Nuž áno, nie celý kontinent je nehostinná púšť, majú aj mnohé veľké mestá, asfaltové cesty a postupne aj možnosti nabíjať. Plne elektrický hatchback a crossover pomôžu nielen mobilizovať najchudobnejší kontinent, ale zároveň prispejú k rozvoju priemyslu, ekonomiky a energetickej nezávislosti. Technickými parametrami a výbavou sú porovnateľné aj s európskou konkurenciou.
Itaoua – čínska technika v africkom kabáte. Vyrobené v Burkine Faso
Pokiaľ sa vám mestský hatchback Native alebo malý oplastovaný crossover Sahel zdajú povedomé, nie ste na omyle. Ide o licenčnú výrobu automobilky Dongfeng – konkrétne modelov Nammi 01 a Box. Disponujú 31,45 kWh akumulátormi, výkonom motora 70 kW a krútiacim momentom 160 Nm. Obe majú pohon prednej nápravy. Nabité by mali byť za polhodinu s dojazdom 330 km podľa CLTC a 240 km podľa WLTP . Súčasťou výbavy sú LED svetlá, plne digitálna prístrojovka, bezrámové okná, automatická klimatizácia, parkovacia kamera a senzory, dotykový infotainment s navigáciou či USB a Bluetooth pripojením.
Pokiaľ bude mať Sahel totožnú výbavu ako Box, jeho čínsky základ, zákazníci sa budú môcť tešiť aj na systém autohold, adaptívny tempomat a svetlomety, bezkľúčové odomykanie, bezdrôtové nabíjanie mobilu či elektricky nastaviteľné vyhrievané aj ventilované sedadlá. O bezpečnosť by sa staralo monitorovanie tlaku pneumatík, udržiavanie v jazdnom pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek a taktiež predné, zadné aj bočné airbagy.
Cieľ nie je silou-mocou vyrobiť čo najlacnejšie auto
Najlacnejší automobil z Indie, Tata Nano, v minulosti na trhu neuspel. Vyššie spomínanú výbavu by ste v ňom hľadali márne. Nemal diaľkové svetlá, ABS, airbagy, posilňovač riadenia ani rádio. Nielenže nemal klimatizáciu či kúrenie – nemal vôbec žiadny systém ventilácie. Stačiť museli len dvojbodové pásy, jeden stierač a jedno spätné zrkadlo. Veko kufra ani zadné okná sa nedali otvárať. Palivová nádrž bola pod prednou kapotou ako na Trabante a namiesto koberčekov bol na podlahe asfaltový nástrek. Nechceli ho ani na domácom trhu. V zákrute sa prevrátil už pri 30 km/h a v nárazovom teste dostal 0 hviezdičiek.
Itaoua sa rozhodla ísť inou cestou a nestavia Sahel ani Native do role najlacnejších na trhu. Snaží sa ponúknuť slušne vybavené elektromobily za rozumnú cenu prispôsobené potrebám domáceho trhu. Zároveň prispeje k rozvoju priemyslu a ekonomiky. Projekt má podporu aj od tamojšej vlády. Sahel a Native sú parametrami a výbavou podobné európskym autám ako napr. Dacia Spring alebo Citroën ë-C3. Konkurencieschopnosť v Európe je otázna, keďže Dongfeng v nej už má oficiálnu distrubúciu. Predaj prakticky rovnakých produktov od dvoch výrobcov na jednom trhu z ekonomického hľadiska pravdepodobne nebude dávať význam.
Cesta k energetickej nezávislosti
Vo veľkej časti sveta je elektrifikácia automobilového priemyslu predovšetkým otázkou ekológie. V krajinách, kde elektrina celoročne dopadá na zem zo slnka môže ísť aj o cestu k energetickej nezávislosti. Na mieste je aj otázka, či je 240-kilometrový dojazd dostačujúci vzhľadom na rozlohu a hustotu osídlenia. Stredoafrický štát, Rwanda, ukázal, že by to mohlo fungovať. Tamojšie Ministerstvo infraštruktúry má cieľ umiestniť nabíjacie stanice na už existujúce čerpačky alebo do komerčných priestorov a to najďalej 50 km od seba.
Zdroje informácií:
https://e-drivers.com/nieuw-ev-merk-in-burkina-faso-is-eigenlijk-chinees/
https://furtherafrica.com/2024/11/25/rwanda-advances-electric-vehicle-charging-infrastructure/
https://dfmotor.sk/box/#technickeparametre
Zdroje obrázkov:
https://e-drivers.com/nieuw-ev-merk-in-burkina-faso-is-eigenlijk-chinees/
#2 #3 #4 #5 sú porovnania čínskeho základu a afrického derivátu