Toyota Prius je pre mňa prekvapením roka 2016. Pred testom som od nej čakal len nízku spotrebu vďaka veľmi zaujímavým technológiám, ktoré skrýva v útrobách. Prius 4 ma však veľmi príjemne prekvapil aj inými stránkami, než len spotrebou a zvláštnym (škaredým) dizajnom. No aby ste nemali pocit zaujatosti, pod celkové hodnotenie Toyoty Prius 4 sa môžu podpísať ešte minimálne dvaja kolegovia z nášho tímu.

V spotrebe je Prius rekordérom. Zabudnite na naftové autá. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu len 3,3 litra pre 15“ disky a 3,6 litra pre 17“ kolesá. Šokujúco pre všetkých, realita sa od udávaných čísel veľmi nelíši.

Prius má naozaj svojský dizajn.

Od roku 1997 Toyota predala viac než 8 miliónov hybridných vozidiel. Z toho až 3,5 milióna Priusov. Je to najúspešnejší hybrid sveta. Mnohí si z Priusu napriek tomu uťahujú. To auto si však zaslúži veľký rešpekt. Minimálne najnovšia 4. generácia. Neveríte? Je fakt lepšia než si myslíte.


Poďme pekne po poradí. O pohon Priusu sa stará atmosférický benzínový agregát 1,8 VVT-i. Pracuje v atkinsonovom cykle a pomáha mu elektromotor. Výkon spaľovacej jednotky je skromných 72 kW (98 koní) pri 5200 ot. a 148 Nm pri 3600 ot. Elektromotor ponúkne 53 kW a 163 Nm. Keďže motory nie sú spojené priamo, výkon nemožno jednoducho spočítať. Kombinovaný výkon hybridnej sústavy je teda 90 kW (122 koní). Vďaka rýchlej reakcii na plyn však Prius pôsobí výkonnejšie, najmä v nižších rýchlostiach. Zrýchlenie na stovku trvá 10,6 sekundy a topspeed je 180 km/h. Výkon elektromotora a spaľovacieho agregátu prenáša na cestu prevodovka typu e-CVT. Nejde o klasický variátor, ale o planétovú prevodovku.

 

Nikel-metal hydridový vysokonapäťový akumulátor (max. 650 V) má kapacitu len 1,31 kWh. Na elektriku tak prejdete len maximálne 3 kilometre. Bežnej jazde to však nevadí a akumulátor sa rýchlo dobíja.

Hybridný systém Synergy Drive prešiel mnohými drobnými vylepšeniami (nižšie trenie, nižšie straty, nižšia hmotnosť, rýchlejšie zahrievanie a podobne... ) Výsledkom optimalizácie je nižšia spotreba a termodynamická účinnosť motora až 40 %. V spotrebe je Prius rekordérom. Zabudnite na naftové autá. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 3,3 litra pre 15“ disky kolies a spotrebu 3,6 litra pre 17“ disky. Realita sa pritom od udávaných čísel veľmi nelíši. V meste sa dá jazdiť aj za 3,6 litra na 100 km. Bežná jazda znamená spotrebu okolo 4 litrov. Diaľničná jazda rýchlosťou 140 km/h znamená odber 6–7 litrov/100 km. Poznáte úspornejšie auto? My nie...

O pohon Priusu sa stará spaľovací agregát 1,8 VVT-i a elektromotor. Kombinovaný výkon je 90 kW (122 koní).

Prius stojí na novej platforme TNGA. Vďaka tomu dostal konečne sofistikovaný podvozok. Namiesto vlečenej nápravy nájdeme vzadu po prvýkrát dvojité lichobežníkové zavesenie. Vpredu je náprava typu MacPherson. Nezávislé zavesenie tak prináša okrem komfortu aj istotu pri prejazde zákrut. Samozrejme, nečakajte žiadne športové vlastnosti. Naladenie podvozku však môže konkurovať bežným hatchbackom. V tejto oblasti sa Prius medzigeneračne naozaj zlepšil. Na slušných jazdných vlastnostiach sa podpisuje aj nízka pohotovostná hmotnosť 1375 kg. Na hybridné auto nižšej strednej triedy s rozmermi 4540 mm x 1670 mm x 1470 mm a rázvorom 2700 mm ide o skvelú hodnotu!


Kufor má objem v rozmedzí 412 až 502 litrov. V prípade plnohodnotnej rezervy počítajte s najnižšou hodnotou, ak siahnete po dojazdovom kolese tak dostanete batožinový priestor s objemom 457 litrov. Ak vám stačí súprava na opravu defektu, tak až 502 litrov. Mimochodom, batérie sú pod zadnými sedadlami a nie pod kufrom, takže jeho veľkosť nezmenšujú. Tiež to prispieva jazdným vlastnostiam, lebo ťažisko je bližšie stredu vozidla.

5 hviezdičiek je pre Toyotu Prius samozrejmosť. Otázne bolo, aké percentá dostane v jednotlivých sledovaných oblastiach. Ako vidíte, vôbec sa niet za čo hanbiť, práve naopak. Aj v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti je pre hybridy etalón.

Interiér tiež nepripomína klasické auto.

Infotainment Toyota Touch 2 je jednoduchý a prehľadný. Z pohľadu dizajnu, intuitívnosti ovládania a rozlíšenia je to priemer. Tiež by potešila rýchlejšia odozva displeja na dotykové ovládanie. Toyotu však chválim za to, že najdôležitejšie funkcie ako ovládanie klimatizácie a audio systému dostali vlastné tlačidlá. Niektoré automobilky totiž dnes idú trendom, že o chvíľu bude snáď aj štartovanie motora cez displej...


Do Priusu si môžete objednať bezpečnostný balík Toyota Safety Sense, ktorý obsahuje mnoho jazdných asistentov. Nechýba tu adaptívny radarový tempomat a protikolízny systém s automatickým brzdením (AEB), ktorý pracuje od 10 km/h až po maximálnu rýchlosť. V balíku je aj systém upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu a asistent rozpoznávania dopravných značiek. Z pohľadu bezpečnosti poteší aj plnohodnotný head-up displej, ktorý nepremieta údaje na nejaký lacný plast, ale priamo na čelné sklo ako prémiové autá.

Prius je vďaka mnohým špičkovým technológiám špičkou v oblasti spotreby. Tá sa reálne pohybuje okolo štyroch litrov.

Toyota Prius je ozaj vydarené auto a pokiaľ dokážete stráviť zvláštny dizajn, tak nad ním určite porozmýšľajte. Alebo si počkajte na ďalšiu generáciu hybridného Aurisu, ktorý bude vyzerať konzervatívnejšie, no dostane rovnakú techniku. Skúsenosti majiteľov predchádzajúcich generácií ukazujú, že hybridná technika je spoľahlivá. Pokiaľ máte strach, môžete zvoliť predĺženú záruku z 3 na 5 rokov len za 599 €. Cena testovaného kusu vo výbave Active je 28 990 €.

PLUSY:

 

+ skvelá spotreba,

+ priestranný a praktický interiér,

+ výborný podvozok (pre komfort aj zákruty),

+ slušná dynamika (na výkon 122 koní),

+ okamžitý výkon elektromotora,

+ ideálne do mesta,

+ nízka hmotnosť,

+ veľký kufor,

+ pohodlné sedadlá,

+ koeficient odporu vzduchu 0,24,

+ plnohodnotný head-up displej,
+ špičková aktívna aj pasívna bezpečnosť,

+ výborne odhlučnený motor.

 

     

MÍNUSY:
 

 

- otravné, mätúce a nezmyselné pípanie pri cúvaní,

- nad 80 km/h hluk od kolies,

- vysoká základná cena,

- dizajn (subjektívne).

 

 

 


 

 

AKO KÚPIŤ JAZDENÝ HYBRID? (VOLANT.TV)

V najnovšom videu nám Peter z Volant.TV s vďaka osobným skúsenostiam s kúpou a prevádzkou hybridného auta poradí: Ako ...

09. 11. 2016