Automobilový svet prežíva dobu SUV a crossoverov. Miestami to vyzerá, že ľudia už iné autá ani nechcú. A tak im automobilky dávajú to, po čom túžia. Nie všetci výrobcovia sa však zhostia tejto úlohy s pozitívnym výsledkom. Nielen pre vodiča, ale aj schopnosti a možnosti auta. Preto nás zaujímalo, ako zvládla stavbu crossoveru v kategórii supermini Mazda. Naše pozitívne skúsenosti s typmi Mazda CX5, Mazda 6 (2014) a Mazda 3 (2015) dávali tušiť, že Mazda CX-3 nebude výnimkou. S potešením konštatujem, že si konštruktéri dali ozaj záležať. Znova. Mazda prosto znova tvorí skvelé autá.

Mazda CX3 milo prekvapí hneď trikrát:

1. Má tvrdý, až športový podvozok. Je to určite auto, ktoré budete radšej šoférovať, než sa iba voziť.

2. Zvládne aj ľahký, až stredne ťažký terén, nielen obrubníky,
ako by sa mohlo zdať.

3. Pri Mazde je už pravidlom, že vnútri sa budete cítiť ako v prémiovke a nebudete chcieť vystúpiť. Smrteľne vážne!

Mazda CX-3 vyzerá dobre z každého uhla

Na test sme si vzali Mazdu CX-3 s naftovým motorom, automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Priznávam, že som mal zmiešané očakávania. Skúsenosti s Mazdou z posledného obdobia totiž ukazujú, že sa automobilka nenápadne posúva medzi prémiové značky, či už materiálmi, spracovaním, alebo ergonómiou ovládania. Navyše každá z posledných skúseností s touto značkou ukázala, že Mazda bude auto, ktoré budete radi šoférovať. Ich jazdné vlastnosti totiž v mnohých prípadoch výrazne prekonávajú konkurenciu. Ukázal to už náš test Mazdy 6 pred modernizáciou, rovnako aj test Mazdy 6 po modernizácii, ale aj test aktuálnej Mazdy 3. Všetko až prekvapivo skvelé autá. Prekvapivo hlavne v kontexte, aké mdlé boli typy predošlého desaťročia.

Nenechajte sa zmiesť prvým dojmom. Mazda CX-3 vychádza z Mazdy 2 nie z Mazdy 3.

CX-3 je kompaktný crossover, ktorý vychádza z malej Mazdy 2. Toto zistenie je pre mnohých ľudí doslova šokom, keďže pôsobí oveľa mohutnejšie. Má ale úplne rovnaký rázvor, 2 570 mm a je iba o niečo dlhšia, čo spôsobili masívnejšie nárazníky a tým pádom väčšie previsy. Napriek tomu, že pôsobí väčšie ako Mazda 2, je jej dizajn naozaj vydarený, vyzerá športovo, agresívne, no zároveň až roztomilo. Jej tvorcovia sa držali dizajnového jazyka Mazdy, ktorý pomenovali KODO - duša pohybu a výsledok sa im skutočne podaril.

Pod kapotou testovaného auta sme mali 1,5 litrový vznetový 4-valec Skyactiv-D. Podľa výrobcu má výkon 77 kW (105 k) pri 4 000 ot a ponúka maximálny krútiaci moment 270 Nm už od 1 600 ot. Na valcovej brzde MM Racingu sme tieto údaje v podstate potvrdili. Malý dízel autu stačí, no ak máte radi dynamickejšiu jazdu, siahnite radšej po benzíne. Ponuka motorov je v tomto prípade typicky japonská. Máte na výber v podstate dve pohonné jednotky. Okrem spomínaného naftového motora je totiž k dispozícii ešte benzínový 2,0 litrový 4-valec v dvoch výkonových verziách, 88 kW (120 k) a 110 kW (150 k). Ich pozitívom bude pre mnohých fakt, že sa automobilka zatiaľ úspešne vyhla preplňovaniu a tak v prípade benzínových motorov dostanete stále poctivú atmosféru. Vedia byť navyše pomerne úsporné, ako sa ukázalo pri teste Mazdy 3.

Mazda CX-3 vás nesklame ani mimo cesty. Musíte však byť opatrní, má totiž skutočne tvrdý podvozok.

Mimochodom, keď už sme pri spotrebe, testovanej vznetovej 1,5-ke sme na našej testovacej trati namerali priemernú spotrebu 6,2 l/ 100 km. Je to o štandardný liter viac ako udáva výrobca, čo automobilkám umožňuje metodika merania NEDC. So spotrebou však úzko súvisí aj dojazd a hoci Mazda CX-3 nežerie prehnane veľa, jej majitelia budú tankovať pomerne často. Má totiž iba 44 litrovú nádrž, ak máte pohon oboch náprav, alebo 48 litrovú, ak si vystačíte s predokolkou. Rozdiel 4 litre je však v tomto kontexte naozaj zanedbateľný. Výsledkom však je dojazd približne 700 km za ideálnych podmienok a predpokladu, že vyjazdíte nádrž úplne do sucha. Reálne tak budete každých 600 km tankovať. Treba však jedným dychom dodať, že Mazda vo veľkosti (malosti) nádrže nijak nevyčnieva z radu a konkurencia je na tom veľmi podobne. Tiež si treba uvedomiť, že CX-3 vychádza z malého, mestského auta.

Čím však Mazda CX-3 s prehľadom zmetie zo stola väčšinu konkurencie, je možnosť kombinovať motory a systémy pohonu. A to aj napriek typicky japonskej politike s prísne danými stupňami výbav. Je to jedno z mála áut vo svojej kategórii, v ktorých si môžete skombinovať vznetový alebo zážihový motor s pohonom oboch náprav alebo s pohonom iba prednej nápravy a vo všetkých prípadoch môžete mať aj manuálnu 6-stupňovú prevodovku, aj automatickú 6-stupňovú prevodovku. Čo je úplne výborné v čase, keď polovica konkurentov pohon oboch náprav ani neponúka! Automatická prevodovka je v tomto prípade veľmi pohodlná a krásne funguje pri pokojnej jazde, ale aj v manuálnom režime. Má totiž správne orientované + a - na páke a dokáže podržať otáčky v obmedzovači. Pre športovú jazdu je však bohužiaľ pomalá.

Už som spomínal prémiovosť, ktorú Mazdy v poslednej dobe vyžarujú. To rozhodne platí aj pre Mazdu CX-3, hoci zážitok určite umocnila najvyššia výbava. Sú však prvky, ktoré v aute budú, aj keď práve nebudete mať kožu a výbavu Revolution Top. Hovorím o ovládačoch s jasnými polohami a príjemným odporom a dobrej ergonómii. Ovládanie čohokoľvek je tak veľmi intuitívne a presné. Hoci je interiér Mazdy CX-3 veľmi príjemným miestom, kde tráviť čas, asi nikoho neprekvapí, že aj toto tvrdenie má svoje obmedzenia. Ľudia s výškou nad 190 cm budú mať totiž zrejme trocha stiesnený pocit. Málo miesta budú mať najmä na hlavu a krátky im bude aj sedák predných sedadiel. Znova si však treba uvedomiť, že hoci CX-3 pôsobí celkom mohutne, je to stále malé auto vychádzajúce z Mazdy 2.

Mazda CX-3 (2015)

Cenník modelov Mazda CX-3 platný na Slovensku.

 

PLUSY

 

+ dizajn,

+ neutrálna, hravá, vyvážená,

+ ergonómia,
+ možnosti kombinovať motory/pohony,
+ inteligentný štart/stop systém iStop,
+ bez nadsázky prémiová zvonku aj zvnútra,

+ automatická prevodovka má správne

orientovanie sekvenčné radenie,

+ intuitívny infotainment s príjemným ovládaním,

+ výborné svetlá, najmä natáčanie do

zákrut funguje ukážkovo,

+ dobre fungujúci adaptívny tempomat,

+ veľmi slušný audiosystém Bose.

 

MÍNUSY
 

- chýba info teploty motora,

- automatické len okno vodiča,

- malá nádrž len 44 litrov,

- vzadu je podvozok príliš tvrdý,

- nepohodlná pre ľudí nad 190 cm.   

- Head-up displej v tomto prípade zbytočne

odpútava pozornosť a nedá sa sklopiť          

Mazda CX-3 rok výroby 2015
Motor: vznetový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek, uložený vpredu naprieč, objem 1 499 cm, vŕtanie x zdvih: 76 x82,6 mm, priame vstrekovanie paliva, 4 ventily na valec, rozvod DOHC, kompresný pomer 14,8 : 1, max. výkon 77 kW (105 k) / 4 000 ot/min, krútiaci moment 270 Nm / 1 600 - 2 500 ot/min, litrový výkon 51 kW (70 k), emisná trieda Euro 6
Pohon: 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon oboch náprav
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu torzná priečka, kotúčové brzdy, elektronické systémy podvozka:ABS, EBD, ESC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom
Kolesá: hliníkové disky 18", pneu 215/50 R18
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4 275 x 1 535 x 1 765 mm, objem kufra - 350 / 1 260 l, rázvor 2 570 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 295 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,2 l/100 km (výrobca), počas testu 6,2 l/100 km, objem nádrže 44 l, výkonová hmotnosť 17 kg/kW.
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 172 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 11,9 s
Cena:

Základný model 2.0 Skyactiv-G120 - 14 590 €

Test. verzia 1.5 Skyactiv-D105 AWD A/T Revolution TOP - 26 190 €

Marian ČABÁK Komentár redakcie: Marian ČABÁK

Odkedy prišla Mazda s programom Skyactive, jej autá sú prosto skvelé. V každom smere. Vyzerajú, jazdia, voňajú, sú praktické a príjemné. Jedným slovom - FUNGUJÚ. Drobec CX3 nie je výnimkou, skôr naopak. Je tak milým prekvapením, ako si len dokážete predstaviť. Konkurencia môže len blednúť závisťou, lebo ja osobne si myslím, že dnes na trhu nie je lepšie autíčko v tejto triede. Mrzutá je cenovka a pár drobností v pravej časti tabuľky plusov a mínusov. Dokonalá nie je, no sotva mohla byť zásadne lepšia. Prosto Bravó!