Kým kauza Dieselgate je v Európe „zažehnaná“, v USA je situácia úplne iná. Volkswagen tu čelí viacerým problémom. Najväčším je, že musí opraviť 582 000 vozidiel, ktoré vypúšťajú nadlimitné množstvá škodlivín do ovzdušia. Niektoré informácie však naznačujú, že takáto úprava automobilov je technicky a finančne nerealizovateľná.

 

„Našim cieľom bolo opraviť vozidlá a vrátiť im certifikáciu tak rýchlo, ako to len pôjde. Bohužiaľ to asi nebude možné,“ vyhlásil Sax a sám pritom naznačuje riešenie: „Musíme sa rozhodnúť, ako s týmito autami dosiahneme čo najlepšie výsledky, a jednou z možností je aj akceptovanie menšej, než plnohodnotnej opravy.“

Keď je zle, môže byť aj horšie. Šéf amerického zastúpenia VW Michael Horn odstúpil zo svojho postu. Údajne ide o obojstrannú dohodu medzi Hornom a automobilkou. Šéfom Volkswagen Group of America bude Hinrich Woebcken.


Todd Sax, šéf CARB(California Air Resourced Board), naznačil, že Volkswagen nemá šancu prísť s funkčným riešením, ktoré dostatočne obmedzí emisie NOx. Tie totiž v reálnych podmienkach prekračuje až 40 násobne! „Našim cieľom bolo opraviť vozidlá a vrátiť im certifikáciu tak rýchlo, ako to len pôjde. Bohužiaľ to asi nebude možné,“ vyhlásil Sax a sám pritom naznačuje riešenie: „Musíme sa rozhodnúť, ako s týmito autami dosiahneme čo najlepšie výsledky, a jednou z možností je aj akceptovanie menšej, než plnohodnotnej opravy.“


Pre Volkswagen sa to môže zdať ako pozitívna správa. Emisie by stačilo znížiť len čiastočne, ale veľmi pravdepodobne by Nemci museli zaplatiť pokutu za nadlimitné vypúšťanie škodlivých emisií do ovzdušia. Stále by to však bolo lacnejšie ako vykúpenie všetkých dotknutých vozidiel.


Takémuto riešeniu však nie sú naklonení všetci. Senátor Jim Beall tvrdí, že by šlo o morálnu dilemu a nebezpečný precedens. Bealla však ešte viac desí predstava, že vykúpené vozidlá začne Volkswagen predávať na trhoch, kde nie sú až tak prísne emisné limity. Neviem, odkiaľ má senátor túto informáciu, ale od automobilky VW by to bol veľmi zvláštny krok.


Volkswagenu ale aj naďalej hrozí riziko, že sa s nimi budú súdiť majitelia áut. Mnohí sa totiž cítia podvedení, pretože automobilka propagovala naftový motor ako „Clean diesel“, čiže niečo ekologické.


Týmto však problémy koncernu v USA nekončia. Nespokojní začínajú byť aj samotní díleri značky. Niektorí požadujú finančnú kompenzáciu, pretože škandál Dieselgate negatívne ovplyvnil predaje. VW AG má v krajine približne 650 predajných miest. Zmrazenie ponuky naftových verzií údajne spôsobilo 20% pokles predajov. Vedenie automobilky sa zatiaľ s americkými dílermi na ničom nedohodlo. Predbežné náklady na odškodnenie sú teda neznáme a je viac než pravdepodobné, že VW dílerov vôbec neodškodní.


24. marca by mal Volkswagen predstaviť technické riešenie na opravu všetkých postihnutých vozidiel. Je otázne, čo sa stane, ak termín zase raz nesplní.


Zdroj: autonews, reuters