Elektrické kolobežky dokážu byť skvelým pomocníkom najmä v mestách, ktoré sú preplnené autami. Zaberajú menej miesta ako automobily, sú ekologickejšie a praktické. Postupne si tak získali čoraz väčší záujem mnohých ľudí, ktorí ich využívajú na prepravu za prácou či koníčkami.

Má to však aj odvrátenú stránku. Zdieľané kolobežky najmä v ich neregulovanej podobe vedú k tomu, že ich majitelia odkladali na miesta, kde zavadzali ostatným či vytvárali dokonca nebezpečné situácie. V mestách, ktoré nie sú na kolobežkárov pripravené, dochádza k tomu, že kolobežky vytvárajú nebezpečné situácie, napríklad ohrozením chodcov.

Elektrické kolobežky si prešli veľmi rýchlym vývojom a priamo z Číny si dnes dokážete cez internet objednať také modely, ktoré dokážu rýchlosťou v mestách konkurovať aj autám. Bolo preto úplne jasné, že mestá začnú e-kolobežky čoraz viac regulovať a sprísňovať pravidlá. Ako však najnovšie ukazuje i prípad z Francúzska, v hre sú rovno aj priamo zákazy tohto dopravného prostriedku.

Paríž rozhodol jasne

Parížania najnovšie veľkou väčšinou hlasov zakázali požičiavanie elektrických skútrov v meste. 89 percent hlasujúcich sa v miestnom referende vyslovilo za zákaz. Hlasovania sa však zúčastnilo len 7,46 percenta z približne 1,3 milióna obyvateľov zapísaných v zoznamoch voličov.

Bez ohľadu na to už mesto medzičasom oznámilo, že výsledok hlasovania považuje za záväzný. "Víťazstvo miestnej demokracie," okomentovala primátorka Paríža Anne Hidalgo. Od 1. septembra tak už v Paríži nebudú fungovať služby zdieľaných e-kolobežiek.

Primátorka Anne Hidalgo, ktorá verejnú občiansku anketu sama iniciovala, sa netajila tým, že by e-kolobežkám rada dala stopku. Dnes je v meste zhruba 15-tisíc verejných e-kolobežiek. S tými sa Parížania nateraz rozlúčia, no tie súkromné budú môcť v meste jazdiť aj naďalej.

Kritici kolobežkám vyčítali, že turisti i domáci s nimi jazdia často neopatrne, na chodníkoch sa stávajú nehody a kolobežky mali vyvolávať dopravný chaos. Firmy, ktoré e-kolobežky prevádzkujú, už vyjadrili obavy, že rozhodnutie z Paríža môže byť len začiatkom. "Vojna" proti tomuto dopravnému prostriedku sa môže rozšíriť aj do daľších miest a štátov.

Zdroj: Tagesschau / foto: cz.depositphotos.com