Najrýchlejším hot hatchom s pohonom predných kolies na Nürburgringu je Honda Civic Type R. Ešte v máji 2014 zvládla na Nordschleife za 7:50,63!

Honda Civic Type R, nový kráľ Nürburgringu s časom 7:50,63

Lenže nejazdili so sériovým autom, ale prototypom, ktorý mal k produkčnej verzii veľmi blízko. Konkrétne použili rovnaký motor, výfuk, podvozok, aerokit, brzdy, disky a pneumatiky, aké budú montovať na sériové auto. Z interiéru však vyhodili sedadlo spolujazdca, klimatizáciu, audio a namontovali bezpečnostný rám. Honda hovorí, že tak urobili kvôli bezpečnosti a ich cieľom nebolo zvýšiť tuhosť auta. Čas 7:50.63 síce nedosiahli so sériovým Civicom Type R, ale zaviazali sa, že sa v priebehu roka na Nürburgring vrátia a rekord prekonajú.

Na nový Civic Type R sme dlho čakali a dočkali sme sa. Po prvýkrát v ňom Honda použila prepĺňaný motor. Môžete si byť istí, že pod kapotou nájdete poriadne nabušenú techniku. Inžinieri si pre Civic Type R pripravili 2,0 litrový prepĺňaný VTEC štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý točí až 7000 otáčok! Aj ostatné čísla vyrazia dych. Výkon 225 kW (306 k) pri 6500 ot. a krútiaci moment 400 Nm pri 2500 ot. Keď k tomu pripočítame 6-stupňovú manuálnu prevodovku, samosvorný diferenciál a predný pohon, máme o zábavu postarané. Takto naložený Civic Type R zrýchli na stovku za parádnych 5,7 s a zastaví sa až pri 270 km/h. Aby auto bezpečne zastavili, použili štvorpiestikové brzdy Brembo s vŕtanými kotúčmi s priemerom 350 mm.

Aerokit ladili vo veternom tuneli v Sakure

Civic má pod kapotou umelecké dielo, 2,0 litrový turbo VTEC s priamym vstrekovaním, ktorý dáva 306 k. Keď k tomu prirátame vylepšené zavesenie Dual Axis Strut, máme cestnú raketu. Škoda tej zásadnej zmeny dizajnu. :(

Porovnajte sami. Modrý je koncept, biela je sériová podoba...

Dobré auto nerobí len silný motor, ale aj výborne naladený podvozok. Výborný styk s vozovkou zaručia špeciálne pneumatiky s rozmermi 235/35 R19, ktoré vyvinula priamo pre Civic Type R spoločnosť Continental. Vpredu použili zavesenie, ktoré volajú Dual Axis Strut, čo by sme mohli preložiť ako dvojosá vzpera. Pri návrhu vychádzali z klasického McPhersonu, ktorý doplnili o ďalší kĺb. Ten má za úlohu posunúť os otáčania kolesa. Pri prejazde zákrutou sa koleso neotáča okolo osi tlmiča, ale okolo osi, ktorá je bližšie k stredu kolesa. Týmto spôsobom eliminujú tzv. torque steer (ťahanie volantu pri plnom plyne, ktoré je obvyklým javom pri silných predokolkách) a zlepšujú presnosť riadenia. Ak by ste vzadu čakali viacprvkové zavesenie, alebo nebodaj dvojitý lichobežník, tak sa máte smolu. V Honde stavili na jednoduchú torznú priečku s H prierezom, ktorú doplnili adaptívnymi tlmičmi a tuhým stabilizátorom. A to je pre špičkové jazdecké náradie konštrukčne veľmi prekvapivo jednoduché a lacné riešenie. Celkom v kontraste s prednou nápravou. No podstatné nie je to, čo tam je, ale ako to funguje. Takže čakáme na test :)

...podobne pri pohľade zo zadu musí každému na bielom aute chýbať to, čo modrú verziu urobilo fenomenálnou.

Aero balíček Hondy Civic Type R nie je na okrasu, ale skutočne funguje. Obtekanie vzduchu ladili vo veternom tuneli v Sakure.

Už na prvý pohľad vyzerá Type R inak ako obyčajná Honda Civic. Zaslúžil sa o to agresívny bodykit s kopou aerodynamických doplnkov. Tie však nie sú len na okrasu,  všetko čo na auto pridali má svoju funkciu. Prúdenie vzduchu okolo Civicu Type R ladili na aerodynamickom tuneli v Sakure. Ako prvé do očí udrie veľké krídlo, ktorého tvar optimalizovali tak, aby malo čo najmenší odpor a poskytovalo dostatočný prítlak. S prúdením vzduchu pod autom pomáha v zadnej časti aj difúzor. Zmenili aj predok, napríklad tvarom nárazníka znižujú turbulencie v oblasti predných kolies. Zväčšili aj otvory, ktorými privádzajú čerstvý vzduch k chladičom a motoru. Teplý vzduch z motorového priestoru potom vyťahujú otvormi nad a za prednými kolesami.

Nová Honda Civic Type R je poriadny kus auta a nebojím sa povedať, že ju môžeme smelo zaradiť medzi najlepšie hot hatche, ak nie je vôbec najlepšia. Automobilka začne Civic Type R predávať v priebehu leta 2015, máme sa na čo tešiť.

Zdroj: tlačová správa, autoforum.cz