Prvou informáciou vás nepoteším, rovnako ako nepotešili mňa. Ostatnými v riadkoch nižšie už zväčša áno. Volajte ma konzerva, no nepomôžem si. Ak by mala mať Európa jedinú triedu áut, mal by to byť Segment D (po starom autá strednej triedy). Som presvedčený, že sú naj kompromisom pre rôznorodé požiadavky. Na rozdiel od drobných a malých áut segmentov A, B a C už dokážu byť elegantné, reprezentatívne, komfortné, praktické a priestranné. Prosto všestranné. Ak z nich existujú kupé, kabrio, kombi a niečo zodvihnuté so 4x4 pre ľahký terén, čo viac môže Európan potrebovať?

Väčšie autá sú rozmaznávanie. No nerozumejte mi zle, aj ja som jednoznačne za pestrosť a preto schvaľujem, že tu máme toľko možností. Mrzí ma iné. Že to zdravé jadro automobilovej ponuky sa stráca. Segment D sa v Európe za ostatných 10 rokov zmenšil z 18% podielu v roku 2005 na 13% na konci roka 2014. S drobnými výkyvmi v roku 2011 a 2014 z roka na rok klesá nie len percento áut tejto kategórie predaných na starom kontinente, ale aj ich absolútny počet. A to ma fakt mrzí. No otvárať tu tému až šialeného a nelogického nástupu áut triedy SUV, či Crossover tu nechcem. Naopak, chcem povedať, že ma teší každý nový príspevok v tejto triede.

No nie je dôvod na čierne myšlienky. Tento rok som mal totiž dôvod tešiť sa hneď niekoľkokrát. Prišli medzi nás mnohé osvedčené mašiny novej generácie - Audi A4, VW Passat, Mercedes C, Škoda Superb, či Ford Mondeo. A navyše úplné novinky, ktoré nemali priamych predchodcov - Alfa Romeo Giulia, Jaguar XE a Renault Talisman. Jedna zaujímavejšia ako druhá, však?

V prvom rade info pre auto-nadšencov. Talisman je nový, samostatný typ značky. Stojí na novej platforme, na ktorú za ostatný rok postavili typy Kadjar a Espace. Nie je nástupcom typu Laguna, ani kontroverzného a nevydareného Latitude. Ak si ho chcete niekam priradiť, pokračujte v kmeni Safrane. Ale to je z dnešného pohľadu vlastne málo podstatná informácia. Pozerajme sa vpred, nie dozadu. Keď pred sebou máte Talisman na obrázkoch alebo už aj u predajcov Renault fyzicky, snáď uznáte, že jeho dizajn je naozaj veľmi vydarený. Šéfdizajnér tvrdí, že asertívny a ja súhlasím. Určite sa nedá hovoriť o agresívnom, či arogantnom aute. Je milý, až prívetivý. Skvelé!

Predaj typu Renault Talisman začne na Slovensku od 1. decembra 2015 špeciálne namiešanou výbavou Premiere Edition za 24 990 € (dCi 130 a TCe 150). Ostatné modely podľa tohto cenníka budú po 15. januári 2016.

Pritom je to riadny kus. Pri dĺžke 4,85 m a šírke 1,87 m je vysoký 1,46 m. Rázvor 2,81 m zabezpečuje dosť priestoru pre cestujúcich a batožinu. Vrcholný typ ponuky bude na výber v 10 farbách. Len jedna (biela) bude nemetalická. Naopak, dve vznikli špeciálne pre tento typ. Všetky farebné verzie sú chránené doživotným ochranných náterom, ktorý zabezpečí vynikajúcu odolnosť a vysoký lesk. Základným obutím pre najslabšie verzie budú 16" disky. Ponuka je v tomto smere štedrá, čo do rozmerov diskov cez 17, 18 po 19" priemer, horšie je to s pestrosťou dizajnov jednotlivých rozmerov. Spolu je pre 4 priemery k dispozícii len 6 dizajnov.
 

Vďaka bezkľúčovému otváraniu privíta Talisman vodiča a cestujúcich už v momente, keď sa priblížia. Rozsvietia sa predné denné aj zadné svetlá a osvetlenie kabíny, spätné zrkadlá sa odklopia z parkovacej pozície, zapne sa osvetlenie rámu dverí a zablikajú smerové svetlá. Po otvorení dverí ožije prístrojový panel, na displeji R-LINK 2 sa objaví vizuálna animácia a zaznie uvítací tón. Zároveň sa zapne podsvietenie tlačidiel na stredovej konzole a ovládače systému MULTI-SENSE. Kabína ponúka odkladacie priestory s kapacitou viac než 25 litrov, čím sa radí medzi najlepšie modely v triede. Kastlík pred spolujazdcom má až 8 litrov, priestory vo dverách 4,6 l vpredu a 2 l vzadu, odkladací priestor pod lakťovou opierkou (chladený pre verzie s 6-EDC). Kapacita kufra je 608 l. Po sklopení operadla zadnej lavice sa zvýši na 1 022 l.

2-zónová klíma sleduje vlhkosť

Všetky Talismany sú vybavené klimatizáciou so senzorom vlhkosti. Ten ju zapne v momente, keď má vzduch nadmernú vlhkosť. Systém prichádza v kombinácii s filtrom s aktívnym uhlím, aby zabránil prieniku zápachu a znečisťujúcich látok (prach, peľ, NO2, SO2, toluén atď) do kabíny.


Sedadlá sa zohrejú z -18°C na +30°C za 5 minút

Vyhrievané sedadlá majú dve nastavenia. V priebehu len 5 min sú schopné zahriať sa z teploty -18°C na +30°C. V horúcom počasí zas funkcia vetrania zabráni poteniu a prehriatiu tela. Vďaka tomuto subjektívny rozdiel v teplotách dosiahne až 5°C. Volant je vyhrievaný v častiach, na ktoré položí vodič ruky v pozícii „trištvrte na tri“. Teplota sa mierne zvyšuje, maximálne na 35°C.

Na mieru šitý systém BOSE® Surround Sound

Bose a Renault spojili skúsenosti a spolupracovali na vytvorení audio systému na mieru pre Talisman. Obsahuje Surround Sound, má 11 výkonných reproduktorov, 2x subwoofer, Centerpoint® - exkluzívny algoritmus Bose mení stereo na multikanálový signál a procesor digitálneho signálu Bose®. 
 

Bose sound system obsahuje:
- 1x stredový reproduktor s priemerom 8 cm v palubnej doske,
- 2x neodýmiové výškové reproduktory s priemerom 2,5 cm v palubnej doske,
- 2x 16,5-cm širokopásmové reproduktory v predných dverách,
- 2x neodýmiové výškové reproduktory s priemerom 2,5 cm v zadných dverách,
- 2x 16,5-centimetrové širokopásmové reprodukty v zadných dverách,
- 2x stredové reproduktory s priemerom 7 cm v zadných stĺpikoch,
- 2x eliptické basové reproduktory s rozmermi 15 x 23 cm za zadnými sedadlami,
- digitálny zosilňovač v palubnej doske s procesorom digitálneho signálu,
- 7 individuálnych ekvalizačných kanálov,
- spracovanie signálu Centerpoint® 2,
- spracovanie signálu SurroundStage®.

4CONTROL s elektronickým riadením tuhosti pruženia


Systém pririaďovania zadnej nápravy už pre Renault nie je žiadnou novinkou. Predstavili ho ešte koncom minulého desaťročia na type Laguna. Z osobných skúseností môžem potvrdiť, že získala mimoriadnu obratnosť a až neskutočné jazdné vlastnosti v zákrutách. Systém Francúzom vyvinuli, či presnejšie prispôsobili Japonci, ktorí patria k priekopníkom riadenia zadných náprav. Je len logické, že tento osvedčený systém je aj v najluxusnejšom type značky.
 

Prepojením systému 4CONTROL s elektronickým riadením tuhosti pruženia efektívne koordinuje činnosť dvoch komponentov, ktoré v jazdných vlastnostiach vozidla zohrávajú absolútne kľúčovú úlohu. Technológia MULTI-SENSE koordinuje spoluprácu systému 4CONTROL, elektronického riadenia tuhosti pruženia a ostatných technológií navrhnutých na zvýšenie radosti z jazdy vodiča a posádky. Systém 4CONTROL je aktívny neustále. Pri rýchlostiach pod 50 km/h v režime Comfort (do 60 km/h v režime Neutral a do 80 km/h v režime Sport) sa zadné kolesá natáčajú do opačného smeru než predné. Max o 3,5°. Vzniká tak dojem, že Talisman skracuje rázvor. Tým zlepšuje manévrovateľnosť. Jeho manévrovateľnosť je možné porovnať s mestským autom a jeho priemer otáčania je len 10,8 metra. Nad uvedenými rýchlosťami sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné. Tento efekt je porovnateľný s predĺžením rázvoru a prináša nielen väčšiu radosť z jazdy, ale aj stabilitu a bezpečnosť.


Vyhýbacie manévre - slalom - elektronika rozozná. Zmení nastavenie auta bez ohľadu na režim. Jazda v meste/obci pri rýchlostiach 50 - 60 km/h a náhly vznik prekážky, ktorú musí vodič obísť prudkým vyhýbacím manévrom, môže mať dva účinky na stabilitu vozidla, nezávisle od zvoleného režimu. Elektronika zasiahne a:

- tlmiče stuhnú, aby sa zabránilo náklonu karosérie,
- zadné kolesá sa natočia v rovnakom smere ako predné, aby udržali vozidlo stabilné.
 

Keďže pri nízkych rýchlostiach je dôležitá manévrovateľnosť, zadné kolesá TALISMANU sa automaticky natáčajú do opačného smeru ako predné bez vplyvu na handling. Systém elektronického riadenia tuhosti pruženia analyzuje kontakt s povrchom vozovky 100-krát za sekundu.

Perličky z testovania Talismanu

Pred predstavením absolvoval 900 000 km intenzívneho testovania na skúšobnej dráhe, čo zodpovedá 2,5 milióna km v reálnych podmienkach. 22 vozidiel absolvovalo milión km. Prvé Talismany, ktoré opustili linku, boli niekoľko mesiacov systematicky nadmerne používané (ovládače a vybavenie sa použilo niekoľkotisíckrát, tkaniny a plasty boli namáhané, zašpinené a čistené a pod.). Dvere otvorili 22 000x, ľudia nastupovali a vystupovali, zapínali a odopínali bezpečnostné pásy. Okno vodiča otvorili 8 000x, slnečnú clonu sklopili 1 500x.


Bočné okná top modelu INITIALE PARIS sú zo 4 mm hrubého vrstveného skla. Vyššia odolnosť vrstveného skla zlepšuje aj zvukotesnosť, čo zabezpečuje podstatné výhody pri predchádzaní alebo v prípadoch, keď sa vedľa nachádza iné vozidlo. Hoci tento detail je pre oko nebadateľný, zohráva kľúčovú úlohu v akustickom a teplotnom komforte posádky.

  TECHNOLÓGIA EFEKT COMFORT SPORT ECO NEUTRAL PERSO
Nálada 8,7" displej R-LINK Farba Modrá Červená Zelená Okrová Fialová
Masážne sedadlo vodiča Zapnuté/Vypnuté Zapnuté Vypnuté Vypnuté Vypnuté Vypnuté
Zvuk motora Zvuk motora počuteľný v kabíne režim Comfort Športový Vypnuté Vypnuté Vypnuté
Klimatizácia Energeticky úsporná funkcia / / Zapnuté / /
Nastaviteľný prístrojový panel Zmeny vo farbe a
zobrazených informáciách
Štýl 4 Štýl 2 Štýl 3 Štýl 1 Štýl 1
Jazda Riadenie Stupeň sily na ovládanie volantu Ľahké Tuhšie Ľahké Neutrálne Neutrálne
Odozva motora/plynový pedál Kalibrácia motora a citlivosti pedálu Neutrálna Výkonný Úsporný Neutrálne Neutrálne
El riadenie tuhosti pruženia Nastavenia tlmičov Komfortný Stabilita Komfortný Neutrálne Neutrálne
4CONTROL
(riadenie 4 kolies)
Priemer otáčania + +++ + ++ ++
Manévrovateľnosť + +++ + ++ +
Bezpečnosť/stabilita na ceste Maximálna Maximálna Maximálna Maximálna Maximálna