Koncept japonského lunárneho vozidla pre posádku vznikol v roku 2019, keď sa Toyota a JAXA rozhodli spojiť sily a vyvinúť vozidlo na vodíkový pohon na prieskum Mesiaca. Palivové články majú poskytnúť vozidlu fantastický dojazd 10 000 kilometrov a priestor pre štyroch astronautov.  Nedávno tvorcovia nezvyčajného vozidla oznámili jeho názov – Lunar Cruiser.

Zvládne najnáročnejší terén

Názov Lunar Cruiser sa okamžite zapáčil. Je odkazom na Land Cruiser, terénne auto známe na celom svete, ktorého tradícia siaha do roku 1951. Model Land Cruiser si každoročne vyberú tisíce ľudí vo všetkých zemepisných šírkach, ktorí potrebujú neúnavný dopravný prostriedok na tie najneprístupnejšie miesta ako sú hory, polárne oblasti, púšte alebo tropické džungle. Ak na svete existuje vozidlo, ktoré zaručuje úspech každej výpravy, potom je to práve Land Cruiser, auto s vynikajúcimi terénnymi schopnosťami, odolnou konštrukciou, kvalitné a spoľahlivé. Toyota a Japonská vesmírna agentúra zjavne rátajú s tým, že  Lunar Cruiser poskytne prieskumníkom Mesiaca záruku úspešnej misie a bezpečného návratu.

Prvá vesmírna misia

Plán postaviť lunárne vozidlo s pretlakovou kabínou poháňané vodíkovými palivovými článkami oznámili 13. júna 2019. Dokončené vozidlo by mali do konca roku 2020. Potom začne jeho testovanie. Na prvú misiu sa lunárny krížnik vydá na konci tejto dekády. Ešte tento rok vyvinú špecialisti súbor testovacích postupov na kontrolu všetkých komponentov a funkčnosti vozidla ako celku. Budú zahŕňať fyzické testy aj digitálne simulácie. Toyota má v tejto oblasti bohaté skúsenosti – ako prvá zaviedla do automobilového priemyslu softvér pre virtuálne nárazové testy a digitálne figuríny, ktoré odzrkadľujú dynamický vplyv rôznych typov nárazov na všetky kľúčové vnútorné orgány a tkanivá ľudského tela u detí aj dospelých rôzneho veku. Umožňujú dokonalejšie vyhodnotenie skutočného dopadu nehody na zdravie vodiča a cestujúcich ako nárazové testy s plastovými figurínami.

Pre štyroch astronautov

Lunar Cruiser bude dlhý 6 m, široký 5,2 m a vysoký 3,8 m. Kapacita pretlakovej kabíny pre astronautov bude približne 13 m3. Vozidlo je navrhnuté pre dvoch cestujúcich, ale v prípade núdze ho môžu využiť 4 osoby. Podmienky v interiéri umožnia fungovanie bez skafandra. Astronauti budú môcť z lunárneho vozidla pohodlne vystupovať v skafandroch a pohybovať sa po Mesiaci, a to aj s pomocou autopilota. 

Zdrojom energie budú palivové články – je to efektívne a bezemisné riešenie, ktoré umožňuje nepretržite generovať prúd na palube vozidla reakciou vodíka s kyslíkom. Jediným vedľajším produktom procesu je voda. Vďaka vysokej hustote energie sú palivové články vhodné na použitie vo vesmíre. Toyota je najväčším výrobcom vodíkových vozidiel od roku 2004, keď debutoval jej model Mirai. Tento sedan strednej triedy s elektromotorom s výkonom 154 k má dojazd minimálne 500 km. Do dnešného dňa automobilka predala viac ako 10-tisíc kusov Mirai a tento rok bude debutovať jeho druhá o 30 percent efektívnejšia generácia.

Zdroj: Toyota News