Rimac Concept One rozhodne nie je nudný elektromobil, čo naznačujú aj parametre ako výkon 1 088 koní, krútiaci moment 1 600 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,6 s a maximálna rýchlosť 355 km/h. Navyše má aj režim Drift. Chorváti vyrobia a predajú 8 kusov!

Auto stojí na platforme, ktorú si firma vyvinula sama. Koncept pohonu sa totiž výrazne líši od klasických áut so spaľovacím motorom. Rimac Concept One totiž poháňajú 4 elektromotory. Tie však kvôli zníženiu neodpruženej hmoty nie sú v kolesách, ako bývalo zvykom pri iných konceptoch. Namiesto toho má každé koleso svoj elektromotor umiestnený v strede nápravy. Auto má vďaka tomu nízko položené ťažisko a dobré rozloženie hmotnosti. Konkrétne 42:58 medzi prednou a zadnou nápravou. Oveľa dôležitejšie sú však možnosti regulácie krútiaceho momentu, ktoré tento koncept ponúka. Štyri motory sú totiž schopné vyprodukovať dokopy 800 kW, čo je po starom 1 088 koní a 1 600 Nm. O dávkovanie tohto krútiaceho momentu v závislosti na momentálnej potrebe sa stará systém, ktorý výrobca nazval Rimac All Wheel Torque Vectoring.  (R-AWTV). Systém pomocou senzorov zaznamenáva aktuálnu jazdnú situáciu a podľa nameraných hodnôt ovláda každý motor zvlášť. Prepočet najvhodnejšieho množstva krútiaceho momentu pre dané koleso pritom prebieha 100-krát za sekundu. Namiesto pribrzďovania kolies R-AWTV jednoducho priamo reguluje motor, ktorý poháňa dané koleso. Plní tak aj úlohu trakčnej kontroly a stabilizačného systému. Nejde však rozhodne iba o bezpečnostný prvok. Systém totiž výrazne pomáha zlepšiť jazdné vlastnosti na hrane a navyše vodičovi ponúka aj zábavu. Ten si totiž môže zvoliť zo štyroch jazdných režimov a to: Comfort, Control, Track a Drift. Je teda jasné, že sa tvorcovia tohto auta snažia rúcať mýty o tom, že elektromobily nie sú zábavné a jediná vzrušujúca vec na nich je zrýchlenie. Mimochodom, súčasťou vývoja systému bol aj špeciál Tajima Rimac e-Runner, s ktorým Nobuhiro Monster Tajima vybojoval na slávnych pretekoch do vrchu Pikes Peaks 2015 druhé miesto. Predbehol všetky autá so spaľovacím motorom a pred ním skončil ďalší elektromobil s Rhysom Millenom za volantom.

Aj napriek tomu, že elektromotor ponúka maximum krútiaceho momentu už prakticky od nulových otáčok, kvôli zvýšeniu efektivity výrobcovia aj pri nich používajú prevodovku. Väčšinou ide o jednostupňovú prevodovku, no Rimac sa aj tu od väčšiny líši. Aj tu má každý z motorov svoju prevodovku. Motory predných kolies využívajú jednostupňové prevodovky, no motory zadných kolies už majú dvojstupňové dvojspojkové prevodovky, čo umožňuje kombinovať výborné zrýchlenie a vysokú maximálnu rýchlosť. 1 850 kg vážiaci hyperšport tak dokáže zrýchliť na 100 km/h za 2,6 s a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 355 km/h. Na 200 km/h zrýchli Concept One za 6,2 s a na 300 km/h mu to trvá iba 14,2 s. O spomalenie tejto mašiny sa okrem konvenčných karbón-keramických kotúčových bŕzd starajú aj samotné elektromotory. Ich regeneratívny brzdný výkon je až 400 kW. Spomalenie iba pomocou motorov tak dokáže vygenerovať preťaženie 0,6g.

Kritickou súčasťou každého elektromobilu sú samozrejme batérie. Rimac na tom nie je inak. Výrobca si pre svoj koncept vyvinul vlastný systém batérií zložený z 8 450 článkov LiNiMnCoO2. Vypĺňajú priestor v stredovom tuneli a za sedadlami a musia byť schopné počas akcelerácie poskytnúť až 1 MW energie. Ich kapacita je 82 kWh a nominálne napätie 650 V. Auto s nimi dokáže prejsť 330 km na jedno nabitie, no aj tu záleží na štýle jazdy.

"Rimac Concept One prešiel za 5 rokov štyrmi verziami. Pri každej sme prerobili takmer všetky systémy úplne od návrhu, iba aby sme dosiahli výkony, parametre a kvalitu, ktorú sme si na začiatku určili. Som extrémne hrdý, že Concept One je skutočne produkt Rimac Automobili až do najmenších detailov," Mate Rimac, zakladateľ automobilky.

Zaujímavosťou je, že všetko na tomto aute si výrobca vyvinul a vyrobil sám, vrátane napríklad infotainmentu. Ten okrem iného pomocou 500 senzorov zaznamenáva aj telemetrické dáta. Kostru auta tvorí priestorový rám z chrómmolybdénovej ocele s prvkami z hliníka a kompozitu z uhlíkových vlákien. Celá karoséria je rovnako z kompozitu z uhlíkových vlákien a tento materiál okrem iného nájdeme aj v interiéri. Mimochodom, v priestore pre posádku nenájdeme žiadne viditeľné plastové diely. Všetko, čoho sa posádka dotkne, je buď alcantara, karbónový kompozit, alebo hliník.

Výnimočnosť konceptu a svoj cieľ opisuje Mate Rimac takto: "Mojim cieľom nebolo vytvoriť elektrickú verziu existujúcich supercars. Chcel som vytvoriť technológiu, ktorá by urobila super auto lepšie v každom ohľade - rýchlejšie, zábavnejšie a efektívnejšie. Chcel som superauto 21. storočia. Concept One podáva výkony, o ktorých sme si pred pár rokmi mysleli, že sú nemožné pre elektromobil. Aby sme to dosiahli, museli sme vyvinúť najskôr technológiu a až potom auto. Concept One prešiel za 5 rokov štyrmi verziami. Pri každej sme prerobili takmer všetky systémy úplne od návrhu, iba aby sme dosiahli výkony, parametre a kvalitu, ktorú sme si na začiatku určili. Som extrémne hrdý, že Concept One je skutočne produkt Rimac Automobili až do najmenších detailov." Firma si pritom nenecháva nič pre seba v podobne ako Tesla zdieľa svoje myšlienky a technológie s inými výrobcami. Chce tak urýchliť vývoj tohto odvetvia. Rimac Concept One navyše už nie je iba koncept. Verzia, ktorú automobilka priniesla do Ženevy, je totiž produkčný model a Rimac plánuje vyrobiť a predať 8 kusov tohto krásneho a po všetkých stránkach futuristického hyperšportu.

Concept S je diabolské dvojča Conceptu One. Má o 218 kW (296 k) a 200 Nm viac.

Concept One však nie je jediné auto, ktoré Rimac priniesol do Ženevy. Tento extrémne výkonný elektrický športiak má totiž aj diabolské dvojča. Jeho meno je Concept S a obrovské krídlo na jeho zadnej časti naznačuje, že ponúkne ešte o čosi viac výkonu. Zatiaľ, čo Concept One je použiteľný v podstate každodenne, Concept S predstavuje elektrické pretekárske auto kategórie GT. Má o 218 kW (296 k) a 200 Nm viac, čo znamená výsledný výkon  1 018 kW (1 384 k) a krútiaci moment 1 800 Nm. Chorváti sa samozrejme snažili Concept S aj odľahčiť a podarilo sa im ušetriť 50 kg. Nie je to síce veľa, no naznačuje to, aký ľahký je už Concept One. Concept S navyše dostal výrazný aerodynamický balík, vďaka ktorému má o 34% väčší prítlak. Ako poskočili jeho dynamické parametre? Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 2,5 s, na 200 km/h za 5,6 s a na 300 km/h za 13,1 s. V zákrutách dokáže vytvoriť priečne preťaženie až 1,7g a jeho maximálna rýchlosť stúpla na 365 km/h.

                                               

Rimac Concept One Rimac Concept S
Maximálny výkon 800 kW (1 088 k) 1 018 kW (1 384 k)
Maximálny krútiaci moment 1 600 Nm od 0 do 6 500 ot/min 1 800 Nm od 0 do 6 500 ot/min
Maximálna rýchlosť 355 km/h 365 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 2,6 s 2,5 s
Zrýchlenie 0-200 km/h 6,2 s 5,6 s
Zrýchlenie 0-300 km/h 14,2 s 13,1 s
Rozmery d/š/v 4 187 mm/ 1 842 mm/ 1 070 mm
Hmotnosť: 1 850 kg 1 800 kg
Kapacita batérii 82 kWh 82 kWh
Dojazd 330 km  
Podvozok  Lichobežníkové nápravy vpredu aj vzadu, plne nastaviteľný podvozok s hydraulicky nastaviteľnou výškou,
Brzdy

vpredu karbón-keramické kotúče 390 mm, 6-piestikové strmene

vzadu karbón-keramické kotúče 380 mm, 4-piestikové strmene

Brzdná dráha (100 km/h-0) 31,5 m

Zdroj: tlačová správa