Je však najvyšší čas verejne sa za veľkú pomoc s našou misiou Ženeva poďakovať. Predstavte si situáciu: na autosalón vzdialený z BA necelých 1 100 km sa chystáte šiesti novinári. Ste dobrá partia, chcete tam spolu. Všetci ste akreditovaní na prvé dva novinárske dni. Ubytko je vybavené, odchod i cesta sú naplánované... Zdalo by sa, že všetko hrá. Ale je tu jeden veľký problém. Ako sa ta dostať? Po rokoch, v mojom prípade po 13 návštevách Ženevy, sme stále zvyknutí cestovat tým, čo máme z dopravných prostriedkov najradšej - autom. Jasné, Ženevu autom robí mnoho novinárov. V našom prípade to ani tento rok nebolo inak, ale. Ako som uviedol, bolo nás šest. A to je veľmi zlý pocet. Na jedno klasické auto privela, už piati sa ani vo veľkom sedane/kombi neodvezú vzadu dobre na takú diaľku. Šiesti už vôbec nie. Iste vám napadne poslať nás tam dvoma autami. Ale to sú hneď dvojité náklady na cestu. Nehovoriac o tom, že dať v našom prípade poladených a športovejších áut dovedna dve mašiny vhodné na cestu vyše 2 200 km ani nie je možné.

Neostávalo nám nič, len sa škrabať po hlave a čakať. Niekedy situáciu vyrieši sám čas. Podarilo sa. Akosi mi napadlo zavolať známym k dovozcovi áut značiek ALFA ROMEO/FIAT/LANCIA. Ponúkli nám záchranu v podobe 8 miestneho Fiatu Scudo. Nebudem tajiť, pre nikoho z nás v TopSpeed.sk to nie je auto, ktoré by sme si doma lepili na stenu. Ale pre túto situáciu ideálna voľba. Predstavte si, že by som volal kontaktu do Iveco a ponúkli by nám mikrobus... Podčiarknuté a zrátané, nič lepšie sme za daných okolností na cestu dostať nemohli. Vážne!

Veď si to rozoberme: nové, priestranné auto určené na cestovanie. Pod kapotou moderný vznetový štvorvalec Multijet JTD, 6-stupňová mechanická prevodovka, slušná výbava, posúvne druhé dvere na každej strane (nie len na jednej ako kedysi), veľké zadné vrata pre pohodové nakladanie veľkých a ťažkých vecí a hlavne, vážení, hlavne samostatné sedadlo pre každého pasažiera. Žiadne spoločné lavice. Kdeže! Pekne pre každého jedno ergonomicky tvarované sedadlo. No, lepšie ako v lietadle, prisahám. Len tá cesta trvá asi 5x tak dlho...

Toto v žiadnom prípade nemá byť test, na autá tohto druhu sa nešpecializujeme, a preto som presvedčený, že by sme ich sotva správne a konštruktívne zhodnotili. Nie sme schopní ich totiž používať tak ako tí, ktorí takého dodávky môžu potrebovať. Ale predsa len máme niekoľko postrehov, pre prípadných záujemcov o takéto auto.

Celú cestu sme absolvovali s priemernou rýchlosťou necelých 100 km/h. Na diaľniciach sme boli prakticky stále nad 120 km/h. Cestovanie to bolo pohodlné, vzpriamené sedenie nemá so športovým spoločné zhola nič, ale je dobré pre chrbát i dlhodobú čulosť. Hluk vnútri nebol práve najnižší, ale toto nie je komfortná limuzína, takže to netreba riešiť.

Fiat Scudo 120 Multijet v predĺženej verzii s rázvorom až 3,12 m sa pre posádku TopSpeed a našich kamošov stal hrdinom dňa v momente keď sme sa doň naložili a vyrazili. V meste a mimo obce je super. Na diaľnici mu v rýchlostiach nad 130 km/h chýba dych, čo sme pocítili hlavne v Rakúsku a Nemecku, kde sa bežne jazdi 140 - 150 km/h. Je do hlavne daň za veľký vnútorný priestor a teda veľkú čelnú plochu, pre ktorú je odpor vzduchu o poznanie väčší ako pri klasickom osobnom aute. To nás dosť prekvapilo, lebo údaje výkonu motora 88 kW (120 k) pri 4000 ot a krútiaceho momentu 300 Nm 2000 ot sú slušné. Verzia 120 Multijet je stredne výkonnou možnosťou. Rovnaký dvojliter ponúka Fiat s výkonom 100 kW (136 k) a 320 Nm. Ale iste vám je jasné, že tieto i väčšie čísla dostanete aj zo slabšej verzie po návšteve kvalitných čiptunerov.

Celkovo prejdená vzdialenosť aj s motaním sa po Bratislave a Ženeve bola 2200 km. Na ňu spotrebovalo Scudo 165 l nafty. Výsledná priemerná spotreba cesty na autosalón a späť teda bola skvelých 7,34 l. Palubný počítač napriek tomu skončil na displeji s údajom o liter vyšším a pri jazde na rezervu prestal priemernú spotrebu i dojazd ukazovať.

Je však treba povedať, že nik z nás z auta nevystupovať dolámaný a dokrčený, ako je bežná prax v prípade použitia klasického osobáku. Na túto dlhú cestu by sme mohli mať sotva čosi lepšie, aj keď sa situácia pred odchodom zvŕtla a nakoniec sme cestovali štyria. Ďakujeme týmto spoločnosti FIAT SR, spol s r. o. za túto neštadnardnú zápožičku.

Podrobné informácie o Fiate Scudo nájdete tu.