interval na reťaz je 300-tisíc km.

A teraz nástup do interiéru. Vo výbave Tekna nechýbali polokožené sedadlá, dizajnovo aj tvarovo veľmi príjemné. Ovládače výhrevu sedadiel som skritizoval už pri minulom teste modernizovaného Qashqai-u, pritom je v interiéri množstvo priestoru, kde ich mohli zabudovať oveľa elegantnejšie a užívateľsky príjemnejšie. Ale nie je to nič, s čím by sa nedalo žiť. Hneď za nimi je lakťová opierka, ktorú by som nazval čiernou dierou. Bola tak hlboká, že sa tam zmestí aj 1,5-litrová fľaša na výšku.

Efektný volant mal na sebe ovládanie rádia, palubného infotainmentu alebo tempomatu (mám radšej ovládanie na volante ako páčkou pod volantom). Displej pred vodičom mal zopár farieb, cez niekoľko úrovní menu ste si nastavovali aj asistenčné systémy. Pri vypnutí motora cez štart/stop vám ukazovateľ rátal, koľko ste ušetrili CO2. V menu ste si mohli nastaviť napríklad pri akých momentoch sa automaticky sklopia spätné zrkadlá.

Zaujímavé drobnosti

Keďže často prídem do auta a potom ho zas zamknem bez toho, aby som niekam išiel, vadí mi, ak sa pritom spätné zrkadlá odklopia a opäť elektricky zaklopia. Obzvlášť v zime im to na životnosti veľmi neprospieva. V Qashqai ste si mohli nastaviť to, že zrkadlá sa automaticky odklopili až vtedy, keď ste naštartovali motor. Malý detail, ale vcelku inteligentný.

Bohužiaľ, infotainment s celým zobrazovacím displejom bol skutočne už trocha zastaraný a bolo by ho treba viac upgradovať. Nissan síce deklaruje nový NissanConnect, avšak voči konkurencii je to dizajnovo zastarané. Škoda, že s tým Nissan neprišiel už s faceliftom v roku 2017, očividne s tým čaká na novú generáciu, aspoň dúfam. Keďže bol ale už rokmi overený, napríklad zoomovanie a odzoomovanie mapy fungovalo tak rýchlo, že som to nezažil ani na drahších autách. Ale aj na mapových podkladoch bolo vidieť, že to nie je novinka z tohto roku. Dizajnovo teda nemáte k dispozícii to naj, čo je na trhu, avšak na užívateľskej ovládateľnosti to ničomu nevadí a všetko funguje tak, ako má.

Ovládanie klimatizácie je veľmi intuitívne, po pár minútach jazdy viete, kam treba siahnuť. Vedľa vodiča naľavo je zas množstvo záslepok, ktoré hovoria okrem iného aj o tom, že tento kúsok bol predokolka. Má sa tu nachádzať napríklad aj ovládač pohonu 4x4 alebo ovládače na asistenčné systémy. Tých bolo v Qashqai pomenej, ako som zvyknutý z nových áut, avšak to mi vôbec nevadilo. Dokonca tu nebol ani adaptívny tempomat, auto mi tak na diaľnici nebrzdilo už 50 metrov pred druhým (obrazne povedané) aj pri nastavenej najkratšej vzdialenosti, aby sa mi tam vmestil iný nedočkavec.

Systém na monitorovanie mŕtveho uhla mal diódy nie v spätných zrkadlách, ale v plastovej časti dverí, teda bližšie k zornému uhlu. Pri ich zasvietení vám však udrel do očí samotný výrez, ktorý nevyzeral absolútne dobre. Proti jednoduchému obdĺžniku, ktorý zasvietil, som nič nemal, nepotrebujem digitálne obrazce, ktoré sa rozsvietia v spätných zrkadlách. Avšak samotný výrez v plaste vyzeral veľmi odfláknuto, kostrbato, jednoducho všelijako, len nie dobre.

Medzi spínačmi ste našli ešte aj vypínanie systému start/stop, to ste však našli aj v menu palubného infotainmentu medzi budíkmi, dokonca na dvoch ďalších miestach, čo je trocha zbytočné. K samotným budíkom nemám žiadne výhrady, boli ľahko čitateľné, jednoducho skvelé a digitálny displej k šťastiu nepotrebujem.

Panoramatická kamera

Nespomenul som ešte 360-stupňovú kameru. Spoznáte ju vďaka veľkým polguľatým objektom na spätných zrkadlách. Jej zobrazenie na displeji je perfektné. Nemáte síce efektné otáčanie vozidla s jeho siluetou ako napríklad v BMW, ale to je skôr efektná funkcia, ako skutočne využiteľná. Dôležité je, že zobrazuje objekty na rovnakej úrovni, ako v drahšom BMW. Dokážete si tiež navoliť snímanie zo strany, avšak z nejakého dôvodu som nedokázal aktivovať snímanie ľavej strany vozidla. Verím, že to ide, snáď by Nissan nepreferoval len jednu stranu, avšak z menu kamery som to nedokázal vyvolať.

Motor

Samotný motor som si nechal na koniec. Ide totiž o nový 1,33-litrový zážihový štvorvalec z dielne Renault/Nissan, ktorý už používa aj napríklad Mercedes-Benz v malom Ačku. Veľmi som bol naň zvedavý, z pohľadu dynamiku, ale aj zvukovej stránky. Qashqai mal pod prednou kapotou silnejšiu verziu s 117 kW (160 k) a 260 Nm, keďže bol skombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Ak by som mal na test verziu s dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou, bolo by tam o 10 Nm viac. Zanedbateľný údaj.

Po studenom štarte bolo chvíľu počuť motor aj v kabíne, zohriaty na voľnobeh a pri nízkych otáčkach ho však nepočujete absolútne vôbec. Pri vytočení sa motor prebudí a trocha „zašteká“, avšak je to skôr taký nútený zvuk, nie príliš príjemný, ale stále lepší ako bežný trojvalec. Po rannom štarte bol zohriaty na stred „budíkov“ za približne 3 až 4 km, čo je o niečo viac, ako nové TSI motory od VW.

Trochu mi vadilo oneskorenie na pridanie plynu, teda takzvaný „turbolag“. Keď som otvoril kapotu, bolo mi to jasné. Zatiaľ čo VW s TSI motormi používa krátke vedenie vzduchu s výmenníkom voda/vzduch, v prípade 1,33 od Renaultu je to klasický výmenník vzduch/vzduch a dlhé potrubie zozadu umiestneného turba pri priečke oddeľujúcej kabínu od motora. Kým teda turbo natlačí objem, musíte si chvíľku počkať. Verím, že dvojspojková prevodovka by automaticky podradila a neoprela sa do Nm, ktoré sú k dispozícii už od 1 600 ot./min. Na našej testovacej trase automobil spotreboval 6,5 l/100 km. Downsizing v praxi ešte nižšie by tu nefungoval. Bežne ste však na okreske dokázali znížiť apetít pod 6 l/100 km, rovnako ako aj na diaľnici, čo je na veľkosť auta skvelá hodnota.

Prevodová páka mala síce dlhšie dráhy, ale veľmi presné a ihneď padajúce „kvalty“ mi robili radosť z každého preradenia. Ak by mali všetci výrobcovia takto presné, aj keď dlhšie dráhy radenia, bolo by sveta žiť. Zladenie s prevodovkou bolo vynikajúce, pri tachometrových 90 km/h motor točil 1 800 ot./min, pri 110ke 2 300 a pri diaľničnej 130ke 2 800 ot./min. Na takto malý benzín v nie malom a nízkom aute úplne dostačujúce otáčky, z ktorých dokázal akcelerovať aj na diaľnici pri zaradenom najvyššom rýchlostnom stupni.

Záver

Nemám rád vyššie autá, no pre mnohých majú zmysel. Avšak musia byť adekvátne cene a mať možnosť voľby pohonu 4x4. Toto Qasqhai spĺňa. Má len jednu veľkú nevýhodu. Nemôžete si pohon 4x4 kúpiť so zážihovým a skutočne dobrým motorom 1,33. Tie drobnosti, ako príliš veľké kolesá, alebo starší infotainment, na to sa dá zvyknúť a vynahradia to iné benefity, ako napríklad výborný posed, v rámci triedy skvelé LED svetlá alebo už spomínaný motor. Inými slovami, pekné a vydarené auto, ktorému úspech a obľuba v Európe právom patria.

Rok výroby: 2019

 

Cenník Nissan Qashqai  na Slovensku

 

PLUSY:

+ LED svetlomety,

+ moderný dizajn,

+ plán údržby (rátajú aj s rozvodovou reťazou),

+ jednoduché ovládanie klimatizácie,

+ skvelé sedadlá,

+ priestranný interiér,

+ skvelý motor,

+ vysoká svetlá výška (nie na úrovni hatchbacku),

+ viacprvková zadná náprava aj pre predokolku,

+ priestor pod lakťovou opierkou,

+ relatívne veľká nádrž (65 l).

 

     

MÍNUSY:

- nemožnosť mať pohon 4x4 s benzínom,

- ovládače výhrevu sedadiel,

- benzínový motor sa zohrieva dlhšie,
- staršie pôsobiaci infotainment,

- v otáčkach otravný hluk motora,

- pri nastupovaní dozadu často obtriete nohu o prahy, riziko zašpinenia,

- pomalšia odozva na plyn.

 
Typ karosérie: SAV
Trieda / kategória: malé SAV / crossover
Vonkajšie rozmery: 4 394 x 1 806 x 1 590 mm
Druh pohonu: benzín
Zdvihový objem (ccm): 1 332
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 117 kW (160 k) pri 5 500 ot./min.
Maximálny krútiaci moment (Nm): 260 Nm pri 1 600 až 3 500 ot./min
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,9
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): priemerná 7 až 7,3 (výrobca), 6,5 (testovacia trasa)
Prevodovka: manuálna 6-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 300 až 1 435
Celková hmotnosť (kg): 1 870
Druh pohonu: pohon predných kolies
Rozmery kolies: 225/45 R19
Rozchod (p/z), rázvor (mm): 1 560 vpredu a 1 565 vzadu, rázvor 2 646
Objem nádrže: 65 litrov
Objem kufra: 410 l
Cena ( Euro ): 29 010
 
Nissan Qashqai 1,33
117 kW M6 Tekna
Volkswagen T-Roc 1,5 TSI
110 kW M6 Sport
základný model
17 580 €
(Qashqai 1,33 103 kW M6 Visia)
16 990 €
(T-Roc 1,0 TSI 85 kW M6)
adekvátny model
27 340 €
(Qashqai 1,33 117 kW M6 Tekna)
24 090 €
( T-Roc 1,5 TSI 110 kW M6 Sport)
adekvátna výbava
predné a zadné PDC, 360-stupňová kamera, panoramatické okno, zatmavené zadné sklá, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané čelné sklo, LED svetlá, 19-palcové disky, tempomat, monitoring mŕtveho uhla, Bose audiosystém, dvojzónová automatická klimatizácia, navigácia, bezkľúčový vstup, alarm, DAB rádio, parkovací asistent
v sérii: LED svetlá, digitálny displej, automatická dvojzónová klimatizácia, 17-palcové disky, monitoring mŕtveho uhla, adaptívny tempomat

za príplatok: 19-palcové disky 1 110 €, bezkľúčový vstup 350 €, alarm 360 €, DAB rádio 220 €, panoramatická strecha 1 120 €, navigácia 740 €, soundsystém Beats 450 €, dojazdová rezerva 18-palcová 60 €, zatmavené zadné sklá 330 €, vyhrievané predné sedadlá 410 €, zadná kamera 210 €, parkovací asistent 180 €
výsledná cena
29 010 €
29 630 €



 

 
Renault Kadjar 1,33
117 kW M6 Intens
Mazda CX-3 2,0 Skyactiv
110 kW M6 AWD REVOLUTION TOP
základný model
20 490 €
(Kadjar 1,33 103 kW M6 ZEN)
15 690 €
(CX-3 2,0 Skyactiv 89 kW M6 Emotion)
adekvátny model
23 490 €
(Kadjar 1,33 117 kW M6 Intens)
24 890 €
(CX-3 2,0 Skyactiv 110 kW M6 AWD REVOLUTION TOP)
adekvátna výbava
v sérii: 18-palcové disky, zatmavené zadné okná, predné a zadné PDC, navigácia, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat

za príplatok: paket s 360-stupňovými senzormi a monitoringom mŕtveho uhla a parkovacím asistentom 600 €, paket s vyhrievaným čelným sklom a predných sedadiel 350 €, LED svetlá 200 €, 19-palcové disky 200 €, panoramatické okno 800 €, Bose soundsystem 500 €
v sérii: adaptívny tempomat, Bose soundsystem, vyhrievaný volant, 18-palcové disky, zadná kamera, Head-up displej, predné a zadné PDC, zatmavené bočné sklá, vyhrievané predné sedadlá, LED svetlá, DAB rádio, bezkľúčový vstup, parkovací asistent dozadu, automatická klimatizácia

za príplatok: navigácia 500 €
výsledná cena
26 140 €
25 390 €



 

 
Kia Sportage 1,6 T-GDI
130 kW M6 Platinum
Opel Grandland X 1,2 Turbo
96 kW M6 Ultimate
základný model
18 990 €
(Sportage 1,6 GDI 97 kW M6 Silver)
19 450 €
(Grandland X 1,2 Turbo 96 kW M6 Selection)
adekvátny model
25 590 €
(Sportage 1,6 T-GDI 130 kW M6 Platinum)
27 650 €
(Grandland X 1,2 Turbo 96 kW M6 Ultimate)
adekvátna výbava
v sérii: navigácia, bezkľúčový vstup, zatmavené zadné sklá, PDC vpredu a vzadu, 17-palcové disky, tempomat, LED svetlá, vyhrievané predné sklo v oblasti stieračov, dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievaný volant, zadná kamera, vyhrievané predné a zadné sedadlá

za príplatok: 360-stupňová kamera s monitoringom mŕtveho uhla a 19-palcovými diskami 1 590 €, 
v sérii: LED predné svetlá, navigácia, DAB rádio, panoramatická kamera, parkovací asistent, bezkľúčový vstup, zatmavené zadné sklá, vyhrievané čelné sklo a predné a zadné sedadlá, vyhrievaný volant, 19-palcové disky, AGR sedadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat

za príplatok: panoramatické strešné okno 1 300 €, soundsystém Denon 700 €, alarm 300
výsledná cena
27 180 €
29 950 €