Rovnaký postup však neplatí v celej EÚ. Napríklad v Nemecku, kde jazdí postihnutých áut najviac, je zvolávacia akcia povinná!

Zvolávacia akcia nebude povinná ani vo Veľkej Británii, zo zákona ani nemôže. „Britská autorita VCA, ktorá homologuje Škodovky pre európsky trh, rovnako ako britské ministerstvo dopravy hovorí, že nevidí zákonné prostriedky, ako prinútiť všetkých majiteľov dotknutých áut k návšteve servisu. Na druhej strane hľadajú spôsob, ako presvedčiť čo najviac majiteľov automobilov, aby si prišli aktualizovať softvér,“ hovorí Ťok. 

Rovnaký postup však neplatí v celej EÚ!

Napríklad v Nemecku, kde jazdí postihnutých áut najviac, je zvolávacia akcia povinná! Na Slovensku sa týka problém cca 46 000 automobilov s motormi radu EA 189 od Volkswagenu. Ide o motory s objemom 1,2 litra, 1,6 litra a 2,0 litra, ktoré majú pod kapotou vozidlá značiek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi. Pre motory 1,2 TDI a 2,0 TDI postačuje prehratie softwaru. Motor 1,6 TDI vyžaduje aj drobný zásah do nasávania motora.


Značky patriace do koncernu VW Group by mali začať majiteľov dotknutých vozidiel zvolávať v marci. Podľa najnovšie dohodnutého postupu sa však nebudú musieť pristaviť. Je to trochu zvláštna situácia. Na jednej strane vidíme veľkú snahu Európskej únie o ochranu životného prostredia a na druhej strane tu máme zvolávaciu akciu na zníženie emisií, ktorej sa motoristi nebudú musieť zúčastniť... Po cestách tak budú legálne jazdiť autá, ktoré niekoľkonásobne prekračujú povolené normy NO2. Niektorí odborníci zároveň varujú, že zmeny softvéru môžu nepriaznivo ovplyvniť spotrebu a výkon.


Koncern VW medzitým predstavil riešenie aj pre americký trh. Kalifornia však navrhované riešenia odmietla s tým, že sú nedostatočné. V USA bude musieť VW údajne pristúpiť k výmene katalyzátora a v niektorých prípadoch aj k nainštalovaniu systému na vstrekovanie močoviny.


Čo si myslíte o situácii vy? Mala by byť zvolávacia akcia povinná?


Zdroj: tlačová správa MDCR