Škoda Fabia bola na našom trhu vždy mimoriadne obľúbená. Spolu s tým ide ruka v ruke aj vysoká obľuba na poli jazdených áut a tiež rozsiahla ponuka. Zákazník si tak má z čoho vyberať. Tretia generácia Fabie prišla na náš trh v roku 2014 a nahradila pre mnohých tú najmenej peknú druhú generáciu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Novinka priniesla hranatejšie tvary, ktoré sú tak stále moderné. Automobil meria na dĺžku bez pár mm rovné 4 metre a tak nie je žiadnym prekvapením, že jeho rajónom je mestská premávka. I keď to v súčasnosti už nie je možné, tretia generácia mala k dispozícii aj praktickejšiu verziu kombi, ktorá prišla na trh o pár mesiacov po hatchbacku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kombík mal dlhší rázvor

Konštruktéri natiahli rázvor o 15 mm, z čoho profitovali pasažieri vzadu. Modernizácia prišla na trh v roku 2018, v recenzii sa však budeme zaoberať verziou pred ňou, teda do roku 2018.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V sérii bez klímy

V základnej výbave ste nemali veľa prvkov, chýbala dokonca aj klimatizácia. Preto pozor na niektoré kúsky, predaj takéhoto auta môže byť v budúcnosti problematickejší. Základné výbavy nemali dotykový displej v strede palubnej dosky, to mali až verzie s infotainmentom Swing či Bolero, od 2017 aj Amundsen. S väčšou 6,5-palcovou dotykovou obrazovkou a navigáciou môže byť Fabia ešte stále veľmi moderne vybaveným autom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Na LED svetlá zabudnite

Pri svetlometoch si prvý majiteľ veľa nenavyberal. Okrem základných halogénových žiaroviek ste nemohli mať lepší zdroj svetla. Základná výbava mala parabolický typ svetlometu, vyššie už boli projektorové s LED denným svietením. LED predné svetlá prišli až s modernizáciou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Jednoduchý podvozok

Podvozkovo je Fabia rovnako ako každý iný automobil z kategórie malých áut vybavená vpredu zavesením McPherson a vzadu torznou priečkou. V druhovýrobe sú dostupné aj oba silentbloky na predné trojuholníkové rameno, rovnako aj samostatne vymeniteľný čap. Vzadu nie je čo repasovať, dva veľké silentbloky vydržia cez 200 tisíc km a stoja pár eur. Vzadu majú slabšie verzie bubnové brzdy, tie nad 66 kW už nechladené kotúče.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motorizácie

Ponuka motorov bola rozsiahlejšia, ako v prípade najnovšej Fabie. Základom bol trojvalcový litrový zážihový 1.0 MPI, vyššie stál štvorvalec 1.2 TSI. Ten nahradil v roku 2017 preplňovaný trojvalec 1.0 TSI. O limitovanej verzii Edition R5 s 1.4 TSI nemá zmysel písať, vyrobili ich pár sto kusov. Do modernizácie bol dostupný aj posledný diesel 1.4 TDI. Nešlo už o starý PD motor, ale modernejší so vstrekovaním Common-Rail, i keď stále s 3 valcami.

  1.0 MPI 1.0 MPI 1.0 TSI 1.0 TSI 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TDI 1.4 TDI
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 3/12 3/12 4/16 4/16 3/12 3/12
Zdvihový objem (cm3) 999 999 999 999 1 197 1 197 1 422 1 422
Maximálny výkon kW (k) 44 (60) 55 (75) 70 (95) 81 (110) 66 (90) 81 (110) 66 (90 77 (105)
Krútiaci moment (Nm) 95 95 160 200 160 175 230 250
Prevodovka M5 M5 M5 M6/A7 M5 M6/A7 M5/A7 M5
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 15,7 14,7 10,6 9,5 10,9 9,4 11,1 10,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 160 172 183 196 182 197 184 196

Netreba sa báť ani 1.0 TSI, trojvalec na Fabiu stačí a zatiaľ sa javí ako spoľahlivá motorizácia.

Spoľahlivosť

Ak sa ozýva vŕzganie od prednej nápravy, takmer vždy to spôsobuje uloženie stabilizátora v gumových silentblokoch. Klepanie zas znamená, že treba vymeniť samotné tyčky stabilizátora. Často odchádzajú žiarovky H7, ktoré má verzia s projektorovými svetlami. Ťažko sa tiež vymieňajú, montážny otvor je totiž v podbehu kolesa. Interiér nevŕzga ani po rokoch, úroveň vypracovania je veľmi dobrá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Hrdza sa jej vyhýba okrem jedného miesta

Silnejšie verzie majú účinné predné brzdy, s tým však prichádzajú aj zadné kotúčové brzdy, ktoré v meste a na krátkych trasách často hrdzavejú. Skôr ich teda vymeníte z dôvodu zhrdzavenia ako zjazdenia. Fabia je zatiaľ dobre antikorózne ochránená, problémom je len priestor okolo zadného osvetlenia TEČ. Riešením je výmena bežných žiaroviek za LED, ktoré ponúka aj priamo výrobca.

Podľa nálepky v kufri si môžete preveriť výbavu, ktorú malo auto priamo z fabriky.

Najspoľahlivejší je najslabší motor

Základný trojvalcový liter bez turbodúchadla má nepriame vstrekovanie, je teda najideálnejší na krátke mestské trasy. Má veľmi krátke prevody a tak na diaľnici točí vysoké otáčky. Väčší štvorvalec 1.2 TSI je iný, ako ten zo začiatku minulého desaťročia s kódom EA 111 a nemusíte sa ho bát. Slabšia verzia má 5-stupňovú, silnejšia už 6-stupňovú manuálnu prevodovku. DSG prevodovka je tu malá DQ200 so suchými spojkami. Nie je príliš vhodná do mesta a po 100 tisíc km vás môže potrápiť výmena spojkovej časti. Častým problémom pri tomto motore sú prekúsané káble od lambda sondy.

Veľkou výhodou preplňovaných benzínových motorov je intercooler chladený vodou.

Nebojte sa ani preplňovaného trojvalca

Litrový trojvalec s turbodúchadlom, ktorý nahradil 1.2 TSI, má tiež 5- alebo 6-stupňové manuálne prevodovky, avšak nemá dvojhmotnostný zotrvačník. Na voľnobehu je tak jeho trojvalcový chod nezanedbateľný a niekomu to môže vadiť. Zatiaľ tieto motory jazdia bez výrazných problémov, rovnako sú aj výkonovo dostatočné. Len opäť pozor na malú prevodovku DSG. Pri preplňovaných motoroch s priamym vstrekovaním sa môže objaviť problém s karbónovaním sacích ventilov, je to však daň za moderný benzín.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Diesel vo Fabii nie je bez problémov

Posledný diesel vo Fabii, 1.4 TDI, už mal vstrekovanie Common-Rail. Zostali mu 3 valce, výraznejšie tak trpí dvojhmotnostný zotrvačník. Môže mu tiež prasknúť DPF a sem tam sa objavia problémy so zaseknutou vodnou pumpou a prehriatým motorom. Predísť sa tomu dá výmenou chladiacej kvapaliny za novší typ, ktorá nelepí vodnú pumpu. V opačnom prípade a snahe prísť na diaľničné odpočívadlo s teplotou v červenom poli môže znamenať aj zničenie hliníkového bloku. Spotreby malých benzínových motorov klesli na takú úroveň, že diesel by mal zmysel len pre niekoho, kto jazdí desaťtisíce km ročne, čo nie je častý prípad vodičov Fabie. Obe výkonové verzie mali len 5-stupňovú manuálnu prevodovku, slabší mohol mať aj malé 7-stupňové DSG.

Pri 1.4 TDI pozor na prehriate motory po zalepení vodnej pumpy staršou chladiacou kvapalinou.

Kúpiť/nekúpiť

Fabia je vhodná do mestského prostredia, kde je najideálnejšou verziou najslabší motor 1.0 MPI. Kto sem tam vybehne aj na diaľnicu či na dlhšiu trasu, nemusí sa báť ani preplňovaných motorov 1.2 a 1.0 TSI. Vznetový 1.4 TDI vo Fabii nie je odporúčanou verziou, jeho plusy môžu rýchlo prevýšiť mínusy dieselových motorov. Treba sa len pripraviť na vyššiu cenu jazdených Fabii a tiež zabezpečiť lepší systém proti odcudzeniu. Zvyšok zatiaľ funguje bez výrazných problémov.