„V porovnaní s inými autami je toto mechanikov sen.“ Pani Tsouris  

V dnešnej dobe sú superšporty a hyperautá extrémne technicky zložité. Nielen čo sa týka nových technológií, ale aj konštrukčne. Rázom sa môže stať, že aj obyčajná výmena sviečky sa stane pre majiteľa neriešiteľnou úlohou a bude nútený navštíviť autorizovaný servis, kde rozoberú takmer polku auta, aby sa k sviečke dostali. McLaren F1 však bol navrhnutý do najmenších detailov a všetko má logické rozmiestnenie. Pán Tsouris, vedúci technik divízie Heritage v McLaren Special Operations, tvrdí, že: „Všetko bolo podrobne navrhnuté. Ľahko sa dostanete k poistkám, nádrže na všetky kvapaliny sú pokope vpredu a všade je dostatok miesta. Dostanete sa k všetkým dvanástim sviečkam aj k vzduchovému a olejovému filtru.“ Na McLarene F1 pracuje 15 rokov a auto pozná do najmenších detailov. Je oveľa premyslenejší ako väčšina dnešných superšportov. 

Mašina ako McLaren F1 potrebuje pravidelný servis. Manažér divízie Heritage, Thomas Reinhold, dodal, že keď bolo auto nové, servisné intervaly boli 9 a 18 mesiacov. Teraz však stačí ak k ním majiteľ prinesie auto raz za rok. Ako však prebieha taký servis v zázemí McLarenu?  

Súčiastky menia bez ohľadu na počet najazdených km

Než sa mechanici pustia do akýchkoľvek výmen, Tsouris a jeho tím zoberú F1 na jazdu po testovacej dráhe v Millbrook. Z jazdy je zhotovená detailná správa, ktorá zahŕňa dáta (tie sťahujú pomocou už historického laptopu Compaq z 90. rokov, ktorý sa ako jediný dokáže pripojiť k autu) a aj nejaké postrehy Tsourisa z jazdy. Po preštudovaní dát dochádza k samotnému servisu. Dochádza ku kompletnej výmene všetkých kvapalín, čo nie je nič nezvyčajné. Avšak ostatné úkony už môžu byť trochu neobyčajné. Napríklad palivová nádrž v F1 má svoju určitú životnosť, čo znamená, že musí byť vymenená každých päť rokov. Tlmiče menia každých desať rokov. Čo sa týka bŕzd a brzdových doštičiek, ich výmena je menej častá. Predsa len, väčšina McLarenov F1 stojí hlavne v garáži a za rok najazdia malú porciu kilometrov. Karbónová štruktúra auta sa taktiež kontroluje, no okrem poškodenia v dôsledku nehody s ňou nezvyknú byť žiadne problémy. 

Častejšia je však výmena spojky. Tá totiž obsahuje nejaké špeciálne súčiastky z karbónového vlákna, ktorých životnosť nie je práve najdlhšia. Aj keď výmena spojky nie je nejakou obtiažnou prácou, z finančnej stránky je jej výmena dosť náročná. Podľa McLarenu sa cena spomínaných karbónových súčiastok pohybuje na úrovni 5-miestneho čísla. Šialené. 

McLaren stále pracuje na vývoji modelu F1

Rokmi servisovania modelu F1 zistil McLaren mnoho vecí. Elektronika v aute začína trpieť alebo lak na kolesách je príliš toxický. Automobilka preto stále vyvíja nové komponenty pre model F1, 27 rokov od štartu jeho produkcie. Päť rokov vyvíjali nové čelné sklo, vymysleli nový horčíkový lak na kolesá a neustále pracujú na vývoji materiálu bŕzd a na odozve brzdového pedálu. Je fascinujúce, ako sa McLaren stále snaží model F1 vylepšiť. 

Rozpis úkonov počas servisu

Úvodný test na dráhe v Millbrook trvá asi 7,5 hodiny. Čo sa týka odmontovania a následne namontovania motora, to zaberie mechanikom 28,5 hodín. Podľa Tsourisa je výmena palivovej nádrže jednou z najťažších operácií, nakoľko si vyžaduje asistenciu niekoľkých ľudí (výmena trvá 8 hodín). Namontovaním palivovej nádrže to však nekončí. Spojazdnenie palivového systému a jeho test zaberie ďalších 8 hodín. Rovnaký čas im zaberie aj výmena filtrov, hadíc a karbónových kanistrov. Výmena anti-koroznej pásky na úchytoch motora je práca na 3 hodiny a vyčistenie motora a prevodovky zaberie raz takú dlhú dobu (6 hodín). Práce na podvozku a jeho nastavovanie trvá zhruba 8 hodín. Ak je potrebné vymeniť tepelný štít motora zo zlatej fólie Tsouris odhaduje túto činnosť na 16 až 18 hodín práce. Po výmene všetkých komponentov prichádza na rad záverečný cestný test (7 hodín). Bežný servis McLarenu F1 tak trvá približne 83,5 hodiny, to je však čistá práca na aute. Celkovo tam auto strávi 2 týždne. 

Tepelný štít motora zo zlatej fólie


Tsouris tvrdí, že najlepší pocit pri jeho práci je telefonát alebo email od majiteľov, ktorí si pochvaľujú, že ich auto ide lepšie ako kedykoľvek predtým, a samozrejme ešte samotná jazda na McLarene F1.