Asi nikoho neprekvapíme, keď napíšeme, že reálna spotreba automobilov sa často líši od tej normovanej. Najviac ovplyvňujeme spotrebu my, vodiči. Niekto dokáže jazdiť úsporne, ale väčšina vodičov sa k normovanej spotrebe ani len nepriblíži. Jednoduchým riešením by mohlo byť zavedenie novej metodiky merania spotreby. Manažéri automobiliek sa však novým pravidlám bránia a chcú ich čo najviac pozdržať.

 

Pri súčasnej metodike NEDC, dokážu automobilky využívať voľnosť nastavených pravidiel. Často sa tak stáva, že meranie prebieha na prehustených pneumatikách, s vypnutou klimatizáciou, alebo dokonca s prelepenými otvormi, kvôli lepšej aerodynamike. V laboratórnych podmienkach tak dosahujú skvelé výsledky najmä malé motory. V realite potom žerú omnoho viac. Nemecký Auto Club Europa minulý rok urobil test reálnej spotreby pre 91 vozidiel. Výsledky boli šokujúce, niektoré autá prekračujú normovanú spotrebu aj o viac ako 30%!

Podľa porovnania najviac „zavádza“ automobilka Audi. Hneď v závese je Volvo a Alfa Romeo. Na konci rebríčka je trio Honda, Kia a Hyundai.

Väčší poriadok do merania spotreby by mala priniesť metodika WLTP. Pôvodne mala vstúpiť do platnosti v septembri 2017. Automobilky sa však búria a tvrdia, že na novú metodiku nie sú pripravené. Preto požadujú jej odsun až na rok 2020.


Spotrebu áut v Európe nemerajú len podľa metodiky NEDC. Britský Which? Car, organizácia zastupujúca spotrebiteľov meria spotrebu vlastným spôsobom. Testovanie prebieha tiež v laboratórnych podmienkach, ale autá sú bez špeciálnych úprav. Test simuluje aj jazdu po diaľnici, s ktorou sa v metodike NEDC nestretneme. Metodika organizácie Which? Car je teda realite omnoho bližšie, než výsledky európskej normy. Môžete namietať, že ide opäť o laboratórne porovnanie spotreby v umelých podmienkach, ktoré sa bude vždy od reality líšiť. Na bežných cestách však nikdy nedokážete zabezpečiť rovnakú teplotu, rovnakú premávku a podobne. Práve laboratórne prostredie je veľkou výhodou, pretože každé auto je testované v úplne rovnakých podmienkach. Preto britská spotrebiteľská organizácia pripravila zoznam 17 automobiliek, v ktorom porovnala spotrebu nameranú v teste NEDC a teste Which? Car. Výsledkom je priemer spotrieb jednotlivých automobilov (v teste porovnávali kategóriu nižšej strednej triedy a strednej triedy).

 

Poradie Značka Rozdiel (%)

1.

Audi 15,3
2. Volvo 13,1
3. Alfa Romeo 12,6
4. Volkswagen 9,8
5. Ford 8,7
6. Peugeot 8,0
7. Mini 7,8
8. Seat 5,7
9. Subaru 5,4
10. Renault 5,4
11. Mercedes-Benz 5,1
12. BMW 5,1
13. Mazda 4,0
14. Škoda 4,0
15. Honda 3,6
16. Kia 2,3
17. Hyundai 1,5

 

A ako sa výsledky líšili? Podstatne menej, než by ste si mysleli. Podľa porovnania najviac „zavádza“ automobilka Audi s rozdielom v spotrebe 15,3%. Hneď v závese je Volvo a Alfa Romeo. Na konci rebríčka je trio Honda, Kia a Hyundai. Ázijská trojka má v ponuke stále atmosférické motory. Je to len náhoda alebo to potvrdzuje názor, že turbo funguje len pri nízkej záťaži? Najviac, ale prekvapia rozdielne výsledky koncernu VW Group. Audi má odchýlku 15,3%, VW 9,8%, Seat 5,7% a Škoda 3,6%. Ak celý VW group pritom disponuje podobnou technikou, nemali by byť aj výsledky podobné?

 

Na záver sa pozrime ešte na výsledky konkrétnych modelov. Katalógová spotreba je výsledkom metodiky NEDC, nameraná spotreba je výsledkom metodiky Which? Car.

 

Audi A3 SB

1,6 TDI 105 k

(mesto/mimo mesta/kombinácia)

katalóg: 4,6/3,3/3,8 l/100 km

nameraná: 5/4/4,4 l/100 km

 

2,0 TDI 150 k

(mesto/mimo mesta/kombinácia)

katalóg: 5/3,7/4,2 l/100 km

nameraná: 5,5/4/4,5 l/100 km

 

Škoda Octavia

1,6 TDI 110 k

(mesto/mimo mesta/kombinácia)

katalóg: 4,6/3,3/3,8 l/100 km

nameraná: 5/3,8/4,4 l/100 km

 

1,2 TSI 110 k

(mesto/mimo mesta/kombinácia)

katalóg: 5,9/4,4/4,9 l/100 km

nameraná: 6/4,7/5,4 l/100 km

 

Mazda 3

2,2 diesel 150 k

(mesto/mimo mesta/kombinácia)

katalóg: 4,9/3,6/4,1 l/100 km

nameraná: 4,8/3,9/4,6 l/100 km

 

2,0 benzín 120 k

(mesto/mimo mesta/kombinácia)

katalóg: 6,5/4,3/5,1 l/100 km

nameraná: 6,2/4,8/5,5 l/100 km

 

Kia Cee'd

1,6 benzín 135 k

(mesto/mimo mesta/kombinácia)

katalóg: 7,8/4,8/6 l/100 km

nameraná: 7,4/5,6/6,3 l/100 km

 

Audi A3 SB
1,6 TDI 105 k
(mesto/mimo mesta/kombinácia)
katalóg: 4,6/3,3/3,8 l/100 km
nameraná: 5/4/4,4 l/100 km
2,0 TDI 150 k
(mesto/mimo mesta/kombinácia)
katalóg: 5/3,7/4,2 l/100 km
nameraná: 5,5/4/4,5 l/100 km
 
Škoda Octavia
1,6 TDI 110 k
(mesto/mimo mesta/kombinácia)
katalóg: 4,6/3,3/3,8 l/100 km
nameraná: 5/3,8/4,4 l/100 km
1,2 TSI 110 k
(mesto/mimo mesta/kombinácia)
katalóg: 5,9/4,4/4,9 l/100 km
nameraná: 6/4,7/5,4 l/100 km
 
Mazda 3
2,2 diesel 150 k
(mesto/mimo mesta/kombinácia)
katalóg: 4,9/3,6/4,1 l/100 km
nameraná: 4,8/3,9/4,6 l/100 km
2,0 benzín 120 k
(mesto/mimo mesta/kombinácia)
katalóg: 6,5/4,3/5,1 l/100 km
nameraná: 6,2/4,8/5,5 l/100 km
 
Kia Cee'd
1,6 benzín 135 k
(mesto/mimo mesta/kombinácia)
katalóg: 7,8/4,8/6 l/100 km
nameraná: 7,4/5,6/6,3 l/100 km

 

Zdroj: Which? Car, autoforum

 

Prečítajte si tiež: Reálna spotreba vs. európske a americké normy