Čo je ETS2 a ako funguje?

Nový systém ETS2 rozširuje obchodovanie s emisnými povolenkami aj na sektor dopravy a vykurovania budov, čo znamená, že distribútori palív (benzín, nafta) a dodávatelia plynu budú musieť kupovať kvóty za každú tonu CO₂, ktorá vznikne spaľovaním týchto palív. Tieto dodatočné náklady sa prepočítajú do koncových cien, čo znamená drahší benzín, naftu a plyn pre bežného spotrebiteľa.

Benzín a nafta zdražejú o viac než 10 centov na liter!

Podľa aktuálnych odhadov by mal nový systém zvýšiť cenu benzínu a nafty o približne 11–13 centov na liter, a to už v prvých rokoch fungovania ETS2. Pri aktuálnej cene benzínu okolo 1,50 €/l by to znamenalo cenu okolo 1,61–1,63 €/l, pri nafte by rast mohol byť trochu vyšší kvôli vyšším emisiam. Publikované štúdie predpokladajú nárast ceny palív až o viac ako 0,50 euro/liter do roku 2030!

Pre bežného vodiča, ktorý prejde ročne 15 000 km a má spotrebu okolo 7 l/100 km, by to prinieslo zvýšenie nákladov na tankovanie najprv o stovky eur, v roku 2030 dokonca o takmer 1100 € ročne!

Aj plyn v dome bude drahší

Domácnosti, ktoré kúria plynom zaplatia za rok minimálne o 600 € viac. Ide o priamy dopad emisných povoleniek na dodávateľov plynu, ktorí budú musieť zaplatiť za CO₂ z vykurovania a tento náklad prenesú na spotrebiteľov.

ETS2 zasiahne najmä chudobnejšie rodiny

Najviac zasiahnuté budú rodiny so staršími bytmi a domami. Tí, ktorí jazdia autom so spaľovacím motorom za prácou, školou, lekárom alebo úradmi. Chudobnejšie domácnosti si nemôžu dovoliť drahé investície do tepelných čerpadiel, fotovoltiky alebo elektromobilov.

Cez emisné povolenky sa budú chudobnejší ľudia skladať bohatším ľuďom s novými domami, bytmi a elektromobilmi na dotácie pre nich na aplikovanie modernejších technológií vykurovania, alebo kúpu EV či PHEV áut.

Na emisných povolenkách zaplatia slovenské rodiny viac, ako na dani z príjmov

Podľa odhadov by malo ETS2 vybrať z domácností na Slovensku približne 7 miliárd € ročne, čo je viac, ako sa v roku 2026 odhaduje výber dane z príjmov fyzických osôb (cca 5,5 mld €).

Ak sa zavedú emisné povolenky pre domácnosti, tak podľa stredných odhadov bude mesačný náklad priemernej Slovenskej rodiny na ETS2 cca 250€.

Dotkne sa to miliónov ľudí

Podľa Slovenskej klimatickej iniciatívy by sa ETS2 mal dotknúť 23% bytov a 60% domov, ktoré kúria plynom. To znamená približne 1,25 milióna domácností, čo je viac ako 2,8 milióna ľudí. Ide o obrovskú časť obyvateľstva, ktorá bude musieť zaplatiť výrazne vyššie účty za kúrenie a dopravu.

Čo je cieľom?

Cieľom Bruselu je podľa iniciatívy zvyšovať ceny palív a kúrenia, aby ľudia jazdili a kúrili menej, alebo „ekologickejšie“. Dočasné obmedzenie ceny povoleniek na 45 €/t považuje samotný Brusel len za spôsob, ako na začiatku nepodkopať ochotu domácností začať platiť. Cieľom je však zdražiť cestovanie a kúrenie výrazne viac.

Hrozí hospodárska kríza?

Iniciatíva Stop ETS upozorňuje, že pokračovanie politiky emisných povoleniek vedie k odchodu priemyslu z EÚ, obmedzovaniu investícií, bankrotom a rastúcej nezamestnanosti. EÚ v mene domnelého boja proti klimatickej zmene zámerne a cielene vyvoláva ťažkú hospodársku krízu, ktorá ničí európske domácnosti.

Chcete zastaviť zdraženie benzínu, nafty a plynu?

Podporte petíciu proti ETS2 na Stop ETS.

zdroj: Stopets