Automobilke Nissan evidentne záleží na tom, aby narobila okolo nového SUV Nissan Qashqai 2021 čo najväčší rozruchu. Využíva totiž obľúbenú taktiku postupného uvoľňovania informácií a upriamovanie pozornosti k nemu v čo možno najväčšej miere. Tentoraz prezradila viac o technike pohonu elektrifikovaných verzií. Bola by škoda to aspoň nespomenúť.

Benzín aj elektromotor potiahnu za jeden povraz

Mild hybridný 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) systém má byť vraj cenovo dostupnejšou hybridnou technológiou, ktorá zvýši krútiaci moment, predĺži dobu vypnutia motora pri voľnobehu, zrýchli jeho opätovné naštartovanie, využije režim plachtenia do zastavenia (iba s CVT) a zlepší úsporu paliva a emisií CO2 (- 4 g/km). Mild hybridný systém údajne pridáva k celkovej hmotnosti vozidla 22 kg. V režime plachtenia do zastavenia, pri rýchlostiach nižších ako 18 km/h a pri "aktívnom brzdení" sa motor vypne a akumulovaná energia sa použije na napájanie elektrických zariadení auta. Pri zrýchľovaní (medzi 20 km/h a 110 km/h) naopak energia z li-ion batérii dodáva motoru dodatočný krútiaci moment + 6 Nm po dobu 20 sekúnd. Mild hybridný systém spolupracuje s benzínovým motorom 1.3 DIG-T vylepšeným o 50 novo navrhnutých komponentov. Turbodúchadlo dostalo elektricky ovládaný obtokový vetil, vstrekovanie disponuje novými tryskami a celý kľukový mechanizmus má mať nižšie trecie straty. Samozrejmosťou je filter pevných častíc. Pohon príde s dvomi výkonmi (140 k a 160 k), buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo novou prevodovkou Xtronic CVT. Pohon predných kolies je k dispozícii pri verziách s výkonom 140 aj 160 koní, zatiaľ čo 4x4 bude k dispozícii len pri modeloch s prevodovkou CVT a výkonom 160 koní. V prípade preklzu kolesa sa reakčná doba systému pohonu 4x4 vraj znížila päťkrát na približne 0,2 sekundy.

Elektrická verzia pošle na predné kolesá 190 koní (140 kW), s pohonom 4x4 však kúpite len benzínovú verziu kombinujúcu motor 1.3 DIG-T a prevodovku CVT (117 kW/160 k).

E-POWER

Systém e-POWER nového SUV Qashqai pozostáva z vysokovýkonnej batérie a pohonnej jednotky integrovanej s benzínovým motorom (1.5 MR15) vybaveným variabilným kompresným pomerom s výkonom 115 kW (157k), generátorom elektrickej energie, meničom napätia a trakčným elektromotorom s výkonom 140 kW (190 k). Charakteristickým prvkom systému e-POWER je to, že benzínový motor slúži iba na výrobu elektrickej energie, zatiaľ čo kolesá sú výlučne poháňané elektromotorom. To znamená, že spaľovací motor môže vždy bežať v optimálnych otáčkach a zaťažení, čo vedie k dobrej spotrebe paliva a nižším emisiám CO2, než tradičný typ pohonu. Vo verziách e-POWER sú k dispozícii tri jazdné režimy: Standard, Sport a Eco. Vo všetkých režimoch bude možné zvoliť prídavný režim B.

Štartér-generátor mild hybridnej verzie pomôže benzínovému štvorvalcu dodatočným krútiacim momentom + 6 Nm.

zdroj: Nissan