Značku Citroën dnes vnímame predovšetkým ako výrobcu praktických a hoci dosť unifikovaných, stále tak trochu aj výstredných áut pre rodiny. Jej produkty sa už roky držia pri zemi a mieria predovšetkým na racionálne uvažujúcich zákazníkov. Boli však doby, keď sme si pri pohľade na logo Citroën vybavili rev silných súťažných motorov, víriaci sa púštny piesok a nesmierne charizmatických jazdov ako Ari Vatanem, Piere Lartique, či dokonca Jacky Ickx. V roku 1990 totiž vznikol púštny špeciál Citroën ZX Rallye Raid, ktorý na niekoľko nasledujúcich rokov ovládol všetky svetové púštne rely.

Pod karosériou ukrýval prepĺňaný štvorvalec 2.0 T16 s max. výkonom 330 k pri 5000 ot./min., sedemstupňovú sekvenčnú prevodovku a na piesku sa rozbehol až na 205 km/h.

Peugeotu stačilo, teraz je na rade Citroën

Vznik tohto špeciálu je pritom tak trochu kuriózny. Automobilka totiž potrebovala podporiť predaje novej civilnej verzie Citroën ZX. A keďže jeho nenápadný vzhľad potreboval poriadnu vzpruhu, vedenie koncernu rozhodlo, že z neho postaví terénny maratónsky špeciál a ukáže model ZX verejnosti viac na oči. Skúseností so stavbou podobných áut mali pritom konštruktéri viac než dosť, všetko začalo modelom Peugeot 205 T16 pre rely sk. B, následne jeho transformáciou na púštny špeciál, podobnou úpravou modelu 405 a v roku 1990 podobnou úpravou modelu ZX. Koncern ho jednoducho z marketingových dôvodov uprednostnil pred Peugeotom. Nebola tak náhoda, že púštny Citroën ZX bol okamžite úspešný a nedával konkurencii šancu. Suverénne pritom ovládol už svoju prvú účasť na Rally Dakar 1991, blonďavý Ari Vatanen to vtedy so Citroënom ZX Rallye Raid dotiahol na prvé miesto v absolútnom poradí a zahájil tak mimoriadne úspešnú kariéru tohto auta v púšti. Tá trvala až do roku 1997.

Aj vďaka karosérii z kevlarových/karbónových vlákien mal pri celkových rozmeroch 4383 x 1784 x 1623 mm a pohone všetkých kolies pohotovostnú hmotnosť 1450 kg.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov