Koncom júla mal na čínskom trhu premiéru nový model automobilky Li Auto – konkrétne minivan i8, ktorý je dostupný za ceny od (v prepočte) 38 800 eur. Výrobca v snahe demonštrovať jeho vysokú pasívnu bezpečnosť zverejnil v oficiálnom videu čelný náraz s nákladným automobilom Chenglong konkurenčného koncernu Dongfeng. A spustil tým lavínu vzrušených debát a obviňovaní...

Zábery totiž ukazujú, že i8 ustála náraz v zásade bez vážneho poškodenia kabíny, čo sa ale nedá povedať o nákladnom vozidle. Zrážka bola taká intenzívna, že nákladiak doslova vyskočil do vzduchu, jeho kabína sa odtrhla zo zadných závesov a rozpleskla sa o prednú časť minivanu.

Li Auto na prvý pohľad na jednotku

Simulovaná nehoda okamžite vyvolala diskusiu o tom, ako by pri zrážke dopadol iný automobil proti i8 a navyše sa na hlavu Dongfengu zniesla kritika, pretože mnohí začali pochybovať o bezpečnosti 8-tonového Chenglongu, ktorý patrí pod divíziu Dongfeng Liuzhou Motors.

Li Auto hovorí (a naznačuje to tiež video), že všetky stĺpiky na i8 ostali nepoškodené, úspešne sa nafúklo všetkých deväť airbagov a nedošlo dokonca k žiadnym únikom prevádzkových kvapalín, nehovoriac o tom, že náraz bez problémov ustála tiež batéria. Vozidlo sa po zrážke navyše odomklo a vysunulo kľučky. Skrátka príkladné chovanie. Len pripomíname, že obe autá sa pohybovali proti sebe rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu.

Vytočený Dongfeng, právom?

Podľa očakávania sa ozval tiež Dongfeng. Obvinil Li Auto z porušenia autorských práv, čo automobilka zrejme uznala, pretože dodatočne rozmazala logo na volante Chenglongu. Tým výčitky ale neskončili. Dongfeng ďalej tvrdí, že video bolo zverejnené bez ich súhlasu a že „testovacie podmienky nezodpovedali reálnym scenárom. Vraj Li Auto narušuje spravodlivú hospodársku súťaž a vyvoláva obavy z manipulácie so spotrebiteľmi a že „chytí ľudia dokážu odhaliť podvod“.

Li Auto obhajuje skúšku tým, že ide o legitímnu simuláciu reality, skutočnej dopravnej situácie a navyše dodal, že nárazový test nevznikol v jeho centre. Pre automobilku ho vykonal štátny Čínsky automobilový výskumný inštitút (CARI), teda všeobecne uznávaný testovací orgán, ktorý dodal, že autá na žiadosť zadávateľa nijako neupravoval. Li Auto dodatočne upresnilo, že 8-tonový Chenglong bol zakúpený z druhej ruky a jediné úpravy spočívali v dodatočnej montáži diaľkového ovládania.

Prehnaný marketing alebo pochybná bezpečnosť?

Zdôraznila, že účelom nebolo spochybniť bezpečnosť nákladného auta a vyjadrila ľútosť, že video vyvolalo na sociálnych sieťach kontroverzné reakcie. Čo na to Dongfeng? Jeden z jeho predstaviteľov pre stránku QQ tvrdí, že z videa sa zdá, že boli z Chenglongu odstránené predné i zadné listové pružiny, čo spôsobilo poskočenie nákladiaku. A údajne bol dokonca odstránený tiež hydraulický zámok za kabínou kvôli snahe o zníženie hmotnosti, čo vraj bola príčina jej odtrhnutia.

V Číne sa aj preto začína hovoriť o takzvanom „prehnanom marketingu“ či „marketingovej šou“, ktorá poškodila nielen Dongfeng ale tiež Čínsky automobilový výskumný inštitút. Mnohí totiž neveria, že by 2,6-tonový elektromobil mohol zastaviť a vyhodiť do vzduchu pri čelnej zrážke 8-tonové nákladné vozidlo.

Vyšetrovanie neskončilo

Objavujú sa výzvy, aby bol test zopakovaný. Časť diskutujúcich stojí na strane Dongfengu, keď prirovnávajú i8 k „jadrovej zbrani“ či „ničivému zariadeniu“. Iní ukazujú prstom na Dongfeng Liuzhou Motors a pochybujú o bezpečnosti jeho nákladných áut. Kde je pravda, ukáže asi až ďalšie vyšetrovania. Ako píšu tamojší kolegovia, „prach sa po tejto nehode ešte neusadil“.

zdroj: QQ, CNC