Honda NSX je jedným z ďalších áut, ktoré viseli na plagátoch v izbách mladých chalanov s vášňou pre automobily. Kto by ju predsa nepoznal. Športový dvojdverový dvojsedadlový automobil s motorom v strede s vyklápacími svetlami, kabínou prakticky v strede auta, ktorá sa podobala na stíhačku, či jedinečný atmosférický V6 motor s nízkou pohotovostnou hmotnosťou. Jednoducho veľa superlatívov v jednom aute.

Vývoj modelu začal už v roku 1986. Ten bol podmienený čo najlepším výhľadom (celkovo bol výhľadový uhol až 311,8 stupňa), ktorým sa konštruktéri nechali inšpirovať v oblasti stíhačiek. Model NSX je tiež považovaný za veľké dieťa slávneho jazdca F1 Ayrtona Sennu, ten ho testoval na okruhu Nürburgring alebo Suzuka. Existuje niekoľko videí, kde Senna testuje NSX a ukazuje techniku medziplynu.

Okrem Hondy sme názov NSX poznali aj pod americkou divíziou Acura, ktorá bola vytvorená Hondou pre úspešnejší predaj v USA. Podvozkové časti boli vyrobené z hliníka. Pohotovostná hmotnosť zostala na úrovni od 1392 do 1460 kg. Z hliníka boli vyrobené aj časti karosérie, celkové rozloženie hmotnosti bolo 42:58 na prednú a zadnú nápravu. Automobil bol dostupný ako kupé a aj ako verzia Targa.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Predná náprava spoliehala na dvojitý lichobežník, zo začiatku produkcie boli dostupné dokonca predné 15-palcové kolesá. Vzadu ste mali vždy 16-palcové. Neskôr prešiel výrobca na 16- a 17-palcové rozmery a neskôr na všetky 4 kolesá s priemerom 17 palcov. Honda NSX bola tiež prvým sériovým japonským automobilom na svete, ktoré dostalo elektrický posilňovač riadenia. Najprv pre verzie s automatickou prevodovkou, od roku 1993 aj s manuálnou prevodovkou. Zaujímavosťou je aj fakt, že posilňovač funguje približne do rýchlosti 50 km/h, nad týmto tempom je deaktivovaný, čím Honda podporila ešte lepší pocit z riadenia. Honda NSX mala aj samosvorný diferenciál a od roku 1995 elektricky ovládanú škrtiacu klapku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Okrem modernizácii v roku 1997, kedy sa z NA1 prešlo na modelový kód NA2, prišiel v roku 2002 optický a technologický facelift. Športová Honda prišla o vyklápacie predné svetlá, dostala xenónové svetlomety a iné dizajnové zmeny. Odľahčená verzia NSX-R z tohto obdobia mala dokonca len 1244 kg. Honda NSX si zahrala aj v mnohých filmoch, pre mňa je najznámejšia tá z filmu Pulp Fiction s pánom Wolfom.

Motory

Verzia NA1 mala do roku 1997 3,0-litrový V6 s 201 kW (274 k) a 284 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládla za 5,9 sekundy a rozbehla sa na 270 km/h. To platilo pre 5-stupňovú manuálnu prevodovku. Pre 4-stupňový automat bolo k dispozícii 188 kW (256 k) a zrýchlenie na 100 km/h sa predĺžilo na 6,9 sekundy. Samozrejmosťou je pohon zadných kolies.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Od roku 1997 ako verzia NA2 mala v prípade 4-stupňového automatu ten istý motor, rozdiel bol v prípade manuálnej prevodovky. Tá mala po novom 6 stupňov, zdvihový objem motora 3,2 litra, stále usporiadanie V6 a 206 kW (280 k). Zrýchlenie na 100 km/h sa ešte znížilo na 5,7 sekundy a maximálna rýchlosť vzrástla na 275 km/h.

Posledné kusy Hondy NSX vyrobili v roku 2005, dôvodom boli prísnejšie emisie predsa len už vtedy 15-ročného motora. Celosvetovo predali približne 18-tisíc kusov, väčšinou na domácom japonskom a USA trhu. V Európe ide o veľmi výnimočný kúsok. Cenovo štartujú autá na sume okolo 60-tisíc. Lacnejšie len ak máte záujem o pravostranné riadenie, či nie príliš populárnu automatickú prevodovku. Veľa ich však na predaj nie je, čím je exkluzivita modelu zabezpečená. Pár kúskov, dokonca aj na predaj, je aj na Slovensku. Len tá cenovka nie je pre nás „smrteľníkov“ príliš dostupná.

Zdroj foto: Honda