Už druhé desaťročie ani v najmenšom netreba pochybovať o tom, že najväčšia automobilka sveta to s hybridmi myslí smrteľne vážne. Typ Prius, ktorý aktuálne ponúka v III. generácii je celosvetovou automobilovou celebritou, najmä vďaka rozšírenej mánii hollowoodskej produkcie ukázať ho ako auto povinnú súčasť pracujúcej inteligencie veľkomiest snáď v každom druhom americkom filme.

 

 

Faktom tiež je, že Prius je dnes lepší a krajší než kedy predtým a naozaj ide na dračku. Dokonca tak, že kynoží bezprostrednú konkurenciu. Priusu sa nedávno podarilo zahubiť porovnateľne dobrú Hondu Insight. Pre tých, ktorí chcú do sveta menej nahlas kričať: "MÁM HYBRID! Beriem na životné prostredie naozaj ohľad, len o tom nehovorím!" má Toyota v ponuke ešte praktickejší a cenovo mierne dostupnejší typ Auris. Špeciálne vo verzii Touring, alebo teda po našom kombi, toto auto naozaj dáva zmysel. Ak medzi vašimi prioritami aj na denné jazdenie v prvej päťke nie sú slová ako dynamika, rýchlosť, predbiehanie, kopce a štýl, naopak, máte tam pojmy ako nízka spotreba, lacná prevádzka, spoľahlivosť, rodina, decentnosť a slušnosť, určite čítajte ďalej! Myslím to ozaj vážne. 

Aj na Slovensku, v prudko antihybridnej krajine, má Toyota v ponuke až 6 modelov s aj prídavným alternatívnym elektrickým pohonom. Napriek tomu, že naša krajina pre tieto autá neponúka žiadne zvýhodnenia (nie, že by hneď mala) si v kombinácii so sortimentom prémiového Lexusu vyberie naozaj každý. Teda každý, kto nechce klasické auto, nie len v zmysle tradičných značiek, ale aj pohonu a vôbec prístupu. A zamiešať do mixu môžete pre hybrid aj trošku neštandardné požiadavky ako je luxus, pohodlie, pohon oboch náprav, či dokonca jazdu v teréne. Tento Auris zďaleka nebol prvý hybrid, ktorý sme šoférovali. No stál sa prvým, ktorý sme mali na dlhšiu dobu a mohli ho preskúmať trošku podrobnejšie. Vyskúšali sme časom a miliónmi kilometrov preverený hnací agregát Toyoty Prius III. generácie. Tu prevlečený do typu Auris Touring Sports. Bol najvyšší čas, aby sme mali osobnú, nie sprostredkovanú skúsenosť so zelenším autom blízkej budúcnosti a vlastne súčastnosti. Naše poznatky snáď dobre sumarizuje tradičný videotest. Pod ním uvediem ešte ďalšie dôležité fakty, ktoré sme z videa buď vystrihli, alebo v ňom ani neboli, aby sme vás nežiadali dopozerať nie komplexný videotest, ale celovečerný film. Beztak je to s 25 minútami riadna nálož, čo nás aj trochu mrzí. No toto nie je celkom bežné auto...

V komplexnom hodnotení bezpečnosti podľa nárokov konzorcia EuroNCAP získala II. generácia Toyoty Auris bez problémov nie len 5 hviezdičiek, ale aj slušne vysoké skóre v oblasti pasívnej bezpečnosti ochrany dospelej i detskej posádky na úrovni 92 a 88 %. V oblasti ochrany chodcov a asistenčných systémov je so ziskom 68 a 66 % na úrovni lepšieho priemeru. Každopádne je to plnohodnotne bezpečné a vhodné rodinné auto. 

Toyota Auris Hybrid, či už ako hatchback, alebo kombi je veľmi vhodnou voľbou pre vodičov, ktorí hľadajú dostupné auto s naozaj nízkymi prevádzkovými nákladmi, prakticky nulovými starosťami, nízkou spotrebou, bezpečnosťou pre rodinu a priestranným interiérom s veľkým kufrom. Auto, ktoré bude jazdiť v drivivej väčšine krátke vzdialenosti do 20 km v meste a často štartovať. Auto pre ľudí, ktorí kupujú rozumom, nie srdcom. V týchto oblastiach neostala Toyota Aurisu zo svojej celosvetovej povesti naozaj nič dlžná.
 

Ak však chcete dynamické zvezenie, dostatok sily nie len pre jazdu po rovine či z kopca, ale aj pre predbiehacie manévre, do kopca a naloženým autom, nedajte sa obalamutiť slovkom Sports v mene tohto modelu. Kombinovaný výkon 100 kW (136 k) možno nevyzerá na papieri najhoršie. Ani zrýchlenie na stovku pod 12 sekúnd nie je celkom katastrofa, no slovo dynamika ani pružnosť v dnešnom zmysle či štandarde by som v súvislosti s týmto autom rozhodne nepoužil. Ako je pre málo výkonný atmosférický zážihový (benzínový) motor typické, každé zásadnejšie navýšenie hmotnosti auta posádkou, alebo batožinou sa pod ďalší pokles dynamiky významne podpisuje. Pre vás má Toyota v ponuke aj klasické verzie len s benzínovým, alebo naftovým motorom. Ak pri tom nebudete z celkom bežnej dynamiky ochotní poľaviť, zabudnite na spotrebu pod 5 litrov na sto.


Cenník Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Kým zvonku okrem štítkov netradičnú techniku nič neprezradí, otvorenie kapoty zodvihne obočie nejednému mechanikovi :)

Toyota Auris Sports Touring Hybrid

 

PLUSY:

+ premakaná tech. pohonu Synergy Drive,
+ dizajn má šmrnc,
+ nízka hmotnosť (1410 kg),
+ komb. reálna spotreba pod 5 l/100 km,
+ veľký objem kufra 530/1658 l,
+ nízka nakladacia hrana, rovné dno,
+ slušný dojazd (vyše 750 km),
+ prijateľná cena (od 21 000 €),
+ zostatková hodnota klesá pomaly.

 

     

MÍNUSY:

- biedny výkon,
- chabá dynamika,
- lacný interiér,
- hlučnosť od podvozka,
- športová len na štítkoch.
 


 

 

Toyota Auris Touring
ports Hybrid
rok výroby 2013
Hnací agregát:

zážihový, atmosférický radový 4-valec, vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie ventilov, objem 1 798 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, max. výkon 74 kW (100 k) / 5 200 ot, max. krútiaci moment 142 Nm / 4 000 ot, litrový výkon 55 kW (75 k) / l.

synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 60 kW, max. krútiaci moment 207 Nm, akumulátor NiMH.

Spoločný výkon hybridného systému 100 kW (136 k).

Pohon: elektronicky ovládaná bezstupňová samočinná prevodovka e-CVT, pohon predných kolies v troch režimoch, len elektropohon, len spaľovací motor, kombinácia oboch pohonov.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie elektronické systémy podvozka: ABS, TC, EBD, EBA, VSC, HAC.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 225/45 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4560 x 1760 x 1475 mm, objem kufra - 530 / 1658 l, pohotovostná hmotnosť - 1 410 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba -3,8 l/100 km (reálna pod 5 l/100 km), výkonová hmotnosť 14,1 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 175 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 11,2 s

Cena:

Základný model - od 20 990 €, (zvýhodnenie 2 000 €)
Test verzia - cca 24 000 €, (zvýhodnenie 3 200 €)