Talisman preto nemohol prísť vo vhodnejšej dobe. Konkuruje totiž samým starčekom. Citroen C5, Peugeot 508 aj Opel Insignia už patria do dôchodku. Okrem VW Passat B8, Fordu Mondeo a skvelej Mazdy 6 si nevyberiete konkurenta ani z ázijskej produkcie, lebo súčasný Hyundai i40 nie je pre tieto autá skutočným konkurentom. Zdalo by sa, že Talisman bude mať na európskom trhu na ružiach ustlané. No ruže majú tŕne. A na každom z nich je meno Superb.

Talisman v ponuke Renaultu veľmi vítam. Nie je to síce rovný nasledovník typov 25 a Safrane a čo do pohodlia a komfortu sa nemôže s typom VelSatis ani len spomínať v jednej vete, no chvalabohu nahrádza snáď v každom smere úbohý Renault Latitude. Ten je, chválabohu, preč. Bol to tragický pokus o luxusnejšie auto v segmente D. S týmto prístupom, dizajnom ani výbavou to prosto nemohlo fungovať. Latitude sa objavil aj medzi top10 najhoršie predávanými autami v EÚ za ostatné roky. On to vlastne ani nebol pravý Renault, ale produkt tretej, málo spomínanej značky v partii Renault-Nissan, ktorej mobilné telefóny všetci obdivujú. Renault Latitude bol vlastne Samsung SM5.

Konkurenčný boj

V porovnaní s konkurenciou Talisman v pár veciach ťahá za kratší koniec. Podobne ako spočiatku Ford Mondeo, nie je k dispozícii s pohonom 4x4. Tomu vôbec nerozumiem, lebo bratstvo s Nissanom núka na výber hneď niekoľko typov pohonov 4x4 a všetci dobre vedia, že Európa sa z pohonu oboch náprav zbláznila napriek tomu, že 75 % populácie nášho kontinentu ho vôbec nepotrebuje a ani nevyužije. No ohromné promo systému, na ktorom automobilky skvelo zarobia, vytvára v tomto segmente z pohonu 4x4 doslova povinnosť.

Pre dorovnanie ponuky konkurentov má Talisman ďalšiu slabinu. Nemá totiž v ponuke väčší motor než 1,6 litra. Tiež nerozumiem, keďže vývoj niečoho väčšieho pre tento typ by snáď ani nebol nutný, stačilo by o niečo s objemom nad 2 litre poprosiť chalanov v Nissane. Motorčeky veľkosti ako má každý riadny čoper na vážnosti a majestátnosti žiadnemu autu nepridajú. Už som zachytil správy, že v Renaulte si uvedomili, že downsizingový ošiaľ prepískli. Budúci rok by vraj mali mať hotový aj prepĺňaný dvojliter. Okrem Talismanu ho potrebuje hneď niekoľko modelov, ako Mégane RS 4. generácie a nový Espace.

No Talisman má aj množstvo lákadiel. Nemusíte sa báť, že vám ho ukradnú. Zvonku aj vnútri je ozaj pekný a dizajnérsky vydarený. Je to doslova fešák. Je fakt, že menej vybavené verzie nemajú vnútri práve najkrajšie materiály a povrchy. No je priestranný, má najväčší objem kufra v segmente (aj s rezervným kolesom 605 l), viacero moderných technológií a v segmente unikátne riadenie kolies zadnej nápravy.

Francúzi si už dlhšie uvedomujú, že Talisman okrem väčších motorov potrebuje aj pohon oboch náprav. Tieto dve veci mu zásadne pomôžu bojovať s neúprosnou konkurenciou. Pridlho však trvá urobiť rozhodnutie tieto veci do ponuky doplniť. Chlapci vo Forde sa hecli oveľa lepšie a Mondeo po zhruba roku od uvedenia na trh doplnili o všetko to, čo si zákazníci v Európe žiadajú. Viem si predstaviť, že pri debate o hľadaní praktickosti mi predajca Renaultu odporučí priestranný Talisman Combi, no osobne mám viacerých známych, ktorí kupujú firemné autá v rámci prideleného rozpočtu a tí menej než 40. roční sa v kombíku ešte voziť nechcú. Delenie zadných sedadiel len na 60/40 a nie 40/20/40 ich dokáže od kúpy odradiť. Napriek tomu, že svorne priznajú, ako pekný a vydarený ten Talisman je...

Renautl Talisman dCi 160 Initiale
rok výroby 2016

PLUSY:

+ vzhľad/dizajn,
+ pohodlné sedadlá,
+ initiale je solídne luxusný aj vnútri,
+ plnohodnotne 5-miestny,
+ ohromne priestranný vpredu aj vzadu,
+ rôzne štýly prístrojovky,
+ unikátny 4 control robí z jazdy zážitok,
+ jazdné vlastnosti, držanie v zákrutách,
+ multisense má 5 režimov,
+ Rlink 2 má mnoho funkcií konfigurovať auto,
+ bez obáv o krádež,
+ viac miesta pre nohy vzadu než má Superb,
+ najväčší objem kufra v triede
  (s rezervou 605 l).
 

     

MÍNUSY:

- chýba pohon 4x4,
- chýba väčšia paleta motorov, 
- zadné sedadlá delené len 60/40,
- lakťová opierka vŕzga o sedadlá 
 (kožený interiér),
- príplatkové audio Bose je akusticky biedne,
- chýba dynamický asistent udržiavania pruhov,
- len 47 litrová nádrž (dojazd cca 750 km)
- nedostatočne komfortné pruženie,
- lacno riešený headup displej s tabličkou,
- šialené zvuky upozornení,
 (pásy, opustenie pruhu, otvorené dvere...).
 

 
Renault Talisman Energy dCi160
118 kW EDC6 Initiale Paris
Škoda Superb 2,0 TDI
110 kW DSG6 Ambition
základný model

23 490 €

(Energy dCi 81 kW M6 Life)

22 680 €

(1.4 TSI 92 kW M6 Active)

adekvátny model

29 890 €

(Energy dCi 118 kW EDC6 ZEN)

28 040 €

(2.0 TDI 110 kW DSG6 Active)

adekvátna výbava
parkovací asistent s 360° kamerou, Winter Pack, bezdotykové otváranie batožinového veka, Head-up displej, koža Nappa, Bose Soundsystem, zatáčanie zadných kolies, navi R-Link, ventilované pr. sedadlá a masážne vodičove, 2-zónová klíma, predné LED svetlomety, adaptívny tempomat, 19-palcové disky, elektricky sklápateľné spätné zrkadlá
19-palc. disky 873 €, adaptívny tempomat 388 €, el. otváranie batož. priestoru 448 €, el. spätné zrkadlá a el. sedadlá predné 967 €, navi Columbus 1 422 €, Canton sound system 579 €, vyhr. predných a zadných sedadiel 255 €, ventilované kožené sedadlá 2063 €, parkovací asistent 340 €
výsledná cena
38 710 €
38 161 €
 
Volkswagen Passat 2.0 TDI
110 kW Comfortline DSG6
Mazda 6 Skyactiv-D 2,2
110 kW A6 Revolution Top
základný model

21 240 €

(Trendline 1.4 TSI 92kW M6)

21 990 €

(Mazda 6 Skyactiv-G 2.0 107kW M6 Emotion)

adekvátny model

31 010 €

(Comfortline 2.0 TDI 110 kW DSG6)

30 790 €

(Attraction Skyactiv-D 2,2 110 kW A6 )

adekvátna výbava
19-palcové disky s dojazdovým kolesom 2 644 €, koženné sedadlá s výhrevom vpredu 2 559 €, rádio s navi 581 €, asistent diaľkových 146 €, adaptívny tempomat 383 €, parkovací asistent 183 €, LED svetlomety 1 106 €, ventilované a masážne sedadlá vpredu 441 €, Head-up displej s palubným počítačom 674 €, Dynaudio 1 190 € + 3-zónová klíma 584 €, elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá 203 €, 
v sériovej výbave koža, Head-displej, 19-palcové disky, elektricky ovládané sedadlá s vyhrievaním, elektricky sklopné zrkadlá, adaptívny tempomat, BOSE soundsystem, vyhrievaný volant, LED svetlomety, parkovací asistent, asistent diaľkových svetiel, za príplatok Navi 500 €
výsledná cena
41 704 €
35 490 €
 
Peugeot 508 2.0 HDI
133 kW Allure A6
základný model

25 920 €

(1.6 HDI 88kW Active M6)

adekvátny model

33 390 €

(2.0 HDI 133 kW Allure A6)

adekvátna výbava
Pack Business s LED svetlometmi, parkovacím asistentom, Head-Up displejom, elektrickými sedadlami a alarmom 0 €, kožené sedadlá s vyhrievaním 1 550 €, 18-palcové disky 330 €, navigácia 390 €, HIFI JBL 500 €
výsledná cena
36 160 €