Má vaše auto pneumatiky s nízkym valivým odporom alebo run-flat? Ako ste s nimi spokojný? Kalifornská asociácia J.D.Power vykonala prieskum. Ten ukázal, že majitelia týchto pneumatík nie sú nimi vôbec nadšení. Štúdie sa koncom minulého roka zúčastnilo takmer 31 tisíc vodičov. Ak ste s pneumatikami run-flat ešte nemali tú česť, pravdepodobne nevlastníte BMW. Práve táto automobilka na tieto pneumatiky nedá dopustiť a tvrdohlavo ich predáva s väčšinou nových modelov. Rozhodne však v tom nie sú sami. Experimentovali s nimi aj iní výrobcovia.

Pneumatiky run-flat zvládnu jazdu aj s defektom. Na vodičov to veľmi nezaberá.

V čom je teda problém. Pneumatiky s nízkym valivým odporom aj run-flat vznikli z ušľachtilých dôvodov. Išlo o znižovanie spotreby paliva, respektíve o ochranu pred špinavými rukami kvôli výmene kolesa na kraji cesty a zväčšenie batožinového priestoru. Pozrime sa najprv na pneumatiky run-flat.

 

Ich výhodou je fakt, že vám nehrozí výmena defektu priamo pri ceste. Aj s prázdnou pneumatikou to zvládnete do pneuservisu. Skôr či neskôr však budete musieť defekt odstrániť. A keďže run-flat sú neopraviteľné, budete musieť kúpiť novú pneumatiku. Kto by však jazdil na jednej jazdenej a druhej novej pneumatike, tak kúpite rovno dve nové pneumatiky, ktoré sú mimochodom drahšie ako obyčajné. K tomu si pridajme zníženie schopnosti auta filtrovať priečne nerovnosti a často aj horšie jazdné vlastnosti. Run-flat má však ešte jednu výhodu. Môžete sa nimi chváliť pred rodinou, známymi a kamarátmi koľko vládzete. Teda dovtedy, kým nespoznajú procedúru odstránenia defektu.

Štúdia má však niekoľko nedostatkov. Tlačová správa nehovorí o tom, aký segment áut v zisťovaní výsledkov prevládal. Určitú výpovednú hodnotu však určite má.

Run-flat však dokážu zabrániť jazde s prázdnou pneumatikou.

Výsledkom je to, že run-flat priemerne zvládnu o 40% menej kilometrov ako ich obyčajní konkurenti. Tradičné pneumatiky získali v hodnotení spokojnosti priemerne 732 bodov z 1000. Run-flat len 665. Majitelia športových áut s run-flatmi odporučia tieto pneumatiky len v 14% prípadov. Inak je to 28%. Vodiči často nevedia rozlíšiť kedy je ovládateľnosť auta na hrane kvôli jeho konštrukcii a kedy kvôli pneumatikám. Run-flaty teda teoreticky môžu znížiť dojem z pomerne drahých typov áut.

 

Štúdia sa pozrela aj na pneumatiky s nízkym valivým odporom. Americkí vodiči majú z nich strach. Áno, je to tak. Väčšina ľudí nevie, akú úsporu paliva má očakávať. Navyše sú tu obavy z nižšej trakcie práve kvôli zníženej spotrebe. Čo sa týka pneumatík z prvovýroby, zo správy vyplýva, že najviac vodičov je spokojných so značkou Michelin.

 

Zdroj: tlačová správa

Prečítajte si aj: Prezúvanie na letné pneu neuponáhľajte. Chcete vedieť prečo?