Spoločnosť Waymo je vďaka rozsiahlym skúškam v bežných podmienkach nesporným lídrom v amerických pretekoch robotických taxíkov, byť prvý ale neznamená bezchybný.
Už viackrát sme písali, že autonómne vozidlá robia v premávke ťažko pochopiteľné kiksy – prekážajú záchranným zložkám pri práci a dokonca porušujú predpisy, takže za rok nazbierali stovky pokút, aj keď by v tomto smere mali byť teoreticky dokonalé. Zjavne nie sú, čo dokazuje aj najnovší incident v San Franciscu.
Stačil výpadok elektriny
V meste nedávno došlo k masívnym výpadkom elektrického prúdu, čo by pre autonómny stroj nemalo predstavovať najmenší problém. Tieto vozidlá majú rozsiahlu zostavu senzorov a výkonné počítače, ktoré by mali zvládať križovatky bez ohľadu na svetelné podmienky, respektíve bez ohľadu na to, či sú riadené semaformi, značkami či prostými pravidlami prednosti v jazde. Ukázalo sa však, že realita je o dosť komplikovanejšia.
Spomínaný výpadok energie odhalil kritickú zraniteľnosť systému používaného firmou Waymo.
Videá ako dôkazy
Udalosť začala zhorením elektrickej rozvodne firmy Pacific Gas and Electric. O elektrinu kvôli tomu prišlo 130 tisíc zákazníkov a zároveň zhasli semafory. Doprava začala kvôli opatrnosti vodičov spomaľovať, mestom sa šírili zápchy a v tej chvíli začali mať vozidlá Waymo problémy.
Sociálnymi sieťami sa začali šíriť videá, v ktorých je vidieť, ako autonómne vozidlá stoja v križovatkách a nie sú schopné pokračovať. Niekoľko svedkov napríklad pre televíznu stanicu CNBC uviedlo, že hodiny videli stáť taxíky Waymo „odstavené len tak, uprostred ulice“.
Zakolísala softwarová logika
Hovorkyňa spoločnosti, Suzanne Philion, tieto problémy potvrdila. Výpadok elektrickej energie a následný chaos údajne zahltil softvérovú logiku firmy, aj keď sú vozidlá naprogramované tak, aby zvládali aj križovatky, v ktorých platí známe americké pravidlo – prednosť má ten, kto príde do križovatky skôr.
Momentálne nie je úplne jasné, čo presne nedokázali robotické autá vyriešiť, podľa všetkého ich ale zmiatlo, že musia stáť v kolónach dlhšie, ako sa predpokladalo a ich následná snaha overiť situácie v križovatkách preťažila ich systémy.
To by nebol Elon
Waymo následne na dva dni prerušilo prevádzku svojich taxíkov a začala s koordinovaným presunom na záchytné parkoviská, respektíve na depá.
A situáciu vzápätí využil Elon Musk, ktorý si do Wayma neváhal kopnúť vyjadrením na svojej sieti X, že jeho robotické taxíky postavené na základoch Tesiel nemali v priebehu výpadku elektrickej energie žiadne problémy. Vtipné na tom je, že Tesla v San Franciscu v skutočnosti žiadne plne autonómne vozidlá neprevádzkuje, pretože jej miestne snahy sa opierajú len o autá jazdiace v režime FSD Supervised, ktorý stále vyžaduje prítomnosť vodiča na palube.















































