Naposledy sa o titul najrýchlejšieho hot hatchu na Nürburgringu naťahovali Seat Leon Cupra 280 a Renault Mégane R.S. 275 Trophy R. Ako sa hovorí, kde sa dvaja bijú, tretí zvíťazí. Najrýchlejší hot hatch na Nordschleife už nie je ani Seat, ani Renault, ale nová Honda Civic Type R. Ešte v máji 2014 s ňou zajazdili čas 7:50,63.

Najrýchlejším hot hatchom s pohonom predných kolies na Nürburgringu je Honda Civic Type R. Ešte v máji 2014 zvládla na Nordschleife za 7:50,63!

Honda Civic Type R, nový kráľ Nürburgringu s časom 7:50,63

Lenže nejazdili so sériovým autom, ale prototypom, ktorý mal k produkčnej verzii veľmi blízko. Konkrétne použili rovnaký motor, výfuk, podvozok, aerokit, brzdy, disky a pneumatiky, aké budú montovať na sériové auto. Z interiéru však vyhodili sedadlo spolujazdca, klimatizáciu, audio a namontovali bezpečnostný rám. Honda hovorí, že tak urobili kvôli bezpečnosti a ich cieľom nebolo zvýšiť tuhosť auta. Čas 7:50.63 síce nedosiahli so sériovým Civicom Type R, ale zaviazali sa, že sa v priebehu roka na Nürburgring vrátia a rekord prekonajú.

Na nový Civic Type R sme dlho čakali a dočkali sme sa. Po prvýkrát v ňom Honda použila prepĺňaný motor. Môžete si byť istí, že pod kapotou nájdete poriadne nabušenú techniku. Inžinieri si pre Civic Type R pripravili 2,0 litrový prepĺňaný VTEC štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý točí až 7000 otáčok! Aj ostatné čísla vyrazia dych. Výkon 225 kW (306 k) pri 6500 ot. a krútiaci moment 400 Nm pri 2500 ot. Keď k tomu pripočítame 6-stupňovú manuálnu prevodovku, samosvorný diferenciál a predný pohon, máme o zábavu postarané. Takto naložený Civic Type R zrýchli na stovku za parádnych 5,7 s a zastaví sa až pri 270 km/h. Aby auto bezpečne zastavili, použili štvorpiestikové brzdy Brembo s vŕtanými kotúčmi s priemerom 350 mm.

Aerokit ladili vo veternom tuneli v Sakure

Civic má pod kapotou umelecké dielo, 2,0 litrový turbo VTEC s priamym vstrekovaním, ktorý dáva 306 k. Keď k tomu prirátame vylepšené zavesenie Dual Axis Strut, máme cestnú raketu. Škoda tej zásadnej zmeny dizajnu. :(

Porovnajte sami. Modrý je koncept, biela je sériová podoba...

Dobré auto nerobí len silný motor, ale aj výborne naladený podvozok. Výborný styk s vozovkou zaručia špeciálne pneumatiky s rozmermi 235/35 R19, ktoré vyvinula priamo pre Civic Type R spoločnosť Continental. Vpredu použili zavesenie, ktoré volajú Dual Axis Strut, čo by sme mohli preložiť ako dvojosá vzpera. Pri návrhu vychádzali z klasického McPhersonu, ktorý doplnili o ďalší kĺb. Ten má za úlohu posunúť os otáčania kolesa. Pri prejazde zákrutou sa koleso neotáča okolo osi tlmiča, ale okolo osi, ktorá je bližšie k stredu kolesa. Týmto spôsobom eliminujú tzv. torque steer (ťahanie volantu pri plnom plyne, ktoré je obvyklým javom pri silných predokolkách) a zlepšujú presnosť riadenia. Ak by ste vzadu čakali viacprvkové zavesenie, alebo nebodaj dvojitý lichobežník, tak sa máte smolu. V Honde stavili na jednoduchú torznú priečku s H prierezom, ktorú doplnili adaptívnymi tlmičmi a tuhým stabilizátorom. A to je pre špičkové jazdecké náradie konštrukčne veľmi prekvapivo jednoduché a lacné riešenie. Celkom v kontraste s prednou nápravou. No podstatné nie je to, čo tam je, ale ako to funguje. Takže čakáme na test :)

...podobne pri pohľade zo zadu musí každému na bielom aute chýbať to, čo modrú verziu urobilo fenomenálnou.

Aero balíček Hondy Civic Type R nie je na okrasu, ale skutočne funguje. Obtekanie vzduchu ladili vo veternom tuneli v Sakure.

Už na prvý pohľad vyzerá Type R inak ako obyčajná Honda Civic. Zaslúžil sa o to agresívny bodykit s kopou aerodynamických doplnkov. Tie však nie sú len na okrasu,  všetko čo na auto pridali má svoju funkciu. Prúdenie vzduchu okolo Civicu Type R ladili na aerodynamickom tuneli v Sakure. Ako prvé do očí udrie veľké krídlo, ktorého tvar optimalizovali tak, aby malo čo najmenší odpor a poskytovalo dostatočný prítlak. S prúdením vzduchu pod autom pomáha v zadnej časti aj difúzor. Zmenili aj predok, napríklad tvarom nárazníka znižujú turbulencie v oblasti predných kolies. Zväčšili aj otvory, ktorými privádzajú čerstvý vzduch k chladičom a motoru. Teplý vzduch z motorového priestoru potom vyťahujú otvormi nad a za prednými kolesami.

Nová Honda Civic Type R je poriadny kus auta a nebojím sa povedať, že ju môžeme smelo zaradiť medzi najlepšie hot hatche, ak nie je vôbec najlepšia. Automobilka začne Civic Type R predávať v priebehu leta 2015, máme sa na čo tešiť.

Zdroj: tlačová správa, autoforum.cz