Porsche 928 - 261 bodov

Porsche 928 si dnes prebehneme iba letom – svetom. Vo výrobe zotrvalo takmer 2 desaťročia bez väčších zmien. A v podstate to nebolo ani len klasické Porsche tej doby. Malo vodník motor (vodou chladený) a navyše nebol plochy – rozumej Boxer. 
928 nadväžovala na 924. Celé auto malo byť športové kupé triedy GT. Rozmery? Dĺžka dĺžku 4,45, na šírka 1,84, a výška 1,31 m. Dizajn auta stvoril Wolfgang Möbius. Veľkou zvláštnosťou tej doby bola kombinácia karosérie z ocele a hliníka. 
Prvotne bol pod kapotou motor s rozvodom OHC a objemom 4 478 cm3 s usporiadaním V8. Výkon mala 240 koní, pre US trh 222 koní. Akcelerácia bola pod 7 sekúnd, maximálna rýchlosť 230 km/h a spotreba sa priemerne nedostala pod 13 litrov. Všetky 4 brzdy boli kotúčové a mali vnútorne chladenie. Riadenie bolo hrebeňového typu. 
Koncom 70. rokov prišiel upravený motor na 4,7 litra, označený ako 928 S. Výkon? Rovných 300 koní. Maximálna rýchlosť narástla na 250 km/h a zrýchlenie posunuli na 6,6 sekúnd. Ďalšou zmenou bolo aj elektronické vstrekovanie.
V r. 1985 prišiel päťlitrový motor pre USA so štvorventilovou technikou. Od r. 1987 niesla označenie 928 S4. Výkon narástol 320 k. Maximálna rýchlosť dosahovala táto verzia  270 km/h. S4 sa líšila aj exteriérovo, ale tiež aj napr. väčšie brzdy Brembo s ABS. 
V r. 1989 prišla ešte verzia 928 GT. Motor mal výkon 330 k. Zmenou bolo aj tuhšie odpruženie a širšie pneumatiky. Maximálna rýchlosť podskočila na 275 km/h.  Tieto kusy už mali štandarde 2x airbag.  V r. 1991 GTčku ešte podkúrili, a priniesli model GTS s objemom 5,4 litra. Výkon bol 350 koní. 

Porsche 928 vo výrobe zotrvalo bez väčších zmien takmer 2 desaťročia. Nebolo to ani klasické Porsche doby. Malo vodník motor (rozumej vodou chladený) a navyše nebol plochý, teda boxer, ako mali a majú všetky typy 911. Práve tento typ malo Porsche 928 nahradiť. Typ 928 koncepčne aj tvarovo nadväzoval na jedno z najdostupnejších Porsche vôbec, na typ 924, ktorý pôvodne vznikal pre Audi. Porsche 928 však bolo na opačnom konci ponuky značky, športovo-luxusné kupé triedy GT. Rozmery? Dĺžka 4,45 m šírka 1,84 a výška 1,31 m. Dizajn auta stvoril Wolfgang Möbius. Veľkou zvláštnosťou doby bola kombinácia karosérie z ocele a hliníka.

 
Prvotne bol pod kapotou motor s rozvodom OHC a objemom 4 478 cm3 s usporiadaním V8. Pôvodná verzia mala max. výkon 240 koní (pre US trh 222 k). Akcelerácia na stovku pod 7 sekúnd, maximálna rýchlosť 230 km/h a spotreba sa priemerne nedostala pod 13 litrov. Všetky 4 brzdy boli kotúčové a mali vnútorne chladenie. Riadenie bolo hrebeňové. 
 
Tesne pred začiatkom 80. rokov prišiel upravený motor na 4,7 litra, označený ako 928 S. Výkon? Na danú dobu magických 300 koní. Maximálna rýchlosť narástla na 250 km/h a zrýchlenie posunuli na 6,6 sekúnd. Ďalšou zmenou bolo aj elektronické vstrekovanie.
 
V r. 1985 prišiel päťlitrový motor so štvorventilovou technikou. Od r. 1987 niesla označenie 928 S4. Výkon narástol na 320 k. Maximálna rýchlosť dosahovala 270 km/h. S4 sa líšila aj exteriérovo, ale tiež aj napr. väčšie brzdy Brembo s ABS.
 
V r. 1989 prišla ešte verzia 928 GT. Motor mal výkon 330 k. Zmenou bolo aj tuhšie odpruženie a širšie pneumatiky. Maximálna rýchlosť podskočila na 275 km/h. Tieto kusy už mali štandarde 2x airbag. V r. 1991 GTčku ešte podkúrili, a priniesli model GTS s objemom 5,4 litra. Výkon 350 koní.

BMW rad 7 E23 - 231 bodov

BMW 7 s inertným označením E23 je známa ako prvá moderná sedma vôbec. Predstavili ju v roku 1977 a posledné kusy opustili továreň v r. 1986, resp. 1987 pre USA. Vtedy ju nahradila legenda E32. Menšia modernizácia prebehla v septembri 1982. Zmeny sa týkali ako interiéru, tak exteriéru a trošku aj techniky.


O tom, že E23 bola v danej dobe a v danej triede elitou, niet pochýb. Po prvýkrát sa v nej objavili prvky, ako BC – palubný počítač, „check control panel“ – zobrazujúci chyby na vozidle, či systém zobrazujúci servisné intervaly. Mimochodom, ako prvé BMW malo ABS systém, či od r. 1985 aj airbag vodiča. Samozrejme, v tej dobe iba ako príplatková výbava.


Paleta motorov a označení jednotlivých modelov bolo kvantum. Začínalo to modelom 725 až po 745. Ale už vtedy mierne zmätkovali a zahmlievali posledným dvojčíslom. To nie vždy zodpovedalo výslednému objemu. V skratke by sa dalo povedať, že výkon štartoval na hranici 150 koní a končil pri 286 koňoch pri modeli pre Južnú Afriku.
 

Manuálne prevodovky mali 4 alebo 5 stupňov, automaty 3 alebo 4. Možno viete, že BMW robilo v danej dobe zvyčajne atmosférické motory. Možno ste netušili, že práve sedmica mala aj prepĺňanie. Konkrétne išlo o model 745i pre Európu. Vyrábali ho medzi r. 1979 až 1986. Za základ sa považuje šesťvalcový motor z radu M102 s objemom 3,2 a neskôr s motorom M106 3,4 litra. Výkon ostal totožný 252 koní. Zmenilo sa však ešte vstrekovanie. Menší motor mal Jetronic, väčší Motronic od firmy Bosch. Tieto motory mali trojstupňový automat od ZF. Výbava? Okrem elekttrickych predných a zadných sedadiel to mohol byť aj telefón, alebo vzadu umiestnené ovládanie rádia. A prečo vlastne 745i, keď to bol motor s o liter menším objemom? Jednoducho zohľadnili koeficient 1,4 pri objeme 3,2 litra a bolo z toho rázom atmosférických 4,5 litra. 

Ford Granada Mk2 - 203 bodov

Ford Granada Mk II prišla na trh v auguste 1977. Výroba skončila v r. 1985, keď ho nahradil typ Scorpio. V Spojenom kráľovstve a v Írsku sa však aj naďalej Scorpio predávalo ako Granada. Menšia modernizácia prebehla v r. 1982. Vyrábali ju ako klasický štvordverový sedan. Pre rodinu bolo určené rozmerné kombi. Možno ste nevedeli, a dlho som to nevedel ani ja, že Granadu druhej generácie vyrábali aj ako dvojdverové coupé. 


Auto bolo na danú dobu relatívne luxusné a moderné. Okrem iného si mohol zákazník priplatiť aj za klimatizáciu. Počas existencie sa pod kapotou vystriedalo viacero motorov. Nejdem na to chronologicky, ale veľkosťou. Základ tvorila jednotka s objemom 1,6 litra a výkonom 75 koní. O jednu desatinu litra väčší motor mal výkon od 70 do 73 koní. Dvojlitrový motor mal výkon 99 až 101 koní. Tieto všetky motory boli radové štvorvalce. Pod kapotou ste mohli nájsť aj V6, a to rovno 3. Najmenší mal objem 1999 cm3 a výkon 90 koní. O čosi väčší motor s objemom 2293 cm3 mal výkon 108 až 114 koní. Na samom vrchole stal motor V6 2792 cm s výkonom od 135 až po 160 koní. Niekde boli karburátory, niektoré motory dostali vstrekovania. 


Granady boli mimoriadne populárne s naftovými verziami. Tie dodal Peugeot. Objem sa pohyboval od 1948 cm3, cez 2112 cm až po 2498 cm3. Všetko to boli holé atmosféry. Výkon začínal na 54 koňoch, končil na 69 koňoch.


V závislosti od pohonnej jednotky boli k dispozícii štvor- a päťstupňové manuálne prevodovky. Pre vyznávačov pohodlnej jazdy bol k dispozícií aj trojstupňový automat. Tieto mašiny montovali v nemeckom Koline, ale aj v Japonsku, v Južnej Kórei, na Taiwane, ale tiež aj v Japonsku.

Foto: Autoevolution 

Foto: Pinterest