Nemecký Automobilwoche, ktorý výsledky štúdie spokojnosti zákazníkov s elektromobilmi agentúry UScale cituje, dodáva, že skepsa vlastníkov batériových áut rastie. Napriek tomu, že sa zvyšuje kapacita batérií, nabíjací výkon a zlepšuje sa dojazd i funkčnosť.

Kým vlani bolo elektromobil ochotných odporučiť takmer 30 % vlastníkov batériových vozidiel, aktuálne spadlo toto číslo na 18 %. To zodpovedá až 40-percentnému medziročnému poklesu!

Logický paradox

Ako si UScale rozporuplné závery vysvetľuje? Pomerne jednoducho a logicky. Tvrdí, že kým prvé vlny majiteľov elektromobilov išli po technológii ako takej a kvôli tomu boli ochotní akceptovať aj vlastnosti či obmedzenú funkčnosť, ktorú vlastníci preferujúci spaľovacie motory netolerujú, situácia sa mení.

Batériové autá sa stále viac dostávajú aj do rúk motoristov, ktorí sa na tento produkt pozerajú inak. Kým prvé skupiny v podstate nadšencov zaujímala nová technika a nákup zdôvodňovali napríklad aj ekologickou stránkou, väčšina spotrebiteľov má pragmatickejší prístup a v zásade tvrdí, že „len chce, aby to fungovalo“, upozorňuje Andreas Sprenger z UScale.

Tesla vedie

Problém je v tom, že to ale optikou mnohých „k elektromobilom práve prichodiacich“ zákazníkov evidentne nefunguje. A rozdiely medzi automobilovými značkami sú obrovské.

Ukazuje sa (asi nijak prekvapivo), že najväčšiu oporu v zákazníkoch má Tesla. Až 69 % majiteľov by tieto produkty odporučilo iným motoristom napriek tomu, že až 43 % z nich priznáva, že sú nespokojní s kvalitou. Americká automobilka však výborne zvládla vlastnosti, ktoré sú pre vodičov vyhľadávajúcich elektromobily skutočne dôležité – len 14 % nestačí dojazd, iba 6 % má problém so spotrebou a 15 % s nabíjacím výkonom. A Tesla suverénne vedie aj v softwarovej podpore, nejaké problémy s ňou má len 10 %.

Kvalita vynikajúca, to podstatné ale nestačí

O týchto výsledkoch môže nemecká prémiová trojka len snívať. Zatiaľ čo všeobecná kvalita batériových Audi, BMW a Mercedesu je pohľadom vlastníkov skoro dokonalá (problémy s ňou má len 9, 3 a 8 % zákazníkov), to čo elektromobily charakterizuje, vodičom nestačí.

Konkrétne? Až 62 % majiteľov Audi hovorí, že im nestačí dojazd, 67 % sa sťažuje na spotrebu a 30 % nevyhovuje nabíjací výkon. Lepšie na tom nie je ani Mercedes, v jeho prípade platia čísla 51, 57 a až 64 % v rámci rovnakých kritérií. V prípade BMW je nespokojných 54 % vlastníkov s dojazdom, 24 % so spotrebou a 49 % s nabíjacím výkonom.

A v prieskume sa tiež prejavili softwarové problémy koncernu VW. Kým na kvalitu si v tomto smere sťažuje „len“ 21 % majiteľov BMW a 15 % vlastníkov Mercedesu, v prípade Audi je to až 57 percent. Volkswagen a Škoda na tom samozrejme nie sú lepšie – u nemeckej značky sa sťažuje na software 58 % majiteľov a u mladomoleslavskej automobilky je to dokonca 68 %.

Asi najviac dôvodov na zamyslenie má v kontexte s touto štúdiou koncern Stellantis. Elektromobil od Opelu by ďalej odporučilo len 8 % súčasných majiteľov. Peugeoty iba 11 %. Výraznejšie spokojnejší sú vodiči batériových Fiatov, autá by odporučilo 41 percent. Veľmi dobre nedopadol ani Nissan, jeho elektromobily by odporučilo 13 percent vodičov.