Pri dlhodobejšom jazdení na rezerve sa najčastejšie skloňujú dva problémy. Nie sú pravidlom, je tu skôr vyššia pravdepodobnosť. Ale prečo sa tomu radšej nevyhnúť? Hovorí sa o problémoch so znefunkčnením palivového čerpadla v nádrži a o kondenzácii vody v nádrži. Nádrž je totiž v princípe uzavretý priestor a skondenzovaná voda zo vzduchu sa dostane len jednou cestou - do motora.

Poškodenie elektrického dopravného čerpadla

Začnem problémom s možným poškodením dopravného palivového čerpadla v nádrži. Tu však treba na začiatok spomenúť, že nie každý automobil má v nádrži aj toto čerpadlo. Niektoré typy (staršie vznetové motory), ho jednoducho nemajú, keďže majú na vstrekovacom čerpadle malé dopravné zubové čerpadlo, ktoré toto elektrické v nádrži supluje. Tu máte o starosť menej. V nádrži je len palivomer.

Ak elektrické čerpadlo v nádrži máte a jazdíte dlhodobo s malým množstvom paliva alebo len na rezerve, môže toto čerpadlo prestať fungovať predčasne, jednoducho skôr, ako by malo vydržať. Čerpadlo je totiž palivom chladené, keďže sa ako každý elektrický diel zohrieva. Konštruktéri s tým rátajú, a tak je dlhodobá prevádzka s minimom paliva pre toto čerpadlo škodlivá.

Okrem toho je toto čerpadlo palivom aj mazané (v prípade vznetového motora), navyše saje palivo z najspodnejšej časti nádrže. Ak v nej máte väčšie množstvo paliva, nečistoty (ktoré sa prevádzkou jednoducho do nádrže dostanú a behom rokov je ich tam dosť) sú rozptýlené v celom objeme. Ak však máte v nádrži minimum paliva, aj množstvo nečistôt je len v tomto malom objeme, a tak je väčšia pravdepodobnosť, že sa nasajú do čerpadla vo väčšom množstve. To všetko môže viesť k skoršiemu opotrebovaniu tohto čerpadla a aj ďalších súčastí palivovej sústavy.

Kondenzácia vody

Ďalším problémom, ktorý môže nastať pri jazde na rezervu, je kondenzácia vody v uzavretom priestore. Ak sa totiž vodná para zo vzduchu, ktorý je v nádrži, vyzráža na povrchu, vznikne jednoducho voda, ktorá stečie do paliva a zmieša sa s ním. Ak máte v nádrži takmer „plnú“, množstvo vzduchu je tam minimálne. Ak ale máte rezervu a jazdíte na nej často, množstvo vzduchu v nádrži je takmer rovné celkovému objemu, a tak sa vyzrážaná voda dostane do celého palivového systému.

Okrem samotného palivového čerpadla vám voda môže postupne poškodzovať samotný palivomer, kovové potrubie (ktoré začne hrdzavieť zvnútra a časti hrdze sa budú dostávať smerom do vstrekovacieho systému), vstrekovacie čerpadlo (ak ho motor má) a jednotlivé vstrekovače. Čiže nakoniec z tankovania za 10 eur raz za 2 či 3 dni miesto tankovania plnej raz za mesiac nič neušetríte, palivo mesiac či dva v nádrži bez problémov vydrží (problémom je odstavenie auta tak na pol roka a viac), skôr si takýmto štýlom tankovania len viac ničíte súčasti palivovej sústavy.

Majte, hlavne v zime, v nádrži vždy aspoň 1/4 nádrže

Obdobie plné zápch, nepredvídateľných komplikácií na cestách je spojené s chladom a nepohodou. Na rozdiel od letného obdobia, kedy vo veľkej zápche môžete pohodlne opustiť auto, alebo si aspoň dlhodobo otvoriť okno a nebude vám zima, je dobrá viditeľnosť, to všetko sú veci, ktoré v zime nefungujú. Je veľmi zlé, ak ostanete v dlhej nečakanej zápche niekde visieť bez paliva. Je veľmi vhodné byť pripravený na situáciu, že v zápche na diaľnici budete aj niekoľko hodín s komfortom naštartovaného motora...