Ísť svojou cestou

Existuje aj druhá cesta. Kúpiť si slušný základ relatívne bežného modelu a potom si ho robiť podľa svojho. Touto cestou sa vybral Igor z Pezinka. Pre Octaviu III RS TSI Combi sa rozhodol hlavne na základe nášho videotestu z r2013. Vôbec sa mu nedivím, nás tmavomodrá holka tiež riadne dostala. Kúpil teda sériovú benzínovú RS Combi s manuálnou prevodovkou. Presne ako som odporúčal. Som presvedčený, že je to najlepšia kombinácia zo všetkých dostupných modelov Octavie RS III. Igor dobre vedel, že eresa takto dlho neostane. Aj keď v konfigurácii s 19" diskami je mimoriadne pekná. V hlave nosil všakovaké úpravy už predtým. Tie prvé sa týkali hlavne zlepšenia dynamiky a jazdných vlastností, nie vzhľadu. No keď na auto dáte športové pružiny, ktoré zásadne zmenia jeho svetlú výšku, chtiac-nechtiac sa zmení aj vzhľad a postoj auta na ceste. V tomto prípade sa o drsnejší vzhľad postarali homologované športové pružiny Eibach kratšie o 30 mm. Kerka na karosérii vhodne zvolenými kontrastnými farbami červenou a čiernou hlbokú modrú metalízu už len veľmi dobre doplnili. Predstavujem vám azda najvýkonnenšiu Octaviu RS III. generácie na Slovensku. A to nie hocijako, na želanie majietľa som ju bol vyskúšať na SlovakiaRingu. Cieľom bolo zistiť, o koľko rýchlejšia bude na rovnakej trati v porovnaní s bežnou verziou. Pripomeniem, že už sériová Octavia III RS TSI tu dosiahla prekvapivo dobrý čas 2:46,2. Otázkou bolo, o koľko rýchlejšia bude verzia RS350 APR. V oboch prípadoch sedel na mieste spolujazdca cca 90 kg spolujazdec. V roku 2013 môj kolega Peter, teraz majiteľ auta Igor. Najväčší rozdiel bola teplota vzduchu a povrchu. Vzduch mal pri teste RS350 o viac než 7°C viac (35°C), asfalt pod páľavou slnka snáď aj o 15°C navyše, určite viac než 55°C. A to fakt nie sú ideálne podmienky pre časové rekordy...

Skoda Octavia III  RS350 TSI APR

Táto potvora nie len dobre vyzerá, ale má aj skvelú dynamiku. Bodaj by nie, keď oproti sériovému výkonu má navyše takmer 60% a 50% krútiaceho momentu. To všetko vďaka jednoduchej úprave APR Stage I.

Už z nadpisu je zrejmé, čo sa zmenilo zásadne. Označenie RS350 hlása aktuálny maximálny výkon motora EA888. Meranie prebehlo na valcovej záťažovej brzde v spoločnosti Max Motorsport v Bratislave. Pôvodný výrobcom udávaný max. výkon 162 kW je dnes zásadne väčší. Motor totiž pri 6000 otáčkach dosahuje až 256 kW, teda 348 k. Maximálny krútiaci moment 350 Nm vzrástol ešte viac, na úžasných 525 Nm pri 2500 ot. Len podotknem, čo je zrejmé aj z grafu merania, že teplota vzduchu bola pri meraní až 35°C! Napriek tomu meranie potvrdilo sľubované hodnoty pre plug and play kit APR Racing. Ten navýšil maximálny výkon o 60% a maximálny krútiaci moment o 50%. Napriek tomu, že tento kúsok má stále sériové brzdy, ani 6 ostrých kôl na superrýchlom SlovakiaRingu ich nezabilo.

Skoda Octavia III  RS350 TSI APR
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Aj keď hlavnou úlohou bolo zistiť, aký čas takto vylepšená mašina na okruhu dokáže, nebola to jediná vec na overenie. Bol som veľmi zvedavý aj na to, či viac než 50% navýšenie sériových parametrov neurobí auto na bežných cestách alebo pri extrémnom použití na trati nebezpečným. Čas 2:42,0 potvrdil zásadne zlepšenie dynamiky (pripomínam, že s majiteľom auta vedľa sa z rešpektu k jeho majteku vždy jazdí o čosi pomalšie) a počasie, ktoré bolo v daný deň naozaj za hranicou toho, čo možno považovať za ideál. Bez preháňania si myslím, že Igorova RS350 zvládne SlovakiaRing (aj v mojich rukách) za 2:40,X. Ak vám práve tečú slinky a ste ochotní investovať približne 10% z nákupnej ceny auta za tuning (čím dorovnáte o 2750 € vyššiu cenu verzie Octavia III RS230), môžete sa aj vy tešiť z takého nenápadného dela. Viac je na www.h-p-s.sk

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Ako na videu po jazde na okruhu konštatujem, som veľmi príjemne prekvapený, že podvozkovo sériové auto má také rezervy. Naozaj žiaden stres, nervozita ani vädnutie, či premotorovanie som nepocítil. A pritom existujú mnohé možnosti to ďalšími doplnkami ako výkonnejšie brzdy, kompletný kit pruženia a tuhšie stabilizátory, či silentbloky ešte zásadne zlepšiť. Otázna je len ochota ďalej investovať a obetovať komfort a dennú použiteľnosť. Unesený som však z vystuženia tohto auta. Dva krásne spracované hliníkové doplnky od chalanov z www.vystuhy.sk (ako vidno na fotkách - červená na vystuženie stredového tunela a čierna výstuha za zadnými sedačkami) urobili Octavii III Combi zásadnu zmenu v oblasti torznej tuhosti. Pritom vyzerajú skvelo a nestoja majland. Tieto doplnky odporúčam azda každému majiteľovi výkonnejšej verzie Octavie III, bez ohľadu na to, či má TSI alebo TDI. Prosto každému, kto s týmto auto má chuť na zákruty a vyššie tempo a nerieši každú desatinku litra spotreby...

Ak odomňa čakáte odpoveď na úvodnú dilemu, či radšej kúpiť fabrický tuning, alebo ísť vlastnou cestou s ohromnými možnosťami kombinovania rôznych komponentov, výrobcov, značiek, nastavení... hmm. Nemôžem odpovedať inak, než že dilema ostáva nevyriešená. Vlastne ani nemá riešenie, lebo obe veci majú svoje pre aj proti. Iste nemusím vysvetľovať, že predať jazdené upravené auto je dnes praticky nemožné alebo len veľmi ťažké. Na druhej strane, tú radosť a zväčša príjemné starosti, ktoré vám jeho stavba, ladenie, špekulovanie a každé malé zlepšenie prinesú, sú skvelé zážitky. A tie je ťažké merať peniazmi. Výsledkom z celej tejto skúsenosti je zas a znova jedno zásadné odporúčanie. Ak chcete auto modifikovať, robte to zodpovedne, s kvalitnými dielmi. Nesiahajte po tom najlacnejšom, na čo natrafíte. Zbytočne veľa riskujete a nezriedka neušetríte, ale naopak preplatíte...

Cenník modelov Škoda Octavia  platný na Slovensku.

Škoda Octavia III RS TSI rok výroby 2013
Motor:

zážihový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 984 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82.5 × 92.8 mm, kompresný pomer 9.6 : 1, max. výkon 256 kW (349 k) / 5800 - 6200 ot, max. krútiaci moment 525 Nm / 2300 - 2800 ot, litrový výkon 128 kW (175 k) / l.

Pohon: suchá trecia spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies,
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z, predné s vnútorným chladením 340x33 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 18", pneu 225/40 R18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4685 x 1814 x 1452 mm, objem kufra - 610 - 1 740 l, pohotovostná hmotnosť - 1 372 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 6,2 l/100 km (výrobca), reálna cca 9 l/100 km, výkonová hmotnosť 5,36 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 244 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - neodmerané

Cena:

Základný model - od 26 260 €,
Testovaná verzia - cca 31 000 €
Hodnota úpravy - cca 3000 €.