Výborný nápad, moderná hala, no peniaze chýbajú. Patak Motors mal sériovo vyrábať mestský automobil a zamestnať desiatky ľudí. Projekt podporil aj Banskobystrický samosprávny kraj investovaním do výrobnej haly a samospráva Fiľakova dala priestor formou nájmu.

Podľa plánu mali zmontovať v modernizovanej hale autíčko inšpirované roadstermi 30. rokov minulého storočia, a to v elektrickej i spaľovacej verzii. Cena mala začínať už na 21 900 €. Verzia s elektromotorom s výkonom 15‑30kW a batériou 10 alebo 20 kWh, s dojazdom do 250 km, hmotnosť len 450 kg, a dostupnosť pre vodičov už od 16 rokov.

Problémy: Neplatené záväzky, stratený investor, exekúcie

Napriek vysokým očakávaniam, realita projektu je krutá. Výroba sa ani po dlhých mesiacoch nezačala. Mesto Fiľakovo preto stratilo trpezlivosť a rozhodlo sa zrušiť so spoločnosťou nájomnú zmluvu. Firma sa tiež ocitla v exekúciách – napríklad zo strany dodávateľa biometrických zámkov.

Patak Motors otvorene priznala oneskorenia s platbami aj meškanie rozbehu výroby, čo podľa nich súvisí s tým, že ich pôvodný investor od projektu odstúpil. V súčasnosti sa snažia projekt zachrániť. Do haly investovali 100-tisíc eur, priestory prerobili zo skladových na výrobné a vybavili ich novými linkami. V tejto situácii požiadali mesto ešte o jeden mesiac, počas ktorého chcú hľadať nového investora a žiadať aj o pomoc štát. Mesto Fiľakovo im zatiaľ vyšlo v ústrety, ale ďalšie odklady už odmieta.

Patak Rodster a Top Gear?

Zaujímavosťou je, že Patak Rodster si všimla aj svetová motoristická špička. S vozidlom sa počas jednej zo svojich ciest po Slovensku oboznámila legendárna trojica Clarkson, Hammond a May, známa najmä z Top Gear a The Grand Tour. Aj vďaka tomu sa o slovenskom retro elektromobile dozvedel svet a projekt zaujal pozornosť ďaleko za hranicami krajiny.

Aká je budúcnosť projektu?

Aj napriek týmto prekážkam zostáva Patak Motors odhodlaný pokračovať a vyrábať Rodster. Predbežné objednávky existujú, no sériová výroba zatiaľ nenastala. Tento slovenský projekt tak zatiaľ zostáva len nádejou s veľkým potenciálom, ktorú brzdia finančné a organizačné ťažkosti.

Súčasný stav ukazuje náročnosť vstupu na automobilový trh a potrebu stabilných investícií a dôvery zo strany všetkých zúčastnených. Či sa podarí Pataku rozbehnúť výrobu a zrealizovať sny o slovenskom retro elektromobile, ukáže čas.