Druhý týžden v úrade už urobil 44. prezident USA veľký krok k sprísneniu aj tak striktných emisných noriem nielen v Kalifornií(kalifornský test patrí medzi najprísnejšie na svete a slúži ako podklad pre vývoj ostatných štandardov vo svete s odstupom rokov). Obama rovnako povedal povedal, že nové administratívne opatrenia ohľadne úspory pohonných hmôt a teda zvýšenia efektivity práce motorov sa budú dotýkať aj vozidiel vyrobených v roku 2011.

Celému svetu, aj výrobcom automobilov je jasné, že práve ich výrobky patria medzi majoritných znečisťovateľov životného prostredia, avšak tiež je fakt, že na ostatné zlepšenie emisných systémov je nutné vynaložiť obrovský balík financií. Dôležitým je tiež fakt, že Američania jazdia na starých autách, kedže predaj nových klesol medziročne o 18 percent.

Obama pozná problémy producentov automobilov a strojárskeho priemyslu, ale tvrdí, že sa musí začať konať. Našim zámerom nie je "utopiť" ťažký priemysel. My chceme pomôcť americkým výrobcom áut pripraviť sa na budúcnosť, povedal. Tiež nezabudol dodať, že napriek sľubom sa stále zvyšuje objem dovezenej ropy do USA.

Na jednej strane si Barack Obama získal hlasy environmentalistov, no na strane druhej si pohneval aj tak znepriatelených republikánov. John Boehner tvrdí, že Obamovo opätovné otvorenie emisných noriem v Kalifornii je nebezpečné, pretože jeho dôsledkom bude ďalší nárast nezamestnanosti v časoch hospodárskej krízy.

Obamova požiadavka pre EPA(Environmental Protection Agency )kontrolu a znovuotvorenie "kauzy" Kalifornských emisných nariadení môže významne zatriasť automobilovým priemyslom - 13 ďalších štátov prevzalo kalifornské normy a ďalšie ich zvažujú. Ak Kalifornia dostane federálny príkaz vzdať sa uzákonenia ešte prísnejších noriem, ostatné štáty sa budú môcť následne pripísať na zoznam terajších 13 štátov a Kalifornie.

Obama tiež nariadil nové pravidlá v prípade transportu palív na územie USA. Tento krok vžaduje potrebu upraviť zákon o energetike z roku 2007, ktorý pojednáva o narastajúcej efektivite prevádzky ako áut, tak TIRákov, kde stanovuje spotrebu najviac 35 míľ na prejdený galón paliva do roku 2020.