Niežeby Mercedes-Benz evokoval u zákazníkov ponuku manuálnej prevodovky. Už v minulosti, keď kombinoval vysokovýkonné V8 modely, alebo aj v 90-tych rokoch AMG modely, všetky boli kombinované len s automatickou prevodovkou. Či Mercedes-Benz neveril zákazníkom, alebo jednoducho chcel priniesť silu a dynamiku avšak netrápiť zákazníkov s „tvrdou“ spojkou, to netuším.

Tak či tak, k Mercedesu ste si jednoducho väčšinou kupovali automatickú prevodovku. Určite aj to bol jeden dôvod, prečo nové Céčko už s manuálom nepríde (nezáujem zákazníkov, zbytočné homologizačné procesy pre verziu, z ktorej sa predá málo kusov a podobne). Napríklad aktuálne Ečko W213 ste si v začiatkoch výroby ešte mohli kúpiť aj s manuálnou prevodovkou, ale po roku od začiatku výroby z ponuky v tichosti zmizla.

Tak ktoré modely?

Však späť k tým aktuálnym modelom. Čo si teda môžete kúpiť s manuálnou prevodovkou od „trojcípej“ hviezdy? Veľké autá triedy E a vyššie samozrejme nie. Rovnako ani nie už aktuálne najnovšie Céčko (aktuálne C kupé či kabriolet si kúpite s manuálom, avšak aj tie končia). Kto by čakal nejaký manuál v triede terénnych áut s prívlastkom G, ani tam to nie je reálne. Takže ani GLA či GLB, aj na tie zabudnite s manuálom. Takže čo nám zostáva? Máme tu triedu A, hatchback aj sedan.

Z benzínových motorov si môžete kúpiť so 6-stupňovým manuálom verzie A160, A180A200. Všetky so známym 1,33-litrovým štvorvalcom z kooperácie s Renualtom. Zo vznetových motorov sú tu verzie A180 dA200 d s dvojlitrovým štvorvalcom. Verzie CLA sú na tom rovnako. Dieselové motory len 180 d a 200 d, benzínové CLA 180 a 200 s tiež 1,33-litrovým motorom sú však dostupné len pre kupé. Shooting Brake s benzínom kúpite len s automatickou (respektíve s dvojspojkovou) prevodovkou.

Trieda B ponúka v pomere k automatom najviac manuálov

Pre záujemcov o manuálnu prevodovku je trocha nelogicky najviac v ústrety orientovaná trieda B. Nie veľká ponuka motorov, z ktorých väčšina je v sérii s manuálnou prevodovkou. Avšak sú to tie isté verzie, čo pri triede A. Teda vznetové B180 dB200 d. Zážihové sú k dispozícii 3, teda B160, B180B200 s 1,33-litrovým zážihovým štvorvalcom.

Aj keď je na obrázku manuálna prevodovka z nákladného Mercedesu, na princípe to nič nemení.

A to je všetko. Ani trieda V a ani žiaden športový kúsok si s manuálom od Mercedes-Benz nekúpite. Trieda C je tak prvá spomedzi nemeckej prémiovky, ktorá sa tak vzdala manuálnej prevodovky. Aj keď je pravda, že okrem takej M3 odhadujem, že po modernizácii generácie G20 vypadne manuál aj z bežných verzií. Skôr či neskôr tak prevodovku na výber už mať nebudete. A na záver treba ešte upresniť fakt, že v malých modeloch väčšinou Mercedes-Benz kombinuje motory nie s automatom s hydrodynamickým meničom, ale s dvojspojkovými robotizovanými manuálmi. V princípe manuál, z pohľadu zákazníkov však automat bez nutnosti stláčania spojky.

Zdroj foto: Mercedes-Benz