Audi pred troma rokmi sebavedomo tvrdilo, že aktuálnej generácii vrcholu ponuky prinesú asistentov a schopnosti, ktoré nemá žiaden konkurent. Keď som si spojil, čo všetko má Audi A8 dokázať v autonómnosti úrovne 3, nevedel som si celkom predstaviť, prečo existujú ešte ďalšie dva stupne, zdalo sa mi, že by už mohol stačiť len jeden. Plná autonómnosť je totiž definovaná úrovňou 5. Už tretia úroveň však v istých podmienkach umožní vodičovi prestať sa venovať riadeniu úplne. Samozrejme, pre úroveň 5 budú autá potrebovať množstvo externých periférií, s ktorými budú komunikovať, aby všetko vôbec mohlo fungovať. Majú to byť semafory, iné autá, reálne dáta o premávke... Úroveň SAE3 by mala byť schopná dobre fungovať aj na bežných cestách, ktoré majú dobre vodorovné aj zvislé značenie.

Napriek tomu sa ukazuje, že pokročilé počítačové systémy a umelá inteligencia to ani po desaťročiach viery nezvládajú dostatočne spoľahlivo či bezpečne. Dekádu staré plány o tom, že v roku 2021 budú na trhu autá schopné jazdiť samostatne tak, ako je definované v úrovni 3, sa rozplývajú. Napriek tomu, že sa na tom intenzívne pracovalo, veľmi veľa do toho investovalo a posledné prognózy o tomto nemajú ani tri roky. Prosto je to nad sily a možnosti súčasného stavu vedy a techniky.

Audi dnes tvrdí, že na vývoj a prípravu spoľahlivého systému SAE3 nemá dosť času. Realita je skôr taká, že taký systém nie je možné homologizovať a právnická kancelária, ktorá pre koncern VW Group pracuje, nasadenie SAE3 do premávky vyslovene neodporúča. SAE3 má byť autopilot pre diaľnice a rýchlostné cesty, ktorý umožní vodičovi robiť čokoľvek iné, než sledovať cestu. Aj bez ohľadu na to, že legislatíva dnes tento stav nepozná, a preto už dnešné systémy pracujú samostatne maximálne pár desiatok sekúnd. Pre zmenu legislatívy však musia najprv existovať autá, ktoré túto prácu dokážu spoľahlivo aj bez ohľadu na počasie (samozrejme, v rámci bežných úkazov, nie extrémov). Aj keď v SAE3 má byť vodič schopný veľmi ľahko a rýchlo previať riadenie, prípadná nehoda v čase, keď vodič neriadil, má byť pripísaná na vrub výrobcovi auta... Kto sa do toho pohrnie ako prvý? Bolo by krásne byť pionierom, ale nie v tejto veľmi citlivej oblasti.

Najväčší strašiak je zodpovednosť za nehodu

Okrem toho, že tento stav nemá definíciu v legislatíve, nie je to ani vec, do ktorej by sa šli automobilky vrhnúť. Malou kľučkou mohlo byť riešenie, ktoré Audi predstavilo už pred rokmi, že SAE3 ponúkne nielen vo vybraných štátoch, ale dokonca len vybraných mestách. Ani to sa však teraz nestane a Traffic Jam Autopilot odkladajú na neurčito. Čo s tým urobí konkurencia ukážu už najbližšie mesiace, lebo rovnaké systémy prisľúbili BMW pre svoj inovatívny iNEXT a Mercedes novej generácii triedy S. Či sa im to podarí je veľmi otázne. Šéf vývoja Audi Hans-Joachim Rothenpieler poznamenáva, že taký systém dnes nie je legislatívne možné do premávky homologizovať nikde na svete. Ďalší nemalý problém je, že automobil nemusí majiteľ servisovať podľa pokynov výrobcu, no zodpovednosť za nefunkčnosť a ním spôsobenú nehodu má byť na výrobcovi.

Prvotná eufória z autonómnych áut značne vyprchala - priznáva Hans-Joachim. Či sa v tejto veci podarí prelom napríklad odvážnej Tesle, ktorá o týchto systémoch hovorí najdlhšie a najhlasnejšie, ukáže čas. Ani Elon Musk sa však pre úroveň SAE3 nepohrnie preberať za nehody, škody či usmrtenia zodpovednosť. To by mohlo finančne zruinovať nejednu automobilku.

SAE3 možno preskočia a pôjde sa na SAE4

Z dobrých zdrojov uniká informácia, že nateraz bude najrozumnejšie nechať autá v SAE2.5 a vo vývoji a legislatíve sa venovať rovno úrovni 4. Tá nepríde skôr než o dekádu a je možné, že právne diery, pre ktoré je nemožné až nevhodné SAE3 nasadzovať, budú všeobecným konsenzom zvládnuté. Nová nádej teda je, že počkajme ešte nejaký dlhý čas a medzistupeň preskočíme...