Definitívne schválenie ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi v roku 2035 vyvolalo nespočetne veľa otázok a vášne. Na jednej strane stoja priaznivci elektromobility a skupiny „namotané“ na celú elektrickú infraštruktúru, zatiaľ čo na strane druhej väčšina spotrebiteľov, konštruktéri a časť vedeckej obce. Samotný prínos elektromobility pritom dnes nespochybňuje takmer nikto, problémom je však jej násilné plošné presadzovanie aj tam, kde nepredstavuje z ekonomického, ani ekologického hľadiska riešenie. Voči schváleniu Európskeho parlamentu sa už ohradilo aj nemecké združenie automobilového priemyslu VDA. „Európsky parlament prijal rozhodnutie proti občanom, proti trhu, proti inováciám a proti moderným technológiám,“ uviedla Hildegard Müllerová, prezidentka VDA. Hoci sa jej vyjadrenie môže zdať ako spiatočnícke, je za ním vážny odkaz.

Nepoučili sme sa, robíme znova tú istú chybu

Automobilky sa na nástup elektromobility pripravujú už dlho a ich vozový park sa postupne elektrifikuje. Ich rozmýšľanie a strategické rozhodovanie totiž funguje na dlhodobých časových horizontoch. Ak teda už dnes vedia, že od roku 2035 nepredajú žiadny spaľovací motor, musia definitívne ukončiť ich ďalší vývoj omnoho skôr. Aby sa totiž spaľovací motor zaplatil, je potrebné predať určité množstvá motorov. Ak sa nepredajú, je koniec. A to podľa predstaviteľov automobilového priemyslu vytvára veľmi nebezpečnú závislosť na jedinej technológii, ktorou bude v prípade EÚ batériový elektromobil. Preto automobilky žiadali o kompromis umožňujúci predaj spaľovacích motorov na alternatívne palivá. Neprešlo to a trochu nepochopiteľne EÚ neakceptovala ani syntetické palivá vyrobené z obnoviteľných zdrojov. Ukončenie vývoja spaľovacích motorov navyše vytvorí situáciu, kedy sa už nemusia vyrovnať s prísnejšími limitmi nastupujúcimi v rokoch 2025 a 2030. Z ponuky tak veľmi pravdepodobne odídu ešte skôr ako v roku 2035. Čo to urobí s cenovými hladinami nových áut a ich dostupnosťou, je asi každému jasné.

Kým európske automobilky teda prejdú na jedinú technológiu a doterajší vývoj spaľovacích agregátov "zmrazia", globálni výrobcovia tak urobiť nemusia, čím získajú konkurenčnú výhodu. Ani dnes totiž nevieme, či sú batériové elektromobily riešením. Stále nemáme dostatok energie, nevieme ju vyrábať z obnoviteľných zdrojov a jednotlivé európske ekonomiky a ich obyvateľstvo strácajú výkon a kúpyschopnosť, čo môže v budúcnosti ohroziť nielen individuálnu mobilitu, ale aj nezávislosť európskeho priemyslu a jeho napredavanie dôležité pre konkurencieschopnosť. Nemecko sa nevzdáva a vytvára tlak na EÚ, aby prehodnotila svoje rozhodnutie. „Veľa pracovných miest je závislých na spaľovacích motoroch, budem preto na pôde EÚ bojovať o výnimku pre motory na syntetické palivá,“ povedal nemecký minister dopravy Volker Wissing. Jeho slová následne podporil aj nemecký minister financií, Christian Lindner.

zdroj: Reuters, DPA, Euractiv