Goodyear predstavuje víziu celkom iných pneumatík, ako sú tie, ktoré už vyrába 117 rokov.

Možno sa aj vám, rovnako ako mne v snení o tom, aké budú autá budúcnosti, a v tom, ako by sa ich fungovanie dalo zásadne zmeniť vynorila v hlave myšlienka guľovitých kolies. Už pred filmom Já, Robot, v ktorom na guľových kolesách autonómne autá jazdili. Guľové kolesá by na celkom novej úrovni dokázali vyriešiť napríklad manévrovanie autom pri parkovaní. No veľmi rýchlo tú myšlienku musím vždy zahnať, pretože moje chápanie a technické vzdelanie nedokáže riešiť uchytenie gulí do karosérie a brzdový systém. No zdá sa, že špecialisti z GoodYear na to prišli. Gule miesto kolies nie sú s autom fyzicky spojené. V karosérii sú uložené na princípe magnetickej levitácie.

Podľa štúdie Navigant Research sa očakáva, že do roku 2035 sa bude celosvetovo ročne predávať až 85 miliónov autonómnych vozidiel. Podľa štúdie J.D. Power 2015 U.S. Tech Choice Study majú užívatelia v prípade samoriadiacich vozidiel najväčšie starosti s tým, ako bude technicky zaistená ich bezpečnosť?

„Vďaka trvalému obmedzovaniu nevyhnutnosti interakcie a zásahu vodiča v samoriadiacich vozidlách budú pneumatiky v budúcnosti hrať ešte dôležitejšiu rolu ako dnes,” povedal Joseph Zekoski, viceprezident a hlavný technický riaditeľ spoločnosti Goodyear.

Na autosalóne v Ženeve predstavili revolučnú ideu kolies pre autonómne autá vo forme gumovej gule. Eagle 360 sa môže v blatníku otáčať všetkými smermi. Parkovanie s nimi bude hotová brnkačka. Auto prosto na miesto nebude nutné zamanévrovať, ale len zasunúť. Či už pozdĺžne, alebo priečne. Samozrejmou súčasťou systému má byť sledovanie povrchu pred vozidlom (systémy, ktoré dnes používa Mercedes aj BMW v luxusných limuzínach triedy S a radu 7). Vďaka skenovaniu povrchu sa okamžitou úpravou sily magnetického poľa pripraví pruženie tak, aby bolo pre posádku čo najpohodlnejšie.

Pneumatiku v tvare gule vyrobili vývojári na 3D tlačiarni. 

Koleso v tvare gule je základným predpokladom dosiahnutia maximálne možnej riaditeľnosti. Kolesá, ktoré sa môžu pohybovať vo všetkých smeroch, prispejú k zvýšeniu bezpečnosti. Aktívna technika dovolí taký pohyb, ktorý obmedzí šmyk na potenciálne nebezpečnom povrchu, ako poľadovica, sneh, alebo hlboká mláka. Tiež pomáha pri prekonávaní náhlych prekážok, aby vozidlo zostalo na bezpečnej dráhe. Guľovitý tvar poskytne hladkú jazdu i vďaka tomu, že dovoľuje plynulý priečny pohyb. To vozidlu pomáha prekonávať prekážky bez toho, aby muselo meniť smer jazdy.

Gule Eagle 360 majú v drážkach špeciálny materiál. Ten sa na mokrom povrchu stiahne, aby zväčšil drážky pre odvod vody. Tiež má mať schopnosť meniť tvrdosť dezénu, podľa povrchu, na ktorom auto ide. Cieľom je čo najlepšia priľnavosť. Pneumatika bude komunikovať nie len so snímačmi v aute, ale aj vlastnými detektormi v behúni.
 

Goodyear tieto pneu navrhuje primárne pre autonómne autá. Tie by mali samé upravovať rýchlosť a smer otáčania gulí podľa povrchu. Samé by parkovali, rozpoznali opotrebenie a následne sa pootočili a používali inú časť behúňa tak, aby sa po čase celá guľa opotrebovala rovnomerne.


Na to, aby sa gule dali v autách použiť, bude nutné od základu zmeniť konštrukciu auta čo sa podvozka a pohonu týka. Žiadne poloosi, žiadne diferenciály, žiadne brzdy. Všetko to by muselo prebiehať prostredníctvom okamžitých zmien magnetického poľa pre každý blatník. A to znie ako priveľké scifi, čo poviete?

Biomimikry – inšpirované prírodou 

Medzi významné prvky dizajnu pneumatík Eagle-360 patria biomimikry, teda imitácie prírody. Princíp, ktorý Goodyear pri konštrukcii pneumatík využíva často. Behúň Eagle 360 je inšpirovaný povrchovým vzorom koralu vetevníku mozgového a segmenty dezénu a drážky vo všetkých možných smeroch pomáhajú udržať bezpečný kontakt pneumatiky s vozovkou. Dno drážok obsahuje obdobu prírodnej huby, ktorá po vysušení tuhne, zatiaľ čo vo vlhku mäkne, čo by malo poskytnúť zodpovedajúci jazdný výkon a odolnosť voči aquaplaningu. V záujme zníženia rizika aquaplaningu pneumatika pohlcuje povrchovú vodu a odstredivou silou ju vypudzuje zo stopy.