Mnohým motoristom sa stáva, že sem tam potrebujú odviezť niečo, čo sa do auta dať nechcú, alebo sa to tam jednoducho nezmestí. Či už je to stavebný materiál, motorka, kôň, alebo auto upravené tak, že už na bežné cesty nesmie. Vtedy je najlepším riešením potiahnuť to za autom na prívesnom vozíku. Nečudo teda, že Ťažné zariadenie je stále obľúbeným doplnkom v aute. Najme ak sa v poslednej dobe jeho využite stále rozširuje. Už totiž nie sú žiadnou novinkou nosiče na bicykle, alebo nosiče na lyže montované práve na ťažné zariadenie. Ako ho však vybrať? Čo musí spĺňať?

Ak si nechcete nálkadom zašpiniť interiér vášho auta, naložte ho na vozík za autom.

Vybrať ťažné zariadenie na svoje auto sa by mohlo zdať, ako ľahká úloha. Každý typ auta má totiž trochu inú karosériu a keďže je ťažné zariadenie prichytené na nosnú časť karosérie, musí byť prispôsobené danému typu auta. Ak však máte jedno z obľúbených a masovo predávaných áut je veľká šanca, že ťažné zariadenie na vaše auto ponúka mnoho výrobcov. Podľa čoho si teda vyberať?

 

Pre ťažné zariadenie sa vo všeobecnosti vžil ľudový názov guľa. Nie je to náhoda. Už od tridsiatych rokov minulého storočia sa totiž na pripájanie prívesných vozíkov používa guľový čap. V Európe je štandardom guľový čap ISO 50, ktorého priemer je 50 mm. Je určený pre pripájanie prívesných vozíkov s maximálnou prípustnou hmotnosťou 3 500 kg. Keďže ide o súčasť auta, ktorá má výrazný vplyv na bezpečnosť premávky, (odpojený a nekontrolovateľný príves môže spôsobiť veľké škody) musí spĺnňať určité legislatívne požiadavky. V Európe je to predpis EHK č.55.

V AutoKelly nájdete ťažné zariadenia aj na menej bežné typy áut

Podľa čoho teda vyberať? Základným parametrom bude nosnosť, teda presnejšie maximálna dovolená hmotnosť prípojného vozidla a maximálne vertikálne zaťaženie. Mimochodom podľa toho čo potrebujete ťahať, je dobré si skontrolovať aj maximálnu hmotnosť prívesného vozíka, ktorú môže vaše auto potiahnuť. V prípade, že je nižšia ako hmotnosť vášho karavanu, či prívesného vozíka s nákladom, budete sa musieť poobzerať po inom aute.

 

Druhým dôležitým parametrom bude typ ťažného zariadenia respektíve spôsob odnímania ťažnej gule. Z tohto pohľadu rozlišujeme pevné a odnímateľné ťažné zariadenia. Medzi pevné paradoxne patria, nie len v minulosti používané pevne navarené ťažné zariadenia, ale aj zariadenia, kde je ťažná guľa pripojená pomocou skrutiek. Odnímateľné zariadenia využívajú rôzne rýchloupínacie mechanizmy, bajonety, či automatické upínacie systémy a na ich namontovanie, či odobratie z auta netreba žiadne náradie. 

 

Tu ale pozor. Legislatíva na Slovensku, konkrétne vyhláška č. 464/2009 Z.z. a jej § 3 hovorí: "Vozidlo vybavené spájacím zariadením s odnímateľnou spojovacou guľou (ISO 50) triedy A50-X bez použitia špeciálnych nástrojov musí mať túto guľu odňatú, ak nie je využitá na spojenie s prípojným vozidlom alebo s iným zariadením, napríklad s nosičom bicyklov." Znamená to teda, že ak sa rozhodnete pre odnímateľné ťažné zariadenie, musíte ťažnú guľu demontovať vždy keď ju nepoužívate. Inak vám hrozí pokuta. Toto pravidlo sa však nevťahuje na ťažné zariadenia s priskrutkovanou ťažnou guľou. Na jej odmontovanie totiž už potrebujete kľúč a ten nie je súčasťou ťažného zariadenia. Takúto ťažnú guľu teda môžete mať trvalo namontovanú ak nezakrýva časť evidenčného čísla vozidla, alebo časť osvetlenia vozidla.

AKÝ NOSIČ NA BICYKLE KÚPIŤ?

AKÝ NOSIČ NA BICYKLE KÚPIŤ?

Leto je čas oddychu a k tým aktívnym spôsobom ako si zrelaxovať myseľ a potrápiť telo patrí aj bicykel. Čo ale ...

31. 07. 2016
AKO SA ZBALIŤ NA LYŽOVAČKU?

AKO SA ZBALIŤ NA LYŽOVAČKU?

Hoci to v nížinách tak nevyzerá, sezóna lyžovačiek je v plnom prúde. Práve dni na prelome starého a nového roka sú ...

28. 12. 2016