Za gratulácie k dcérke pod predošlým reportom spolužitia s novým členom rodiny a tímu všetkým srdečne ďakujeme. Ako som v prvom diele uviedol, prvých tritisíc kilometrov prežije Suzuki Gitara úplne v pokoji. Navštíviť ručičkou otáčkomera vyššie číslo než 3500 za minútu som si na prvých tisíc kilákov zakázal. A to je pre mňa hrozný celibát. Sám so sebou musím kruto bojovať. Už sa neviem dočkať, kedy zábeh skončí... :)

Neskôr budem s každou novou tisíckou kilometrov púšťať ručičku otáčkomera na prechádzku o 500 otáčok vyššie. Tak sa mi po najazdení 3000 kilometrov a po výmene prvej fabrickej náplne oleja (spolu s olejovým filtrom, samozrejme) odomkne "zakázaná" oblasť červeného otáčkového spektra, či presnejšie obmedzovača. Špeciálne v tomto aute s výkonovo podpriemerným atmosférickým 1,6 litrovým motorom a pohonom 4x4 to bude pri predbiehaní vcelku bežná, až nutná prax. Taký motor v takom aute niekedy treba žmýkať a ochota ísť do otáčok preň bude dôležitá. Preto bude podstatné dobré ho rozťahať, aby sa na vyššie otáčky prispôsobili aj adaptácie v riadiacej jednotke.

NOVÝ ČLEN RODINY A TÍMU - SUZUKI GITARA

NOVÝ ČLEN RODINY A TÍMU - SUZUKI GITARA

Že auto s týmto menom neexistuje? Máte pravdu. Vo svete nie, na našom dvore áno. Od dávna ľuďom a veciam okolo seba ...

13. 12. 2017
TEST: SUZUKI VITARA 4WD 1.6VVT

TEST: SUZUKI VITARA 4WD 1.6VVT

Aj keď vo videoteste jasne tvrdím, že nová Vitara je o dve kategórie (nie triedy) inde, asi je aj to. Teda aj o dve triedy ...

09. 06. 2015

Pri výmene olejového filtra vždy meňte aj olej :)
 

Na margo výmeny oleja v diskusii pod prvým článkom niekto tvrdil, že po prvých pár tisíc km by mohla stačiť výmena olejového filtra. Pre olej je to vraj priskoro. Nuž, ako sa to vezme. Samotné čiastočky kovov filter iste dobre zachytí, ale ak uvážim, že auto bolo s originálnou olejovou náplňou nehybné v rôznych podmienkach vlhkosti a teplôt niekoľko mesiacov, než začalo jazdiť a oleje majú istú mieru pohlcovania vody - hygroskopia. A pri dnešných cenách bežných motorových olejov (Gitara ozaj nepotrebuje nič extra) iste nemá zmysel špekulovať. Padla aj otázka, či budem meniť olej aj v hnacom ústrojenstve, konkrétne v diferenciáloch. Nie, až tak tú starostlivosť o auto zas prežívať netreba. Aj keď je celkom nové. Takmer každé auto je tu na to, aby slúžilo, nie aby SA mu slúžilo. A ak také sú, Gitara medzi ne iste nepatrí.

Apropó, Suzuki už ponúka češtinu pre multimediálny systém aj pre typy Vitara a S-Cross. Aktualizáciu robí každý predajca bezplatne. Osobne preferujem moje geréty a multimédiá v angličtine. Mám tak nastavené počítače, mobil a vlastne aj systémy v ostatných autách, kde možnosť zmeny jazyka buď nie je k dispozícii (staré SLK), alebo som to prosto nechcel riešiť (iDrive v BMW M3). Moja polovička síce angličtine vcelku rozumie, dokáže v nej obstojne komunikovať, celé roky akosi preferuje mať v zrozumiteľnejšom jazyku nielen PC a notebook, ale aj mobil. Nebudem jej o tej zmene zatiaľ hovoriť, no som si istý, že ju češtinou pre ovládanie navigácie alebo bezdrôtového spojenia s telefónom milo prekvapím. Web www.suzuki.sk zároveň hlása akciu SERVISNÉ DNI SUZUKI, ktoré bežia od polovice decembra do začiatku februára. V tomto intervale sa celkom iste trafím s návštevou servisu a ukecám ich aj na predčasnú výmenu oleja. Celé roky žijem v časovom deficite, tvrdím, že mi vždy chýba deň, hodina, alebo minúta. V tom zhone sa teda snažím kombinovať čo najviac vecí súčasne. :)

Nosiť "nebezpečný materiál" v kufri nie je až taký problém. Nebezpečné je, keď čalúnený kufor pred zašpinením nechránite.

Z pôrodnice rovno do práce

Prerábky domu fičia v plnom tempe už pár mesiacov a dovoz materiálu akosi nemá konca. Takmer denne treba majstrom s autom niečo voziť. Aj keď ide o často potenciálne špinavý tovar, Gitara nemá dôvod tváriť sa na fajnovku. Prvá pracovná cesta smerovala do lokálneho farby-laky. Napriek tomu nie som ochotný hneď prvou furmankou zababrať čalúnené dno kufra, preto ochranná handra. Nákup rozsahom síce skromný, no hmotnostne ani nie. Bola drobná fuška nahodiť do vysokého kufra 20 a 30-kilogramové kýble. Dvojité dno Gitary vo vyššej polohe umožňuje posúvať ťažké veci do kufra ľahšie a hlboké "tašky" po bokoch dobre poslúžia na drobné veci, ktoré by sa po kufri bez tašky rozsypali.

Nepraktické SLK potrebuje na prezúvanie garde dámu. Suzuki Gitara je na tieto veci skvelý spoločník.

Základné kritérium praktického športového auta?

Autá možno deliť do rôznych kategórií, aj tie športové. Jedným z kritérií miery praktickosti je ich schopnosť odviezť si na prezutie vlastné kolesá. Povedzme, že chcete na okruh alebo inú uzavretú trať za rozumné náklady. Žiaden vozík, sprievodné auto, ani mechanik k tomu. Prosto slicky do kufra alebo do interiéru a ide sa. To isté pri zmene ročného obdobia. Či už zimné pneumatiky alebo celé obuté sety. Je skvelé, ak si to športiak dokáže odviezť sám. V tomto smere patrí Mercedes SLK medzi mimoriadne nepraktické športiaky. No sme pripravení užívať ho po celý rok, tak ako po celé roky doposiaľ. A teda aj napriek drvivej väčšine jeho pohybu v miernom pásme v Bratislave a blízkom okolí je nutné prezuť ho na zimné pneumatiky. Ak by to malo riešiť SLK samo, do pneuservisu by vozilo po jednom kolese na prednom sedadle na štyrikrát. Takže druhá príležitosť Gitary zažiariť. Športovosť od nej nik nečaká, praktickosť určite áno. Na túto činnosť síce treba dvoch vodičov, no kolega z redakcie Dávid vždy rád pomôže. Našťastie nebolo ma treba sprevádzať ďaleko, v Ivanke pri Dunaji máme vyčíhaný skvelý autoservis a pneuservis. Meno Dovozy.sk a majiteľ Rasťo Szalay sú pozitívne pojmy v širokom okolí. Pravdupovediac, ani sme nezisťovali, či by Gitara zvládla štyri obuté sedemnástky bez sklopených sedadiel. Rovno sme využili plnú veľkosť kufra po sklopení zadných sedadiel 1120 litrov. Doň sme mohli kompletné obutie takmer nahádzať. :)

Známy autoservis DOVOZY.SK v Ivanke pri Dunaji je síce špecialistom na Mercedesy, no chalani v ňom si poradia s väčšinou značiek a nezriedka aj s exotikami, či exotmi. Schválne, pozrite si ich facebook profil.