Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že predaj áut so spaľovacími motormi len kopíruje snahu EÚ zakázať ich, zatiaľ to ale nie je celkom pravda. Faktom je, že sa podiel nových benzínových áut medzi januárom a septembrom 2022 medziročne znížil o 16,9 percenta a podiel naftových vozidiel dokonca o 25,6 percenta, v skutočnosti ale prepad nie je taký dramatický.

ACEA totiž započítava medzi klasické hybridy aj autá s mild-hybridnou technikou, na ktorú postupne prepriaha väčšina benzínových i naftových modelov a ich podiel naopak stúpol o 3,5 percenta. Ako to vyzerá v absolútnych číslach?

Celkový počet registrovaných benzínových áut za prvých deväť mesiacov 2022 – 3,16 milióna. Čisto naftových vozidiel sa predalo skoro 1,26 milióna. Hybridy a mild-hybridy oslovili takmer 1,96 milióna vodičov a plug-in hybridy 688 tisíc motoristov. Práve v prípade dobíjacích modelov predajcovia zaznamenali medziročný prepad o 11,3 percenta.

Aby sme mali registrácie automobilov so spaľovacími motormi kompletné, musíme k tomu pripočítať stroje na LPG či E85 (188 tisíc kusov, + 12,8 %) a CNG, ktorých sa predalo len 15 tisíc, čo je pokles skoro o 58 %.

Celkovo sa medzi januárom a septembrom predalo v EÚ (plus na Islande, v Nórsku, Švajčiarsku a Veľkej Británii) 7 269 703 automobilov vybavených spaľovacím motorom, čo predstavuje medziročný úbytok 13,1 percenta.

Ako sme už naznačili v úvode, elektromobily si polepšili. Ich predaj za trištvrte roka stúpol o 25,75 percenta, presnejšie povedané zo 797 390 na 1 002 720 kusov a len pripomíname, že ide o čísla, ktoré zahŕňajú aj autá poháňané vodíkovými palivovými článkami (ktorých ale asi nebude veľa).

Autá na baterky dnes tvoria okolo 12 % registrácií

To máme dohromady 8 272 423 nových áut na európskych cestách za uplynulých deväť mesiacov 2022, pričom podiel registrácií elektromobilov medziročne stúpol z 8,7 na 12,1 percenta. Zároveň to samozrejme znamená, že nové autá s benzínovými či naftovými motormi stále dominujú Európe s celkovým podielom necelých 88 percent.

Priaznivcov elektrickej mobility vyššie uvedené čísla nepochybne potešia, len málo dôvod na oslavu však majú automobilky a díleri áut. Za prvé tri kvartály 2022 sa totiž v porovnaní s predchádzajúcim rokom predalo až o 891 339 vozidiel menej, čo predstavuje celkový prepad takmer 10 percent.

Kde vo vyššie uvedených číslach stojí Slovensko? Benzínové autá sú stále najžiadanejšie, predalo sa ich (v januári až septembri) 32 727, a to je medziročný pokles len o pol percenta. Čisto naftových modelov bolo registrovaných 9531 (mínus 20,2 %), LPG 1013 (plus 47,9 %), CNG 200 (+ 4,2 %), hybridov a mild-hybridov 12 592 (+ 9,8 %) a plug-in hybridov 1051 (+ 26,6 %). Elektromobily síce poskočili o 38,7 percenta, za deväť mesiacov sa ich však predalo len 992.

Vôbec najviac elektromobilov bolo registrovaných v Nemecku (273 101), Francúzsku (140 967) a Nórsku (79 931), stále však medzi jednotlivých štátmi panujú obrovské rozdiely. V šiestich štátoch Európy bolo za deväť mesiacov predaných menej ako 1000 batériových áut a v pätnástich menej ako 10 tisíc. Zároveň platí, že predaj elektrických áut stúpal prakticky všade, výnimkou je však Rakúsko (- 0,1 %), Nórsko (- 0,8 %) a predovšetkým Taliansko, kde elektromobily spadli až o 23,8 percenta.