BMW nikdy nemalo rozmanitejši a kontroverznejší rad, ako práve dvojky. Okrem kupé a kabria prvýkrát v histórii aj typ s predným pohom Active Tourer. Ten má konkurovať Mercedesu triedy B a VW Golf Sportsvan. Športové modely radu 2 majú mladším priaznivcom skutočného jazdenia znovu priniesť radosť zo šoférovania. Prečo znovu? Lebo to čo BMW hlavne radom 3 v generáciách E30, E36 a E46 dokázalo a prinieslo sa z ponuky medzičasom akosi vytratilo. Hovorím o ľahkosti, obratnosti a jednoduchosti. To sa prerastenými a stále ťažšími novými generáciami z ponuky takmer celkom vytratilo. Iste, je tu Z4 aj bolo ostré 130i či 135i, no každodenná praktickosť týchto kúskov bola prinajmenšom otázna. Úlohou kupé a kabria radu 2 je priviesť do predajní voličov BMW, ktorí na prvé miesto stavajú zážitok a u iných výrobcov obmedzené možnosti a z ponuky vrtuľky museli siahať po jazdenkách starých vyše 10 rokov...

Ako dlhoročný majiteľ BMW E36 s nespočenými skúsenosťami s E30 a E46 môžem zodpovedne prehlásiť, že kontroverzná misia BMW 2 sa vydarila. Minimálne v prípade kupé a jeho výkonnejších verzií. Otvorene poviem, že osobne by som tento model vo verzii xDrive nechcel. To preto, že bez ohľadu na výkon motora či povrch (okrem snehu) prakticky nedokáže ponúknuť vrcholnú radosť v podobe powerslidov, praktickosť veľkého rejdu a už vôbec nehovoriac o poriadnom drifte. Na ten síce treba výkonnejší motor a samosvorný diferenciál, no obe tieto veci BMW 2 coupé ponúka. M235i je do príchodu M2 vrcholom ponuky, ktorá za príplatok 3840 € ponúka aj LSD. To je za samosvor sice šialene moc, no radosť, ktorú tento prvok prinesie nie je možné odmerať.

BMW 2 je najkontroverznejší typový rad výrobcu. Okrem kupé a kabria s pohonom zadných kolies sDrive a oboch náprav xDrive prvýkrát v histórii aj typ s predným pohom Active Tourer. Ten má konkurovať Mercedesu triedy B a VW Golf Sportsvan. Športové modely zas majú priaznivcom športovej jazdy znovu objaviť medzičasom zabudnutú radosť zo šoférovania.

Veľké M pred označením deklaruje, že toto zďaleka nie je len športiak s veľkým M balíkom optických doplnkov, ale divíziou M plnohodnotne vyladené polovičné eMko. Modely M Performance sa vyznačujú šedými spätnými zrkadlami (práve prvok, ktorý v mojich očiach narúša farebnú celistvosť týchto áut), zásadne inak naladeným podvozkom a výkonnejším motorom. Sériový max. výkon prepĺňaného trojlitra je 225 kW a vrchol je 400 Nm. V modeli M235i dostanete 240 kW (327 k) a 450 Nm. V kombinácii s pohonom zadných koliesa a športovou automatickou prevodovkou môže byť kilečko vaše už za 4,8 sekundy. To je hodnota rovnaká ako uvádzajú aj BMW M3 E92 so 4,0 l V8 s výkonom 309 kW (420 k). SlovakiaRing zvládne za 2:37! Viete si predstaviť, čo dokáže BMW M2? :)

Kombinovaná spotreba na našej testovacej trase s hodnotou 8,6 litra na sto je na 330 koňové stredne veľké auto veľmi milým prekvapením. Výrobca udáva pre kombinovanú premávku 8,1 l, čo je pri tejto značke jeden z najtesnejších rozdielov k realite. Ako snáď pri každom prepĺňanom benzínovom motore, pri užívaní si jazdnej dynamiky a jazdou štýlom plyn-brzda nie je výnimočné jazdiť az za dvojnásobok. Pri prevažnom rešpektovaní rýchlostných limitov, či presnejšie pri ich malom prekračovaní nebude problém držať sa s M235i sDrive pod 9 litrov na sto km. Okrem aerodynamiky je pod tým podpísaná aj hmotnosť. Nedá sa tvrdiť, že 1455 kg je extra super výsledok, no pre autá tejto veľkosti so 6-valcom to mohlo byť aj oveľa horšie. Napríklad MB SLK350 váži o celých 100 kg viac. Rozsiahle použitie hliníka na paneloch karosérie nás donútilo umiestniť magnetky TopSpeed.sk na zadné blatníky, nikde inde by nedržali...

Fabrický ladený 3,0 litrový prepĺňaný motor s prakticky všetkými dnes známymi modernými technológiami pre výkon, silu a efektivitu má 240 kW (327 k) pri 5800 - 6000 ot a až 450 Nm pri 1300 - 4500 ot.

Osobný zážitok s BMW M235i bude prelomový! Ak nechcete bezsenné noci a nekonečné dilemy kde naň zohnať peniaze, radím vám, zážitku s ním sa radšej vyvarujte. Inak to oľutujete! :)

Chválenie kombinácie motora N55 v podobe 35i a 8st. športového automatu je už nosením dreva do lesa. Na súčasnú dobu je to prosto skvelá kombinácia, bez ohľadu o akom BMW sa bavíme. Každé, ktoré som vyskúšal ma očarilo. 135i, 235i, 335i, 435i, 535i, 640 i, 740i a rovnako X3 35i, X5 a X6 40i. Motor prakticky nemá žiadnu turbodieru. Regulácia prepĺňania prináša rozprávkovú silu v 80% rozsahu otáčok motora od 1300 po 4500 ot. Jeho charakter je asi najlepším kompromisom a zároveň najlepším využitím predností prepĺňaného a ostrého atmosférického motora. Tento prináša dychberúce spojenie oboch svetov. Ohromujúci ťah v nízkych otáčkach a lineárnu ostrosť v tých vysokých. Úžasnú charakteristiku motoru robia technológe vysokotlakého priameho vstrekovania HPI, kompletne variabilného nastavenia časovania sacích a výfukových ventilov DoubleVANOS, kontinuálneho variabilného zdvihu ventilov Valvetronic a nízkotlakého prepĺňania malým turbom s nízkou zotrvačnosťou. Že ešte stále nejde o vyšpičkovaný motor najlepšie hovorí fakt, že bežný litrový výkon tohto motora v klasických verziách 102 k na liter v M Performance posunuli len na 109 koní na liter. Po prekročení 6 000 ot motor výrazne stráca dych. Preto ho ani nemá zmysel točiť do obmedzovača, ktorý je na 7 000 ot.

BMW M235i a vôbec výkonnejšie verzie kupé radu 2 sú autá ako šité pre dve skupiny zákazníkov. Tou prvou sú fanúšikovia značky, ktorí na starších typoch radu 3 kupé a neskôr radu 1 kupé spoznali hravosť, vyváženosť, precíznosť a jedinečnosť skutočnej radosti z jazdy kombinovanej s imidžom a kvalitou. Tí totiž celé roky nič adekvátne praktické a športové zároveň za relatívne rozumné peniaze u predajcov nedokázali nájsť. Ak pre nich boli prioritou práve spomínané, museli siahať po jazdených kúskoch. BMW totiž akosi opovážlivo zanevrelo na mašiny, na ktorých si postavili imidž a slogan, ktorý rešpektuje celý svet.

 

Druhou skupinou budú tí, ktorí hľadajú kvalitné zábavné a výkonné auto a BMW je jednou z možností. Osobný zážitok s ním bude celkom iste prelomový, preto ak nechcete bezsenné noci, alebo nekonečné dilemy kde naň zohnať peniaze, radím vám, zážitku s ním sa radšej vyvarujte. Inak to oľutujete! :)

BMW M235i F22
rok výroby 2014

 

PLUSY:

+ podstatne praktickejšie než 1 Coupé,
+ 390 litrový kufor,
+ nebadateľné oneskorenie turba,
+ sedačky a volant su výborné,
+ skvelý aktívny podvozok pre komfort aj      šport,
+ primeraná spotreba pri predpisovej jazde    (komb. 8,6 l/100 km),
+ tichý interiér,
+ brutálne dobrý zvuk je kombináciou          reality a audia,
+ výborná dynamika,
+ výkonné brzdy vädnú len minimálne,
+ veľmi slušný audio systém.

     

MÍNUSY:
 

- interiér ako v BMW 1,
- samosvor je nutnosť, nie voľba,
- start/stop system je tu nechutnosť,
- aerodynamický hluk bezrámových dverí,
- chýba permanentný ukazateľ teploty vody    a oleja,
- potešil by budík pretlaku turba,
- 52 litrová nádrž dá dojazd ledva 500 km.

 

Cenník modelov BMW 2 Coupé platný na Slovensku.

BMW M235i

rok výroby 2014

Motor:

zážihový liatinový radový 6-valec prepĺňaný dvoma turbodúchadlami, uložený vpredu pozdĺž s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie výfukových a sacích ventilov DoubleVANOS, variabilný zdvih ventilov Valvetronic, objem 2 979 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 89,6 × 84,0 mm, kompresný pomer 10.2 : 1, max. výkon 240 kW (326 k) / 5 800 – 6 000 ot, max. krútiaci moment 450 Nm / 1 300 - 4 500 ot, litrový výkon 80 kW (109 k) / l, emisná trieda Euro5.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadných kolies, samosvorný diferenciál.

Podvozok:

nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, priečne skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu štvorpiestikové a vzadu dvojpiestikové, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov vpredu 7,5 x 18" + pneu 225/40 ZR18, rozmery diskov vzadu 8 x 18" + pneu 245/35 ZR18

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4432 x 1774 x 1418 mm, objem kufra - 476/1502 l, rázvor 2690 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 470 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,6 l/100 km (výrobca), počas testu 8,6 l/100 km, objem nárdže 52 l, výkonová hmotnosť 6,13 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,8 s

Cena:

Základná verzia 218d - od 29 200 €,
Základná verzia M235i -od 44 790 €.

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

M235i pri prvom stretnutí prekvapí 2x. Naživo vyzerá oveľa lepšie ako na fotkách, hoc dizajn nebude to, čo presvedčí zákazníkov. Druhé prekvapenie príde po naštartovaní. Motor znie dobre už na voľnobehu, čím vyslovene láka k jazde. A to je presne to na čo bolo stvorené. M235i rozhodne nie je auto na predvádzanie sa v meste. Na to asi lepšie poslúži X5. Toto je skutočné jazdecké auto. Mne osobne výrazne pripomína model 325i E30. Pôsobí skutočne ľahko, čo skôr spôsobuje max . výkon 240 kW a hlavne krútiaci moment 450 Nm, než hmotnosť. Tá je totiž asi o 200 kg vyššia, ako by som čakal. Napriek tomu M235i priam neuveriteľne reaguje na plyn. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h, koniec koncov hovorí za všetko. Veď 4,8 s vôbec nie je bežná hodnota. Auto zrýchľuje s takou ľahkosťou a neuveriteľne dobrou zvukovou kulisou, že by som celý deň dokázal iba zrýchľovať a spomaľovať. Tešil by som sa pri tom z každého medzi plynu pri podradení a každého zatlačenia do sedadla pri zrýchlení. Toto kupé rozhodne nie je iba o jazde rovno. Samo BMW ho prezentuje ako veľmi ovládateľné a zábavné auto. A musím priznať, že vôbec nepreháňajú. M235i je krásne ovládateľné a ak už máte trochu odjazdené, môžete s ním užiť veľa zábavy. No začiatočníkom rozhodne neodporúčam režim šport plus, v ktorom sa vypína trakčná kontrola. Čo sa týka spotreby, jazdou podľa predpisov sa takmer podarilo dosiahnuť výrobcom udávané číslo. No verím, že každý nový majiteľ nebude jazdiť okolo 10 l/ 100 km, kým sa auta nenabaží. A to môže v tomto prípade trvať celkom dlho. Ani s komfortom to v M 235i nie je vôbec zlé. Určite si viem predstaviť ísť v ňom na dovolenku, aj keď namiesto diaľnice by to asi skončilo objavovaním kľukatých okresiek.