TopSpeed.sk test - Honda Civic TypeR FK2

Nie len zadné krídlo je na Honde Civic TypeR extrémne. Sú to aj predné sedadlá, nastavenie pruženia, aerodynamické riešenie, 4-koncovky výfukov...

Zrodená na trati

Ak vylúčime športiaky zrodené z rely ako Lancer EVO a Impreza STI, výkonnejšie mašiny než "aktuálny" Focus RS s 5-valcom z kategórie nižšej strednej triedy v predaji stále nie sú. Rýchlejšie však určite áno. Kráľom hothatchov medzi predokolkami bol dlhé roky, a veru zaslúžene, Renault Mégane RS. Najprv s verziou RS250 stanovil v júni 2008 rekord časom 8:07,97. Trvalo celé roky kým sa našiel premožiteľ. Faktom asi tiež je, že nie každý konkurent sa o tento titul pokúšal. Osobne by som čakal, že to skúsi Ford s Focusom RS II. gen, Opel s krásnou Astrou OPC, ale aj VW s Golfom R (6. gen). Nepochybujem, že tie autá tam všetky boli a skúšali čo dokážu. No ich časy asi nestáli za zverejňovanie. Nečakaným kráľom Nurburgringu sa po takmer 6 rokoch, stal Seat s modelom Leon Cupra. V marci 2014 tam švihli čas 7:58,36. Chalanom v Dieppe, teda v mestečku kde sídli divízia Renault Sport Technologies, sa to evidentne nepáčilo. Mégane predokolkám kraľoval takmer 6 rokov, čo by aj vzhľadom na jeho vek mohlo stačiť. Medzičasom sa totiž stal najstarším hothatchom na trhu. No v Renault Sport vedeli, že modernizovaná verzia s výkonom upraveným na 265 koní nebude schopná posunúť latku vyššie. Chcelo to niečo extra. Pripravili teda verziu, ktorej už samotný názov je dosť drsný - Mégane RS 275 Trophy-R. Plus 10 koní, mínus 100 kg a špeciálne pruženie od Ohlins - azda najdrahšej firmy v brandži sa v kombinácii s dobrým počasím a špičkovým pilotom postarali o bláznivý čas 7:54,36. Ani jeden z rekordérov neprekročil, ba sa ani nepriblížil max. výkonu 300 k. Všetci tu hrali na nízku hmotnosť (aj Leon aj Mégane boli zásadne odľahčené verzie zbavené prvkov komfortu ako klíma, malý akumulátor) a mali až extrémne vyladené pruženie, nevhodné na bežné každodenné použitie. Aby boli rekordy legitímne, obaja výrobcovia pripravili balíčky, či limit. série pre bežný predaj. Honda nič také nerobí. Každý nový Civic TypeR tento čas na Nurburgringu dokáže, chce to len skvelého pilota...

TopSpeed.sk test - Honda Civic TypeR FK2

Červené logo H použili prvýkrát v roku 1965 a hneď sa stal symbolom pre ostré Hondy. Vtedy totiž so svojim monopostom RA272 vyhrali prvú Grand Prix Mexiko.

Honda síce v seriáli WTCC dostáva na frak od Citroenu, no to, čo prináša fanúšikom malých ostrých áut je bezprecedentné. Nový Civic Type R posunie každého majiteľa v meste na prvé miesto! Citroeny C-Ellysée nedokážete v premávke ani rozpoznať!

A to ma dostáva do súčastnosti. Nepochybne ste už zachytili, že novým kráľom Severnej slučky Honda Civic Type R 4. generácie. Japonci na predprodukčnej verzii v Zelenom pekle buchli skutočne extrémnych 7:50,63! Pred časom (koncom 90. rokov tam také časy robili supersporty). Značná časť verejnosti vďaka informáciám z médií, že aj Civic TypeR bol odľahčený a mal rám, tento údaj neberie vážne. Samozrejme, nedalo mi a jednou z prvých vecí, na ktorú som chcel od zástupcov Hondy na medzinárodnej prezentácii na SlovakiaRingu odpoveď bolo práve to. Ako "sériový" bol Civic TypeR, ktorý časom tak zásadne lepším vyprášil ostatným konkurentom kožuch. Odpoveď bola jednoznačná (iste som nebol prvý, kto sa pýtal) a pre mňa potešujúca. Aby sme si rozumeli, nenadržiavam tu žiadnej strane a každého rekordéra obdivujem. Ak to robí férovo. A chalani z Hondy boli pri stanovovaní rekordu na najťažšom okruhu sveta féroví ako to len šlo. Predprodukčná verzia preto, lebo sériová výroba CTR ešte v tom čase nebola rozbehnutá. Šlo o auto tzv. nultej série. Robí ju každá automobilka pri nastavovaní liniek a výrobných procesov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Dokonca aj mašiny, ktorých tu bolo na medzinárodnej prezentácii dovedna 27 boli všetky z nultej série. Všimnite si čísla 00000 na štítku pred radiacou pákou. Áno, rekordérska verzia mala v kabíne rám. No bol tam len a výhradne kvôli bezpečnosti vodiča, lebo bolo zrejmé, že bude musieť na Nordschleife jazdiť ako maniak. Rozbiť tam auto je vcelku bežná vec, no zabiť či dochrámať si tam testovacieho jazdca pre publicitu fakt nik nepotrebuje! Preto, aby rám nezvyšoval torznú tuhosť sériovej karosérie, nebol v aute vsadený na pevno, ale cez gumové silentbloky! Túto zásadnú vec sa doposiaľ žiadne médium neunúvalo uviesť na pravú mieru. A áno, rekordérska CTR bola odľahčená o spolujazdcovu sedačku, čo bola vraj cca hmotnosť rámu v kabíne. Zástupcovia Hondy sú teda na rekord na Severnej slučke medzi predokolkami oprávnene hrdí. Veru majú byť na čo. Médiami už síce prebehlo, že na titul kráľa zeleného pekla medzi predokolkami si brúsi zuby aj Nissan s Pulsarom Nismo a verím, že ani Európski výrobcovia tento boj nevzdajú. Nateraz sú zrejmé dve veci. Manažment okruhu túto medzičasom šialenú a možno až nebezpečnú bitku o najrýchlejšie sériovky okruhu minimálne do konca roka 2015 stopli. No a tiež je známa druhá vec. Honda si je s Civicom TypeR natoľko istá, že celkom nahlas tvrdia, že si pre rekord bez problémov prídu znova, ak ich niekto v dohľadnej dobe na trati prekoná. Osobne viem, že minimálne prvý prepĺňaný motor vo verzii TypeR v histórii značky má pri súčasných 310 koňoch vraj ešte slušné rezervy... :)

Najrýchlejší, najextrémneší a zároveň jediný hothatch, ktorého aerodynamika reálne tlačí k zemi za 31 000 € je skvelá kúpa. Aj keď mu chýba elegancia a krása. No titul najextrémnejší si bojovník musí zaslúžiť aj vzhľadom.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Už v roku 2012 sme sa dozvedeli, že nová Honda Civic Type R dostane prepĺňaný zážihový 4-valec. Prvý od kedy v tejto značke športové ostré motory robia. Až nedávno sme sa dozvedeli, že je aj prvým motorom, ktorý kombinuje slávnu techniku variabilného časovania a zdvihu ventilov iVTEC s turbom. No nie na oboch stranách, ale len na tej výfukovej. Teoreticky aj prakticky skúšali dvojitý VTEC a turbo, no ukázalo sa, že požadovaný prepĺňací tlak je dosť veľký a preto tento systém na sacej strane neprinášal žiaden efekt, len vyššie náklady a riziko porúch. Civic TypeR FK2 má preto len polovičný VTEC, na výfukovej strane. A tu tiež stojí za zmienku, že je nastavený presne naopak, ako by sme asi čakali. V malých otáčkach sú ventily nastavené na veľký zdvih, aby turbo šľapalo čo najskôr. Vo vysokých otáčkach ventily prejdú na malý zdvih, aby sa vyplachovaním valcov pri ich prekrytí strácalo čo najmenej zmesi a zároveň, aby bola turboregulácia plynulejšia. Zaujímavé je tiež, že v Honde použili malé monoscroll turbo, ktorého obtokový ventil na prepustenie pretlaku ovláda elektromotor. Klasické motory a väčšina z nich na toto používa klasický pretlakový ventil. Tento motor má teda turboreguláciu nie vždy pri konštantnom pretlaku, ale podľa potreby variabilnú, ktorú nastavuje riadiaca jednotka.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov

4. generáciu CTR za krásnu iste považovať nemožno. Zvlášť nie potom, čo celý svet dva roky slintal nad štúdiou. No ak je to skutočne jediné auto vo svojej triede, ktoré s tempom prítlak vytvára, nie ho stráca, aktuálne je jednoznačnej najostrejšie, najnekompromisnejšie, najdrzejšie a najokázalejšie, s cenou tesne nad 30 tisíc Eur je to skvelá kúpa. Osobne by som sa určite oveľa viac tešil z toho, ako jazdí a funguje, nie z toho ako vyzerá. Iste, tvar je veľmi podstatná časť celého balíka takýchto áut. A tu Civic TypeR stráca najviac. Prosto krása nie je jeho silná stránka. No takmer vo všetkom ostatnom vyniká. Osobne by som určite volil menej agresívne predné sedadlá, aj keď vyzerajú skvelo a asi by som ju chcel na 18" diskoch. Inak by to bola pre mňa víkendovka a to predsa nebolo nikoho cieľom.

Cenník modelov Honda Civic Type-R platný na Slovensku.

Honda Civic Type-R FK2 rok výroby 2015
Motor:

prepĺňaný radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1996 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 86,0 x 85,9 mm, kompresný pomer 9,8:1, max. výkon 228 kW (310 k) / 6500 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 2500 - 4500 ot, litrový výkon 114 kW (155 k) / l. Emisná norma EURO VI

Pohon: manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies so samosvorným diferenciálom LSD
Podvozok: zavesenie kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu vlečená s torznou priečkou typu H, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy vpredu 350 mm, vzadu 296 mm, ABS, EBD, ESC, elektrický posilňovač riadenia.
Kolesá: ľahkozliatinové 19" disky, pneu 235/35 R19
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4390 x 1 878 x 1 466 mm, rázvor 2594 mm, objem kufra - 498 l (1214 l), nádrž 50 l, pohotovostná hmotnosť - 1382 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,3 l/100 km, výkonová hmotnosť 6,06 kg/kW

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 270 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 5,7 s

Cena:

verzia Type-R - od 30 990 €,

príplatok za balík GT - 2 500 €