Čo číslo, to extrém. Asi tak by sa dal v stručnosti popísať automobil, ktorý máte pred sebou na fotkách. Posúďte sami. Cena čisto okruhového stroja štartuje na čiastke rovné štyri milióny eur. Jeho pohonná jednotka síce nie je úplne nová, stále tu máme osvedčený preplňovaný osemlitrový motor, ale je v kondícii, ktorú sme doteraz nepoznali.

Šestnásťvalec modelu Bolide dostal štyri kompletne nové turbodúchadlá a prepracované mazanie so suchou vaňou. S celým katalógom ďalších zmien to dohromady hodilo 1850 koní pri 7000 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment... 1850 newtonmetrov v rozsahu 2000 až 7025 ot./min.

Bugatti Bolide

Ak máte pocit, že výkony Bugattkám nikdy nechýbali, akurát ich vždy relativizovala pomerne vysoká hmotnosť, tak máte samozrejme pravdu. V tomto konkrétnom prípade to všaK neplatí. Suchá hmotnosť novinky je len 1240 kg. A so všetkými prevádzkovými náplňami a nádržou (na 110-oktánový pretekársky benzín) naplnenou na 90 percent neprekročí hranicu 1450 kg. Ako je možné dosiahnuť niečo také s obrovským motorom, sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies?

S pomocou karbónu, samozrejme. Základ Bolidu tvorí mimoriadne ľahký a zároveň extrémne pevný monokok z uhlíkových vlákien. Ich kvalita sa podľa Bugatti vyrovná štandardom používaným v leteckom priemysle. Aby konštruktéri ušetrili pri stavbe auta každý gram, sú všetky skrutky i upevňovacie prvky vyrobené z titanu. Z titánovej zliatiny sú vyrobené mnohé ďalšie súčiastky, a pretože boli spečené v 3D tlačiarňach, mohli byť duté.

Bugatti Bolide

Napríklad šesťpiestikové strmene karbón-keramického brzdového systému vážia 2,4 kg a kované hliníkové kolesá s centrálnymi maticami majú len 7,4 kg vpredu a 8,4 kg vzadu. Že nejde o malé disky, dokazuje fakt, že predné pneumatiky majú šírku 340 mm, zatiaľ čo tie zadné až 400 mm. Aby mali mechanici menej práce s ich výmenou, do konštrukcie auta sú integrované štyri pneumatické zdviháky.

Len 995 mm vysoké, 1998 mm široké a 4756 mm dlhé vozidlo s rázvorom 2750 mm je podľa zástupcov značky tým najextrémnejším Bugatti, ktoré kedy navrhli a vyrobili. Niet divu. Z 0 na 100 km/h sa Bolide dostane za 2,17 sekundy a dvestovkou pôjde už 4,36 sekundy po štarte.

Bugatti Bolide

500 km/h za 20 sekúnd

Ak vám ani toto nestačí, potom by vás mohol ohromiť iný fakt. Okruhový špeciál je navrhnutý tak, aby jeho maximálna rýchlosť prekračovala 500 kilometrov za hodinu. Ešte lepšie na tom je, že z miesta máte tú päťstovku na tachometri za 20,16 sekundy!

O tom, že je tento stroj rýchly v priamke, snáď nikto nepochybuje. Mimochodom, ten motív písmena X použitý na celom aute (všimnite si zadné svetlá), je odkazom na experimentálne prúdové lietadlo Bell X-1, v ktorom pilot Chuck Yeager prvýkrát prekonal zvukovú bariéru. Bolide však dokáže aj slušne zatáčať. Jeho podvozok a gumy zvládnu bočné preťaženie 2,8 G a v tiahlych zákrutách si aerodynamika dokáže pri rýchlosti 200 km/h vygenerovať prítlak 1800 kg vzadu a 800 kg vpredu. 

Bugatti Bolide

V Bugatti vypočítali, že ich novinka by mala byť schopná zvládnuť okruh de la Sarthe, kde sa jazdí 24-hodinovka Le Mans, za 3 minúty a 7,1 sekundy. To je o osem sekúnd lepší čas v porovnaní s rekordnou Toyotou TS050. Necelých 21 kilometrov dlhú Severnú slučku Nürburgringu by malo Bolide pokoriť pre zmenu za 5:21,1 minúty. To je zase o štyri sekundy horší čas, ako na tomto mieste dosiahlo historicky najrýchlejšie auto Nordschleife – Porsche 919 Hybrid Evo kategórie LMP1.

„Šoférovať Bolide je ako jazdiť na delovej guli,“ hovorí šéf automobilky Stefan Winklemann a dodáva: „Prvýkrát sme ukázali, čoho je motor W16 skutočné schopný.“ 

Bugatti Bolide

Že šestnásťvalcovému agregátu v Bugatti konečne otvorili stavidlá, je určite úžasné. Na druhej strane má však tento počin aj veľmi smutnú druhú stranu mince. Model Bolide, ktorých sa vyrobí len 40, bude s veľkou pravdepodobnosťou úplne posledným novým modelom značky, ktorý bude poháňaný spaľovacím motorom. Všetky ďalšie budúce autá prepriahnu na elektromotory. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 32 obrázkov

zdroj: Bugatti