Čierny zoznam v Carvago vzniká na základe výsledkov kontrol CarAudit, reklamácií aj znalostí tímu. Vďaka Blacklistu sa vraj zákazníci vyhnú rizikovým nákupom a drahým opravám po uplynutí záručnej doby. V praxi to znamená, že najväčšia online platforma na nákup a predaj áut v Európe úplne vyradila ďalších 24 756 problémových vozidiel. Medzi nimi sú modely masových značiek poháňané spaľovacími motormi, niekoľko hybridov a tiež elektromobily vrátane Porsche Taycan.

Carvago Blacklist je súčasťou nášho záväzku dodávať zákazníkom len preverené vozidlá, ktoré im budú prinášať úžitok a radosť ešte dlho po uplynutí našej záruky, ktorú na jazdené autá poskytujeme,“ vysvetľuje Viktor Holík, Country Manager Carvago Slovakia. „Pridanie každého ďalšieho modelu na Blacklist samozrejme starostlivo zvažujeme, pretože tým zužujeme ponuku a obmedzujeme zákazníkom výber. Sme však presvedčení, že v niektorých prípadoch to stojí za to. Naša detailná kontrola CarAudit preverí stav vozidla v okamihu predaja, no problémový model s konštrukčnou vadou môže zákazníkovi pripraviť drahé prekvapenie niekedy v budúcnosti.

Najnovšie rozšírenie vychádza z čerstvých skúseností technikov Carvago a nadväzuje na minuloročné zavedenie Blacklistu, ktoré vylúčilo desaťtisíce áut so spoľahlivosťou pod úrovňou. Medzi ne patria napríklad VW s motormi EA111, Stellantis s preplňovanými benzínovými motormi 1.2 a 1.6 l či BMW s agregátmi N47.
 
Takýto výber chráni zákazníkov aj pred nákladnými opravami, ktoré môžu pri spaľovacích i elektrických vozidlách prekročiť tisíce eur, prípadne pred častými návštevami servisu kvôli zvolávacím akciám. Moderné autá sú komplexné stroje vystavené dlhodobému namáhaniu a poruchy sú preto prirodzené.
 
Pri konkrétnych modeloch zaradených do Blacklistu je však riziko podľa Carvago príliš vysoké. Hoci ich mnohé autobazáre stále predávajú, Carvago sa im vyhýba. Podľa analýzy, v európskej inzercii je viac ako 445 000 potenciálne problematických vozidiel. Ak by čo i len polovica z nich mala poruchu so servisným nákladom nad 5000 eur, výsledné škody by presiahli miliardy korún.
Carvago Blacklist sa opiera o odborné poznatky tímu, výsledky technických prehliadok CarAudit, ktorými musí prejsť každé predávané vozidlo, a o údaje z reklamácií v rámci záruky. Ide o kľúčovú súčasť iniciatívy Carvago pre bezpečný nákup – ktorá zákazníkom zaručuje dôkladnú kontrolu, zabezpečenie všetkých formalít, prípravu vozidla, doručenie až domov a polročnú záruku s možnosťou vrátenia auta do 14 dní.

Ktoré autá pribudli do zoznamu v prvom kvartáli 2025?

Audi e-tron do 2021 vrátane

Elektrické SUV od Audi zaujalo pri svojom vstupe na trh prémiovým interiérom a presvedčivou dynamikou. Trakčná batéria bola predmetom viacerých zvolávacích akcií, v praxi sa však Carvago s ich poruchami nestretáva. Audi e-tron sa ocitlo na Carvago Blackliste najmä kvôli opakovaným a ťažko opraviteľným poruchám elektromotorov. Dôvody: Časté poruchy elektromotorov

BMW 330e F30 / BMW 530e G30 (všetky ročníky)

Plug-in hybridná verzia predchádzajúcej generácie BMW radu 3 zožala vo svojej dobe pochvalu za jazdné vlastnosti aj zladenie elektrického motora s benzínovým. To sa ale časom ukázalo ako kameň úrazu. Ložiská elektromotora totiž majú obmedzenú životnosť a ako náhradný diel možno oficiálne objednať iba celú prevodovku, do ktorej je elektromotor integrovaný. V iných modeloch BMW s podobným riešením pohonu Carvago tento problém zatiaľ vo väčšej miere nezaznamenáva. Dôvody: Neopraviteľné zlyhanie ložísk elektromotora integrovaného do prevodovky
 

Ford Focus III 1.5 EcoBoost (všetky ročníky)

Zážihové motory Ford EcoBoost, kombinujúce priame vstrekovanie s preplňovaním, žiaľ preslávili široké spektrum vážnych porúch. K niektorým prispieva nesprávna údržba, ale to nemení nič na tom, že Carvago považuje riziko pre svojich zákazníkov za príliš veľké. Pozor, reč je o štvorvalci z konštrukčnej rady Sigma. Novší trojvalec s rovnakým obchodným označením, montovaný do modelov Focus 4. generácie alebo Kuga 3. generácie, sa zatiaľ javí ako uspokojivo spoľahlivý. Dôvody: Prehrievanie, prenikanie chladiacej kvapaliny do valcov, degradácia remeňa v oleji atď.
 
Ďalšie dotknuté modely s rovnakým motorom: Ford C-Max, Ford Kuga, Ford Mondeo, Landwind X7
 

Hyundai Tucson 1.6 CRDi mHEV (všetky ročníky)

Vznetovým motorom Hyundai/Kia z konštrukčnej rady U, žiaľ, nie sú neznáme typické poruchy dieselových motorov, najmä poruchy emisného príslušenstva. Tie ešte mechanici Carvago dokážu včas odhaliť v rámci predkúpnych kontrol CarAudit, ale mild-hybridná verzia pridáva špecifický problém v podobe zle navrhnutého napínacieho mechanizmu hybridnej časti hnacieho reťazca. Zlyhanie kladky potom znamená mechanické zničenie motora. Dôvody: Riziko deštrukcie motora v dôsledku zlyhania napínacej kladky štartéra/generátora, poddimenzovaná mechanika, rýchle zanášanie filtra pevných častíc
 
Ďalšie dotknuté modely s rovnakým motorom: Hyundai i30, Hyundai Kona, Kia Ceed, Kia Proceed, Kia Sportage, Kia xCeed

Jaguar i-Pace (do 2020 vrátane)

Prvý elektrický Jaguar sa dobre šoféruje a dnes sa dá kúpiť za veľmi zaujímavé ceny. To má však svoj dôvod. Chémia batérií LG totiž prináša množstvo rizík vrátane toho najzávažnejšieho – náhleho vzplanutia vozidla stojaceho pokojne niekoľko hodín v garáži. Automobilka sa neúspešne snažila problém riešiť zvolávacími akciami, napokon však v niektorých krajinách musela pristúpiť až k spätnému odkupu áut od zákazníkov. Problém sa podľa dostupných informácií týka najmä niektorých výrobných sérií, Carvago ako online platforma však považuje za bezpečnejšie tieto vozidlá z potenciálne rizikového obdobia preventívne vylúčiť. Dôvody: Dlhodobé problémy s trakčnou batériou vrátane rizika požiaru
 

Opel Ampera 1. generácie (všetky ročníky)

Európsky súrodenec Chevroletu Volt bol na svoju dobu nesmierne inovatívny. Išlo o nabíjací (plug-in) hybrid, v ktorom spaľovací motor fungoval nie ako priamy pohon kolies, ale ako generátor elektriny na priebežné dobíjanie batérie. Až neskôr sa pre toto riešenie zaužívalo označenie „range extender“ a dnes sa vo veľkom vracia do módy. Dôvody zaradenia na Carvago Blacklist sú v podstate banálne – po rokoch zlyhávajú ložiská v elektromotoroch a batérie majú len zlomok pôvodnej kapacity. Dôvody: Degradácia batérie, poruchy elektromotorov
 

Porsche Taycan (do 2024)

Najrýchlejšie nabíjanie, ohromujúce jazdné vlastnosti a prestíž značky Porsche, žiaľ, nezaručili modelu Taycan imunitu proti najväčšiemu strašiakovi elektromobilov – riziku skratu v batérii, ktorý by mohol viesť až k požiaru. Primárna príčina je podľa dostupných informácií rovnaká ako v prípade Jaguaru i-Pace, teda chémia „vrecúškových“ článkov LG. Porsche preto obmedzuje majiteľov Taycanov v nabíjaní a v niektorých prípadoch dokonca vyžaduje pravidelné niekoľkohodinové kontroly batérie diagnostikou v autorizovanom servise. Definitívnu nápravu priniesol pravdepodobne až modernizovaný model vyrábaný od marca 2024. Dôvody: Vleklé problémy s trakčnou batériou vrátane rizika požiaru
 

Range Rover Evoque TD4 (do 2021)

Zážihové a vznetové dvojlitrové štvorvalce Ingenium mali „dvojznačke“ Jaguar Land Rover nahradiť jednotky od Fordu, pod ktorého krídla predtým značka patrila. Sebavedomý názov („ingenious“ znamená dôvtipný alebo dokonca geniálny) však s odstupom času vyznieva trochu trpko, pretože motory trpia predčasným opotrebením plastových vodičov rozvodového reťaze, poruchami turbodúchadiel a riedením oleja naftou, ktoré – ak nie je rozpoznané včas – spúšťa kaskádu vážnych mechanických problémov. Postupné konštrukčné úpravy spoľahlivosť zlepšili, najproblematickejšie sú tak najmä staršie ročníky. Dôvody: Zlyhanie rozvodového reťaze, upchávanie filtra pevných častíc, predčasné opotrebenie valcov
 
Ďalšie dotknuté modely s rovnakým motorom: Jaguar E-Pace, Jaguar F-Pace, Jaguar XE, Jaguar XF, Land Rover Discovery, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover Velar
 

Volvo V60 T4 (do 2015)

Väčšina ľudí vrátane mnohých fanúšikov značky netuší, že motor Ford 1.6 EcoBoost (ešte problematickejší predchodca vyššie spomenutej pätnásťstovky) sa montoval aj do mnohých modelov značky Volvo približne z rokov 2010 – 2016. Výsledkom snahy o maximálne zníženie vnútorného trenia bola, žiaľ, poddimenzovaná mechanika aj chladenie spolu s ďalšími nedostatkami. Vďaka inému sania a softvéru síce motor vo vozidlách Volvo fungoval o niečo spoľahlivejšie než vo Fordoch, hlavné konštrukčné slabiny mu však zostali. Dôvody: Praskanie hláv, nadmerné zanášanie uhlíkovými usadeninami, prehrievanie, prenikanie chladiacej kvapaliny do valcov atď.
 
Ďalšie dotknuté modely s rovnakým motorom: Ford C-Max, Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Galaxy, Ford Kuga, Ford Mondeo, Volvo S60, Volvo S80, Volvo V40, Volvo V60, Volvo V70

zdroj: Carvago.com
foto: depositphotos.com